Home > Blog > Uitgeven > Amazon in Nederland

Amazon in Nederland

door | 11 maart 2020

uten lezen

Vanaf nu kunnen Nederlandse consumenten terecht op Amazon.nl. Voor webwinkeliers is dat geen reden om de champagne open te trekken. Kranten koppen met ‘Hoe Amazon Bol.com en Coolblue gaat platdrukken’, ‘Zo gaat Amazon de strijd aan met Bol.com en Coolblue’ en ‘Komst Amazon naar Nederland mokerslag’. De verwachting is dan ook dat deze internationale online gigant, met zijn enorme marketingbudgetten, een grote concurrent voor hen zal zijn.  

Natuurlijk konden we al wel bij Amazon bestellen en de url is niet nieuw. Ging je naar Amazon.nl, dan werd je automatisch doorgestuurd naar Amazon.de. Ik weet niet of je daar wel eens geprobeerd hebt iets te bestellen… Dat ging een stuk minder makkelijk dan bijvoorbeeld via Bol.com.

Bovendien voelden we ons niet bepaald thuis door de platte Nederlandse vertalingen, de app die half in het Duits was en de Duitse verzendbevestigingen en andere mailtjes die je vervolgens kreeg. Tenzij je vloeiend Duits spreekt moet je toch een paar keer lezen voor je begrijpt waar een mail met als onderwerp ‘Rechnung mit ausgewiesener Umsatzsteuer bei Amazon Business’ over gaat.

 

Een wereld van nieuwe mogelijkheden voor uitgevers in Nederland

Nu hebben wij ‘onze’ eigen Nederlandse site, waarop we wel in onze eigen taal worden aangesproken. Al vraag ik me af hoe lang het zal duren voor Amazon ‘van ons’ zal voelen, en of dat überhaupt ooit zal gebeuren. Grappig dat ze nu al een bestsellerlijst hebben terwijl ze pas een paar uur online zijn terwijl ik dit schrijf, en ‘Snel en vlot Duits leren spreken en begrijpen’ op positie 24 staat, maar dat terzijde.

Geef jij je boek(en) in eigen beheer uit, dan zou Amazon.nl wel eens een wereld aan nieuwe mogelijkheden kunnen bieden. En dan heb ik het niet over het internationale bereik, want ik ga ervan uit dat jij je boek gewoon in het Nederlands uitgeeft.

Amazon is meer dan alleen een online winkel. Het is die verkoopster die je helpt bij het winkelen, maar dan zonder eerst te vragen, ‘Kan ik je helpen?’ En het gekke is, ze blijkt je al heel lang te kennen. Ze weet precies hoe oud je bent, waar je woont, wat je in het verleden allemaal kocht, naar welke producten je het liefst kijkt en waar je snel langs loopt omdat het niets voor jou is, maar ook in welke andere winkels je bent geweest en wat je interesses zijn.

 

Het algoritme van Amazon: een verkoopmachine

Al jaren verzamelt Amazon gegevens van bezoekers. Waar ze vandaan komen en welke producten ze bestellen, maar ook welke producten ze alleen bekijken, en zelfs op welke andere websites ze zijn geweest. Door dat te meten kan Amazon voorspellen welke producten je in de toekomst wellicht zal gaan kopen. Zo kunnen ze je persoonlijke suggesties geven, in de hoop dat je meer van dat soort producten gaat bestellen. Je weet wel ‘wellicht ook interessant voor jou’ en ‘klanten die dit hebben gekocht, kochten ook’.

Natuurlijk, dat doen alle online shops. Maar die suggesties zijn meestal alleen gebaseerd op je gedrag op die site, en niet op al jouw andere persoonlijke gegevens. Bestelde je vorige week een boek over tuinieren, dan krijg je bij je volgende bezoeken meer suggesties over dat onderwerp. En ja, kijk je vervolgens op Facebook, dan kom je daar misschien een banner tegen over dit onderwerp, maar dat is het dan wel zo’n beetje. Shops moeten daarin vertrouwen op tracking cookies en op het externe Google Analytics.

Amazon gaat daarin echter vele malen verder en heeft Google in sommige landen zelfs verslagen als het gaat om zoeken naar producten. Consumenten zoeken daar rechtstreeks in Amazon in plaats van eerst een rondje Google te doen, en daardoor wordt het algoritme steeds beter ‘gevoed’ met informatie, en dus steeds krachtiger.

Dat is fijn voor jou als je een boek uitgeeft en dat via Amazon verkoopt. Lukt het jou om jouw boek bij klanten tussen die suggesties te laten verschijnen, dan bereik je een heel nieuw publiek. Een publiek dat geïnteresseerd is in het onderwerp van jouw boek, waardoor de kans groter is dat ze je boek zullen kopen dan bij willekeurige voorbijgangers.

 

Hoe je kunt profiteren van de verkoopmachine door te schrijven voor je doelgroep

Daar moet je wel iets voor doen, maar gelukkig is dat niet zo moeilijk. In mijn boek en in eerdere artikelen hamer ik er steeds weer op hoe belangrijk het is om een hele specifieke doelgroep te kiezen en om je boek speciaal voor die doelgroep te schrijven. Dat maakt niet alleen het schrijven een stuk eenvoudiger, maar is ook de beste manier om nieuwe lezers te bereiken. Ook als je gebruik wil maken van een algoritme van een online winkel als Amazon.  

Want stel dat jouw boek wordt verkocht aan lezers die niet tot jouw doelgroep behoren. Ze zijn vooral nieuwsgierig, maar voelen zich achteraf verder niet aangesproken door je boek en in het gunstige geval lezen ze het half uit om het daarna opzij te leggen. Geen ramp, want je hebt de opbrengst al binnen, nietwaar? Maar denk nog even terug aan het algoritme. Als dat jouw boek vervolgens toont aan klanten met dezelfde interesses als deze lezers, is de kans klein dat zij je boek ook zullen bestellen.

Stel je daarentegen het mooiste scenario eens voor. Je boek wordt alleen besteld door jouw ideale lezers: mensen die er enorm enthousiast over blijken te zijn. Het algoritme ‘leert’ dat ‘klanten met interesse voor onderwerp X’ jouw boek bestellen, concludeert vervolgens dat het dus ook bij andere ‘klanten met interesse voor onderwerp X’ past en vertoont het bij hen als suggestie. De kans dat zij je boek ook willen hebben is in dit scenario een heel stuk groter dan bij het eerste.

Met een beetje geluk ontstaat zo een een sneeuwbaleffect. Hoe beter je boek bij je lezers past en hoe enthousiaster lezers zijn over je boek, hoe meer boeken het algoritme van Amazon gaat verkopen. Zonder dat je daarvoor ook maar een cent aan advertenties hebt hoeven besteden.

Afbeelding boven deze post, projecten in mijn portfolio: ontwerp en opmaak van 12 maanden zwanger van Wil en Tien, illustraties, ontwerp en opmaak van Liefdesverklaring van Nathalie Van De Walle, en ontwerp en opmaak van #contentrecht van Charlotte Meindersma.

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *