Bestel nu jouw exemplaar van Van passie naar boek!

7 tips voor een onweerstaanbaar boekontwerp

7 tips voor een onweerstaanbaar ontwerp voor je cover

door | 27 juli 2020 | boekontwerp

> uten lezen

7 tips voor een onweerstaanbaar boekontwerp
Weet je nog, de laatste keer dat je op zoek was naar een nieuw boek? Struinend door de plaatselijke boekwinkel, of gewoon thuis op de bank, op je telefoon bij je favoriete online boekhandel? Zonder dat je precies wist wat je zocht. Of misschien zocht je iets bij een bepaald onderwerp waar je meer over wilde weten, maar had je nog geen idee wat dat exact zou zijn.

Herinner je je nog waar je op lette? Waarschijnlijk keek je bij je favoriete genre, en ging je gewoon de planken of de lijsten af met je ogen. Waar bleef je blik hangen? Wat maakte dat je een boek oppakte of doorklikte?

Zonder enige twijfel durf ik te stellen dat het de cover was die je blik ving en je nieuwsgierigheid wekte. Ik weet zelfs zeker dat je boeken bent tegengekomen die inhoudelijk misschien precies waren wat je zocht, maar waar je niet eens naar gekeken hebt. Gewoonweg omdat de covers niets met je deden, je niet triggerden. Grote kans dat je die boeken niet eens bewust gezien hebt, maar er gewoon overheen hebt gekeken.

Stel je nu even voor dat jouw boek inmiddels klaar is, en tussen deze boeken staat. Dit scenario is dan wel het laatste wat je wil. Je hebt toch niet voor niets je ziel en zaligheid in je boek gestoken? Je wil een cover die passie uitstraalt, zodat potentiële lezers je boek oppakken of doorklikken, ermee naar de kassa gaan, en het van voor tot achter lezen.

Het succes van je boek valt of staat met een onweerstaanbaar ontwerp. Een goed ontwerp is als magie, maar het goede nieuws is dat er geen geheime toverformule voor nodig is. Lees hieronder wat dan wel.

1. Content is king, het ontwerp is zijn basis

Jouw verhaal is de basis. Het ontwerp van je boek moet daarbij aansluiten, geen verhaal op zich vertellen. Een boekcover is dus niet het paradepaardje van je ontwerper, maar het visitekaartje van jouw boek.

2. Een goed ontwerp zorgt voor een goede leesbaarheid

Hoe mooi een ontwerp ook is, het is volkomen nutteloos als potentiële lezers niet in één oogopslag kunnen zien waar het boek over gaat. Vooral als je boek online verkocht zal worden, is het belangrijk dat de titel, en liefst ook de ondertitel, zelfs op postzegelformaat leesbaar is.

Bijzondere lettertypes kunnen je boek een eigen, onderscheidende uitstraling geven, maar pas hier wel mee op. Pas als de titel goed leesbaar is, zullen voorbijgangers zich geroepen voelen om je boek te lezen.

3. Ken je lezer

Als het goed is heb je je, al voordat je begon met schrijven, verdiept in wie je lezer is. Zorg dat het ontwerp van je boek hier naadloos bij aansluit.

Is je boek bedoeld voor mannen, dan ligt roze niet voor de hand. Is het een zakelijk boek, dan kan de cover typografisch zijn en vooral uit tekst bestaan. Ingewikkelder dan dat is het niet.

Hou rekening met het genre van je boek zwangerschap
Boeken over zwangerschap: veel roze en pastelkleuren

Hou rekening met het genre van je boek voertuigen
Boeken over auto’s: veel donkere, blauwe tinten

4. Voldoe aan de verwachtingen van je lezer

Kijk eens welke andere boeken er onlangs zijn uitgekomen, die ook interessant zijn voor jouw lezers. Stel je voor hoe jouw boek daar tussen ligt. Natuurlijk wil je dat het opvalt, maar zorg er tegelijkertijd voor dat het aansluit bij de rest.

Je lezer heeft een bepaalde verwachting, en elk genre heeft zijn eigen uitstraling. Die werkt als een code, en vertelt potentiële lezers wat ze van een boek kunnen verwachten. Probeer andere ontwerpen dus niet te kopiëren, maar zorg er wel voor dat jouw boek er mooi tussen past.

Of juist niet, als je bijvoorbeeld een tegendraads verhaal te vertellen hebt, maar hou dan nog steeds rekening met de verwachtingen van jouw lezers. Want als je tegen de ‘code’ in wil gaan, is het belangrijk dat je dit heel bewust doet en begrijpt hoe je lezer denkt.

Hou rekening met het genre van je boek marketing
Boeken over online marketing: veel blauw en veel strakke typografie

Hou rekening met het genre van je boek huishouden
Boeken over het huishouden: overwegend rustige pastelkleuren en wit

Hou rekening met het genre van je boek feel good
Feel good romans: licht, kleurrijk en veel roze

Hou rekening met het genre van je boek thrillers
Historische thrillers: donker en dreigend

5. Hou rekening met trends

Natuurlijk wil je je onderscheiden en opvallen, maar hou ook de trends in de gaten. Niet om die klakkeloos te volgen, maar juist zodat je boek niet binnen een paar weken ‘ouderwets’ oogt.

Sommige trends zijn zo specifiek, dat ze maar heel kort populair zijn. Het laatste wat jij wil is dat potentiële lezers voorbijgaan aan je boek omdat ze de indruk krijgen dat het niet meer actueel is.

6. Het ontwerp stuurt je lezer

Een goed ontwerp is niets meer dan een combinatie van ervaring en vakwerk, maar het resultaat is bijna magisch. Ga maar eens na. Waarom spreekt het ene boek je totaal niet aan en het andere wel?

Dat kan in hele subtiele dingen zittenen gaat verder dan de inhoud van het verhaal dat je leest. Is de tekst bijvoorbeeld veel te klein, dan is het heel vermoeiend om een boek uit te lezen.

Wees je ervan bewust dan een goed ontwerp je lezer stuurt. Koppen en tussenkoppen werken als wegwijzers. Zij geven de rode draad van je verhaal aan, geven structuur aan je boek, en trekken de lezer door je verhaal. Ze werken als een ‘tweede laag’, een code, en moeten dus net zo goed leesbaar zijn als het verhaal zelf.

7. Het verhaal en het ontwerp moeten een eenheid vormen

Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Als je cover uitstraalt waar je boek over gaat, en past bij de doelgroep, dan heb je een boek dat zichzelf verkoopt.

Sluit het ontwerp van het binnenwerk daar goed bij aan, en leidt het je lezer door je verhaal zodat hij je boek van voor tot achter lees, dan is de cirkel rond en heb je de magische formule ontsloten.

Wil je meer tips voor een onweerstaanbaar boek voor je bedrijf? In Van passie naar boek lees je alles wat je moet weten!

Van passie naar boek
Afbeelding boven deze post: naast Van passie naar boek twee van de projecten in mijn portfolio, ontwerp en opmaak van #contentrecht van Charlotte Meindersma, en illustraties, ontwerp en opmaak van Liefdesverklaring van Nathalie Van De Walle.

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit schreef  Van passie naar boek, is grafisch ontwerper, schrijfcoach en redacteur, en hielp al vele ondernemers om een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek maken is een prachtig project. Het helpt je om de doelstellingen van je bedrijf aan te scherpen en zal je meer voldoening geven dan je je ooit had kunnen voorstellen. En het mooiste is dat als jij een boek uitgeeft voor je bedrijf, het meer is dan alleen een aanvulling op je aanbod.

Een boek heeft iets magisch en is een prachtige marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer lezen?

Het belang van een ijzersterke opmaak voor je boek

Het belang van een ijzersterke opmaak voor je boek

Gisteravond was ik bezig met mijn cursus Zweeds en het frustreerde me dat mijn cijfers steeds verder omlaag gingen. Hoe meer nieuwe informatie erbij kwam en hoe meer nieuwe regels ik leerde, hoe minder het me lukte om alles toe te passen.

Lees meer
Hoelang duurt dat nou, een boek maken?

Hoelang duurt dat nou, een boek maken?

Je bent lekker bezig! De tekst van je boek is bijna klaar en je hebt zelfs al een cover laten ontwerpen, zodat je je boek alvast kunt gaan promoten. De reacties zijn veelbelovend en motiveren je nóg meer om je boek af te gaan maken. Maar dan komen de vragen… Wanneer verschijnt je boek? Kan ik het al bestellen?

Lees meer
Hoe je met een goede cover meer boeken verkoopt

Hoe je met een goede cover meer boeken verkoopt

Wat denk jij? Wanneer is een boek cover goed? Of heb je daar nooit eerder over nagedacht? Is een cover goed als jij hem mooi vindt? Als de doelgroep hem mooi vindt? Of is er een magische formule voor en hangt het af van de gebruikte lettertypes en kleuren?

Uitgelicht

Hoe je met een goede cover meer boeken verkoopt

Wat denk jij? Wanneer is een boek cover goed? Of heb je daar nooit eerder over nagedacht? Is een cover goed als jij hem mooi vindt? Als de doelgroep hem mooi vindt? Of is er een magische formule voor en hangt het af van de gebruikte lettertypes en kleuren?

Lees meer
Van passie naar boek

Wil jij een boek schrijven en uitgeven? Dan is Van passie naar boek voor jou!

Het staat vol tips en tricks uit de praktijk en begeleidt je stap voor stap naar je eigen boek. Je leest:

  • hoe je de eerste hobbels overwint en begint met schrijven
  • hoe je het schrijfproces gestructureerd aanpakt
  • hoe je ervoor zorgt dat je boek er professioneel uitziet
  • hoe je je boek inzet als promotiemiddel voor je bedrijf
  • hoe je van je boek een bestseller maakt

 

Laat niets je meer tegenhouden om dat boek te schrijven voor je bedrijf!

ZORG ERVOOR DAT JOUW BOEK ER KOMT!

Maak een vliegende start met het eerste hoofdstuk van ‘Van passie naar boek’ en mijn tips en tricks in je mailbox.

Van passie naar boek

Verzonden. Check snel je mail!