Home > Blog > Schrijven > 5 dingen die je niet moet doen als je een boek wil schrijven

5 dingen die je niet moet doen als je een boek wil schrijven

door | 12 december 2021

uten lezen

Ga je een boek schrijven? Als je wil dat je boek een succes wordt, moet je de volgende 5 dingen niet doen:

1. Je idee dood denken

Ken je dat? Je hebt een fantastisch idee. Misschien wel je beste ooit! Je blijft er maar aan denken, heel de dag door. Je droomt er zelfs over. Alsof je verliefd bent, bestaat er even niets anders meer dan dat boek in je hoofd. Een paar dagen, weken, maanden… Totdat je je langzaam maar zeker begint af te vragen wat je hier nou zo goed aan vond.

Als een kaars in de nacht dooft je inspiratie. Al die mooie zinnen, je geweldige plannen… Opeens heb je geen idee meer hoe je ooit op dit stomme idee was gekomen.

Wil je dat je boek een succes wordt, dan moet je dus gaan schrijven. Want zonder verhaal op papier heb je geen boek. Ga daarom aan de slag. Verzamel informatie, noteer alles wat er bij je opkomt en maak van je droom een plan.

Koop een mooi notitieboek, maak een map aan op je bureaublad, wat jij maar fijn vindt, en vul het met alles wat je inspireert en waar je iets mee kan.

2. Het project in je hoofd veel groter of kleiner maken dan het is

Maak jezelf niet gek! Verwacht niet dat je je boek in een of twee weken zal schrijven, maar ga er ook niet van uit dat je er jaren over zult doen.

Noteer alles waarvan je vindt dat het aan bod moet komen. In een lijst, digitaal of op papier, of maak een mindmap als je dat fijner vindt.

Heb je alles staan, maak dan meteen een plan. Gebruik de ideeën die je hebt opgeschreven voor een voorlopige indeling zodat je een checklist hebt voor wat je nog meer moet verzamelen en voor de hoofdstukken die je gaat schrijven.

3. Je laten beïnvloeden door je omgeving

Sommige mensen hebben de neiging om te zeggen, een boek schrijven? Jij? Zou je dat nou wel doen? Dat heeft niets met jou te maken en alles met hun eigen belemmerende gedachten. Neem die niet van ze over en denk goed na voor je over je boek vertelt.

Geeft iemand altijd opbouwende kritiek waar je verder mee kunt? Vertel dan zoveel je maar wil. Maar is het iemand die altijd beren op de weg ziet? Een notoire zeikerd? Hou het dan lekker voor je en hou liever een praatje over het weer. Of maak gewoon dat je wegkomt.

Trek je eigen plan en verzamel een groep supporters om je heen, die je steunen en aanmoedigen. Laat je motiveren in plaats van in de put praten, en verbluf de azijnpissers wanneer je boek er eenmaal is.

4. Ontmoedigd raken als je even geen tijd of inspiratie hebt

Ben je net zo lekker op weg, maar heb je nu even te veel andere dingen aan je hoofd, of is er iets in je privéleven aan de hand waardoor het schrijven niet lukt? Dan is mijn belangrijkste tip: blijf altijd bezig met je boek.

Maar niet door jezelf met alle wilskracht die je hebt achter de laptop te dwingen! Creativiteit heeft ruimte nodig en laat zich niet forceren. Dat is waarom je de mooiste dingen onder de douche of tijdens een wandeling bedenkt. Juist als je alles even loslaat komen de beste ideeën naar boven.

Heb je je nooit afgevraagd waar die ideeën vandaan komen? Die zaten al die tijd al in je. Maar doordat je zo druk bezig was, kon je ze alleen in je onderbewuste verwerken. Geen zweverig gedoe of zo, dat is gewoon hoe je hersenen werken. Zonder dat jij er bewust mee bezig bent, werkt je hoofd dus gewoon door aan je boek.

Gun jezelf daarom deze tijd en ga ‘spelen’. Ga dingen doen waar je blij van wordt en die je energie geven. Kom je iets tegen wat je inspireert en wat je misschien voor je boek kunt gebruiken? Noteer het, knip het uit, en vul dat notitieboek of dat mapje op je bureaublad.

Je zal zien dat het idee voor je boek zo gewoon doorgroeit, zonder dat je aan het schrijven bent. En voor je het weet begint die laptop weer aan je te trekken en MOET je een stuk gaan typen. Niet vanuit wilskracht, maar omdat de ideeënstroom in je hoofd ontembaar wordt, en naar buiten wil.

5. Geloven dat verkoopaantallen het succes van je boek bepalen

Het eerste waaraan je denkt bij een succesvol boek is waarschijnlijk de top-zoveel-best-verkochte-boeken. En ja, als je broodschrijver bent en financieel afhankelijk bent van de verkoop van je boeken, dan is het belangrijk om zo veel mogelijk exemplaren te verkopen.

Maar schrijf je een boek voor je bedrijf, dan bepaal je helemaal zelf wanneer je boek een succes is. Wil je meer sprekersklussen? Meer klanten? Inschrijvingen voor je programma of cursus?

Toen ik Van passie naar boek uitbracht, droomde ik stiekem ook van een hoge top-zoveel-positie, ook al wist ik best dat de niche die ik had gekozen daar veel te klein voor was. Die positie heb ik niet gehaald, maar het boek bracht me zoveel meer dan ik had durven hopen!

Binnen een paar weken kwam de eerste nieuwe klant via het boek en verdiende ik in één keer de investering terug, en sindsdien groeit mijn naamsbekendheid met de dag. En ik ben niet de enige, al mijn klanten hebben deze ervaring. De een krijgt meer opdrachten, de ander wordt gevraagd om publicaties te schrijven en verschijnt op tv, en weer een ander blijft maar producten verkopen via zijn boek.

Stel dus eerst voor jezelf vast wat jouw doelen zijn en schrijf ze op. Want geloof me, in die eerste rush als je boek net verschenen is, word je even helemaal meegesleept door verkoopcijfers, en vergeet je wat je je had voorgenomen. Dat hebben we allemaal.

Hou je doelen voor ogen, en werk daar rustig naartoe. Een boek uitgeven voor je bedrijf is geen sprint maar een marathon. Je hoeft de hele oplage niet binnen een paar weken te verkopen.

Jouw boek wordt dé marketingtool voor je bedrijf en zal je op plekken brengen waarvan je nooit had gedacht dat je er zou komen. Denk dus niet alleen aan de bestemming, maar geniet van de reis. Pak je laptop en ga ervoor!

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *