Bestel nu jouw exemplaar van Van passie naar boek!

Tangram Studio boekcovers

Je boek laten ontwerpen

Inclusief redactie en marketing

Waarom zou je je boek professioneel laten ontwerpen? Je kent het vast wel. Je bent aan het neuzen in een boekwinkel of online, want je hebt zin om een boek te kopen. Hoewel je ongeveer weet over welk onderwerp je wil lezen, is de keuze uitgebreid. Als je een paar titels gevonden hebt die je aanspreken, waar baseer je je keuze dan op? Natuurlijk lees je eerst de omschrijving of de tekst op de achterkant, maar wist je dat je voor het grootste deel onbewust en intuïtief beslist? Omdat de titel en de vormgeving je op een of andere manier aanspreekt, ook al kan je niet precies uitleggen waarom.

Een goed ontwerp verkoopt je boek. Natuurlijk gaat het in de eerste plaats om je verhaal, maar als je mensen in je winkel wilt, zodat ze zien wat je te bieden hebt, moet je er eerst voor zorgen dat ze niet voorbij lopen. Daarvoor heb je een aantrekkelijke etalage nodig, en dat is precies wat het omslag is voor je boek.

Ook het ontwerp van het binnenwerk speelt een belangrijke rol. Zelfs als jij gek bent op lezen en stapels boeken verslind, durf ik te wedden dat ook jij wel eens een boek hebt bekeken en het snel weer hebt weggelegd omdat het uit een ontmoedigende, eindeloze zee van alinea’s bestond. Bij een roman is dat niet erg. Het verhaal zuigt je als het ware door het boek en als je eenmaal wat hoofdstukken hebt gelezen, kan je het niet meer wegleggen. Dat kan je heel wat uurtjes nachtrust kosten, en dat is geen toeval.

Schrijvers van fictieboeken gebruiken slimme technieken om ervoor te zorgen dat je niet meer kunt stoppen met lezen. Een aantal daarvan kan je ook heel goed in je zakelijke boek toepassen. Door een slimme combinatie van een goed ontwerp en redactie met een achtergrond in marketing, maken we samen een boek dat ervoor zorgt dat je lezers op het puntje van hun stoel blijven zitten.

Samen aan de slag?

Ontwerp en redactie van je boek

 

Voor een vast bedrag van 4.200 euro (excl. 21% btw) krijg je:
  • Een Kick-offsessie live, via een online call of via de telefoon.
  • Een aantal maanden onverdeelde aandacht voor jouw boek en jouw doelstellingen.
  • Het ontwerp van de cover van je boek.
  • Het ontwerp van de binnenkant van je boek.
  • Tips en advies over hoe je je boek kunt inzetten als marketingtool.
  • Redactie van de inhoud van je boek met een focus op marketing.
  • Redactie (en/of herschrijven) van de flaptekst van je boek.
  • Tips zodat je boek nog beter converteert en een klantenmagneet wordt.
  • Verschillende pdf-bestanden: voor de drukker en voor jezelf.
  • Extra pdf-bestanden als je boek werkbladen en/of checklists bevat.
  • Advies over de marketing rondom je boek.
  • Afbeeldingen voor de promotie van je boek.

Ik zorg voor een ijzersterk ontwerp voor je boek, dat lezers stimuleert om je boek van voor tot achter te lezen. Want je boek is niet alleen onderdeel van je aanbod, maar ook een krachtig verkoopinstrument.

Vanuit mijn achtergrond in de marketing en met meer dan 15 jaar ervaring in het vak, help ik je om van je boek een klantenmagneet te maken, met een ontwerp dat jou als gegoten zit.

Hoe werkt het?

We beginnen met een kick-offsessie, live, via Zoom, of als je dat makkelijker vindt via de telefoon. Zo leren we elkaar kennen en brengen we samen je wensen en doelstellingen in kaart. Tijdens dit gesprek kan je al je vragen stellen en nemen we alvast globaal de planning door.

Redactie*

Na de kick-offsessie mail je mij de tekst van je boek. Ik ga aan de slag met de redactie en geef feedback via de mail. Na ongeveer een tot twee weken krijg je de geredigeerde tekst retour zodat je er zelf nog een keer naar kunt kijken.

Flaptekst

Ook de flaptekst redigeer ik voor je. Een wervende tekst schrijven over je eigen boek kan best lastig zijn. Heb je er moeite mee om de flaptekst te schrijven of loop je ermee vast, dan schrijf of herschrijf ik hem.

Ontwerp

Is de tekst klaar, dan ga ik aan de slag met het ontwerp. Heb je al bepaalde ideeën van wat je wel en niet mooi vindt, dan neem ik die hierin mee. Ik stuur je twee of drie proeven waaruit je een keuze kunt maken en na jouw feedback werk ik die uit tot één basisontwerp. Ben je helemaal tevreden, dan maak ik de rest van je boek op.

Nadat de opmaak is afgerond, krijg je de drukklare bestanden, die je aan de drukker kunt aanleveren.

(Interactieve) pdf-bestanden

Daarnaast krijg je een apart bestand, dat je zelf kunt gebruiken. Bijvoorbeeld om aan proeflezers te sturen, of om als basis te gebruiken van een weggever voor je site.

Bevat je boek werkbladen en/of checklists, dan krijg je ook die apart in pdf. Op A4-formaat, zodat ze makkelijk kunnen worden uitgeprint. Als je dat wil interactief, inclusief aanvullende call to actions en/of aanklikbare links naar je site of je e-mailadres.

Promotionele afbeeldingen

Op basis van het omslagontwerp maak ik promotionele afbeeldingen die je kunt gebruiken op social media en je website, en/of voor promotioneel drukwerk.

Wil je voor of tijdens de ontwerpfase al beginnen met de promotie van je boek, dan maak ik eerst het ontwerp van het omslag en zorg ik, al voordat het is gedrukt, voor 3D-afbeeldingen van je boek.

Zelf uitgeven mét begeleiding en advies

Ik denk met je mee over hoe je je boek kunt gaan inzetten als marketingtool om jouw doelstellingen te behalen. Niet alleen wat betreft de inhoud, maar ook bijvoorbeeld de prijsstelling en de promotie van je boek.

Tangram Studio is geen standaard uitgeverij, je geeft je boek zelf uit. Zo heb je alles helemaal zelf in de hand en heb je het beste zicht op de verkoop van je boek, zonder ingewikkelde constructies en financieel gedoe.

Heb je nooit eerder een boek uitgegeven, dan kan ik me voorstellen dat je vragen hebt. Daarvoor kan je me altijd bellen, appen of mailen. Ik help je bij de communicatie met de drukker en bij alles wat er komt kijken bij het uitgeven.

* Heb je minimaal 4 maanden schrijfcoaching gehad, dan krijg je € 950 (excl 21% btw) korting op het ontwerp en de redactie.

Antwoord op je vragen

Wat voor boeken kan ik laten ontwerpen?

Tangram Studio is gespecialiseerd in boeken die worden uitgegeven als marketingtool. Dat zijn dus vaak zakelijke boeken, maar dat hoeft niet. In mijn porfolio vind je een greep uit de projecten die ik eerder heb gemaakt.

Hoe gaat het ontwerpen van een boek in zijn werk?

Als we samen aan de slag gaan, maak ik om te beginnen twee tot drie basisontwerpen. Ik maak dus een klein deel van je boek op. Meestal een gedeelte waarin zo veel mogelijk speciale elementen zitten, zodat we die direct allemaal op elkaar af kunnen stemmen.

Hiervan ontvang je een pdf, de eerste proef, en aan de hand van jouw reactie ga ik die eerst finetunen. Als dit helemaal naar je zin is, maak ik de rest van je boek op.

Ook hiervan ontvang je eerst weer een proef. Is alles helemaal naar je zin, dan krijg je van mij de pdf-bestanden die je naar de drukker kunt sturen.

Hoe lang duurt dat, een boek ontwerpen?

Een boek ontwerpen is een project wat we samen aangaan. Hoe lang het duurt hangt af van hoe snel we samen kunnen schakelen. Reken in elk geval op een doorlooptijd van minimaal twee tot vier weken voor de redactie en de opmaak van je boek.

Welke delen van mijn boek worden ontworpen?
Bij een boekontwerp denk je waarschijnlijk als eerste aan de voorkant van een boek. Maar een boekomslag bestaat normaal gesproken uit drie delen: de voorkant, de rug en de achterkant. Dat is de basis, en soms komen daar nog flappen of andere speciale onderdelen bij.

Daarnaast moet er een apart ontwerp worden gemaakt voor de binnenkant, het binnenwerk. Dat kan alleen zwart-wit zijn, zwart met een steunkleur, of volledig full color. De papiersoort en afwerking van het boek speelt ook een rol, en zal, in overleg met jou, ook bij het ontwerp worden meegenomen.

Welke delen van mijn boek worden geredigeerd?

Je hele boek wordt geredigeerd, maar bepaalde onderdelen krijgen extra aandacht. Bijvoorbeeld de flaptekst die op de achterkant van je boek komt, en het begin (vaak het voorwoord of de inleiding) en het eind van je boek.

Dat zijn de plekken die essentieel zijn als je je lezers wil activeren met je boek. De flaptekst moet hen overtuigen om je boek te kopen, het begin van je boek om te gaan lezen, en als het uit is wil je waarschijnlijk dat je lezers iets doen. Bijvoorbeeld contact met je opnemen of een bepaald product kopen.

En als ik geen redactie nodig heb?
Is je boek al geredigeerd, maak je geen spelfouten, of vind je het niet belangrijk als er foutjes in je boek zitten? Dan heeft het toch toegevoegde waarde als je boek nog eens wordt geredigeerd.

Ik let niet alleen op spelling en grammatica, maar kijk ook of je tekst goed converteert. Met andere woorden, of je boek nieuwe klanten zal brengen, inschrijvers voor je nieuwsbrief oplevert, of wat je doel ook is.

Wil je daar geen gebruik van maken? Weet je het heel zeker? Neem dan even contact op voor de mogelijkheden.

Kan ik ook een e-book laten ontwerpen?

Ja, dat kan. Tangram Studio maakt ook ePubs (bijvoorbeeld voor de Kobo) en e-books voor de Kindle van Amazon. Neem even contact op voor de mogelijkheden.

Wil je meer weten, of heb je vragen die hier niet zijn beantwoord? Stuur me dan even een berichtje.