Het succes van je boek valt of staat met een onweerstaanbaar goede cover. Een sterk ontwerp voor het omslag zorgt ervoor dat voorbijgangers stilstaan, je boek oppakken en het kopen.
Weet je nog, de laatste keer dat je op zoek was naar een nieuw boek? Struinend door de plaatselijke boekwinkel, of gewoon thuis op de bank, op je telefoon bij je favoriete online boekhandel?
Zonder dat je precies wist wat je zocht. Of misschien zocht je iets bij een bepaald onderwerp waar je meer over wilde weten, maar had je nog geen idee wat dat exact zou zijn.
Herinner je je nog waar je op lette? Waarschijnlijk keek je bij je favoriete genre, en ging je gewoon de planken of de lijsten af met je ogen. Waar bleef je blik hangen? Wat maakte dat je een boek oppakte of doorklikte?
Zonder enige twijfel durf ik te stellen dat het de cover was die je blik ving en je nieuwsgierigheid wekte. Ik weet zelfs zeker dat je boeken bent tegengekomen die inhoudelijk misschien precies waren wat je zocht, maar waar je niet eens naar gekeken hebt.
Gewoonweg omdat de covers niets met je deden, je niet triggerden. Grote kans dat je die boeken niet eens bewust gezien hebt, maar er gewoon overheen hebt gekeken.
Stel je nu even voor dat jouw boek inmiddels klaar is, en tussen deze boeken staat. Dit scenario is dan wel het laatste wat je wil. Je hebt toch niet voor niets je ziel en zaligheid in je boek gestoken?
Je wil een cover die passie uitstraalt, zodat potentiële lezers je boek oppakken of doorklikken, ermee naar de kassa gaan, en het van voor tot achter lezen.
Het succes van je boek valt of staat dus met een onweerstaanbaar ontwerp voor de cover. Een goed ontwerp is als magie, maar het goede nieuws is dat er geen geheime toverformule voor nodig is.
7 tips voor een goede cover voor je boek
1: Content is king en het ontwerp is zijn paleis
2: Zorg dat alle tekst op de cover goed leesbaar is
3: Ken je lezer
4: Zorg dat het ontwerp van de cover van je boek aansluit bij de verwachtingen van je lezer
5: Hou rekening met trends
6: Het ontwerp van de cover stuurt je lezer
7: Zorg dat het verhaal van het boek en het ontwerp van het omslag een eenheid vormen
Tip 1: Content is king en het ontwerp is zijn paleis
Jouw verhaal is de basis. Het ontwerp van je boek moet daarbij aansluiten, geen verhaal op zich vertellen. De cover is dus niet het paradepaardje van je ontwerper, maar het visitekaartje van jouw boek.
Tip 2: Zorg dat alle tekst op de cover goed leesbaar is
Hoe mooi een ontwerp ook is, het is nutteloos als potentiële lezers niet in één oogopslag kunnen zien waar het boek over gaat. Vooral als je boek online verkocht wordt, is het belangrijk dat de titel, en liefst ook de ondertitel, zelfs op postzegelformaat leesbaar is.
Bijzondere lettertypes kunnen een cover een eigen, onderscheidende uitstraling geven, maar pas hier wel mee op. Pas als de titel goed leesbaar is, zullen voorbijgangers zich geroepen voelen om je boek op te pakken, te kopen en te lezen.
Tip 3: Ken je lezer
Als het goed is heb je je, al voordat je begon met schrijven, verdiept in wie je lezer is. Zorg dat het ontwerp van je boek hier naadloos bij aansluit.
Is je boek bedoeld voor mannen, dan ligt roze op de cover niet voor de hand. Is het een zakelijk boek, dan kan de cover typografisch zijn en vooral uit tekst bestaan. Ingewikkelder dan dat is het niet.
Boeken over zwangerschap: veel roze en pastelkleuren
Boeken over auto’s: veel donkere, blauwe tinten
Tip 4: Zorg dat het ontwerp van de cover van je boek aansluit bij de verwachtingen van je lezer
Kijk eens welke andere boeken er onlangs zijn uitgekomen, die ook interessant zijn voor jouw lezers. Stel je voor hoe jouw boek daar tussen ligt. Natuurlijk wil je dat het opvalt, maar zorg er tegelijkertijd voor dat het aansluit bij de rest.
Je lezer heeft een bepaalde verwachting, en elk genre heeft zijn eigen uitstraling. Die werkt als een code, en vertelt potentiële lezers wat ze van een boek kunnen verwachten. Probeer andere ontwerpen dus niet te kopiëren, maar zorg er wel voor dat jouw boek er mooi tussen past.
Of juist niet, als je bijvoorbeeld een tegendraads verhaal te vertellen hebt, maar hou dan nog steeds rekening met de verwachtingen van jouw lezers. Want als je tegen de ‘code’ in wil gaan, is het belangrijk dat je dit heel bewust doet en begrijpt hoe je lezer denkt.
Boeken over online marketing: veel blauw en veel strakke typografie op de cover
Boeken over het huishouden: overwegend rustige pastelkleuren en wit
Feel good romans: licht, kleurrijk en veel roze
Historische thrillers: donker en dreigend
Tip 5: Hou rekening met trends
Natuurlijk wil je je onderscheiden en opvallen, maar hou ook de trends in de gaten. Niet om die klakkeloos te volgen, maar juist zodat de cover van je boek niet binnen een paar weken ouderwets is.
Sommige trends zijn zo specifiek, dat ze maar heel kort populair zijn. Het laatste wat jij wil is dat potentiële lezers voorbijgaan aan je boek omdat ze de indruk krijgen dat het niet meer actueel is.
Tip 6: Het ontwerp van de cover stuurt je lezer
Een goed ontworpen cover is niets meer dan een combinatie van ervaring en vakwerk, maar het resultaat is bijna magisch. Ga maar eens na. Waarom spreekt het ene boek je totaal niet aan en het andere wel?
Dat kan in hele subtiele dingen zitten en gaat verder dan de inhoud van het verhaal dat je leest. Is de tekst bijvoorbeeld veel te klein geplaatst, dan is het heel vermoeiend om te lezen.
Wees je ervan bewust dan een goed ontwerp je lezer stuurt, ook binnen in je boek. Koppen en tussenkoppen werken als wegwijzers. Zij geven de rode draad van je verhaal aan, geven structuur aan je boek, en trekken de lezer door je verhaal.
Ze werken als een ‘tweede laag’, een code, en moeten dus net zo goed leesbaar zijn als het verhaal zelf.
Hetzelfde geldt voor de cover van je boek. Zorg ervoor dat het ontwerp lezers een goed beeld geeft van wat ze kunnen verwachten. Zodat ze niet teleurgesteld worden zodra ze de eerste pagina’s lezen.
Tip 7: Zorg dat het verhaal van het boek en het ontwerp van het omslag een eenheid vormen
Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Als je cover uitstraalt waar je boek over gaat, en past bij de doelgroep, dan heb je een boek dat zichzelf verkoopt.
Sluit het ontwerp van het binnenwerk daar goed bij aan, en leidt het je lezer door je verhaal zodat hij je boek van voor tot achter lees, dan is de cirkel rond en heb je de magische formule ontsloten.
Wil je meer tips voor een onweerstaanbaar boek voor je bedrijf? In Van passie naar boek lees je alles wat je moet weten!
0 reacties