Waarom een boek schrijven goed is voor je bedrijf? De belangrijkste reden is simpel: omdat je het leuk vindt om te schrijven en om je kennis te delen. Als dat niet zo is, dan komt het waarschijnlijk niet eens bij je op om er aan te beginnen. Maar er zijn ook hele goede marketingtechnische redenen om een boek te schrijven voor je bedrijf. Het uitgeven van een eigen boek kan je marketing een enorme boost geven.

Allereerst omdat je voordat je begint, moet gaan nadenken over wie je klant nou eigenlijk precies is. Wat zoekt hij, wat heeft hij nodig en wat heb jij hem te bieden? Maar niet alleen dat, want je moet ook gaan nadenken over je bedrijfsvisie en over je missie. Wat wil je precies vertellen, maar vooral ook waarom? Wat heeft de lezer eraan om jouw boek te lezen? Want hoewel een boek je, mits je het goed doet, een heleboel autoriteit kan geven, het moet wel gelezen worden.

Lukt het je om dit goed op een rijtje te krijgen en hier op in te spelen? Dan kan een eigen uitgave zorgen voor meer naamsbekendheid en een inkomen waar je later niet veel meer aan hoeft te doen. En al die ideeën die je had, maar die je boek niet gehaald hebben? Die kunnen later voor een blijvende stroom onderwerpen voor je contentmarketing blijven zorgen.

Het schrijven van een boek geeft je focus

Wanneer je een boek wilt gaan schrijven, heb je waarschijnlijk een heleboel losse ideeën in je hoofd. Om hier een geheel van te maken en er structuur aan te geven, moet je eerst voor jezelf op een rij zetten voor wie je schrijft en wat je kernboodschap is. Om hier achter te komen, moet je goed kijken naar je bedrijfsvisie en je missie. Waarom doe je wat je doet? Hoe doe je dit anders dan anderen, wat maakt jou uniek? En last but not least: voor wie doe je wat je doet, wie is precies jouw klant?

Wie is je doelgroep?

Dat laatste lijkt misschien niet zo belangrijk, want het is per slot van rekening toch jouw boek? Toch is dit eigenlijk juist je startpunt. Het is het belangrijk om je boek al voordat je daadwerkelijk gaat schrijven, op je lezers af te stemmen.

Welke onderwerpen ga je behandelen en hoe ver kan je de diepte in gaan? En niet te vergeten: in welke toon ga je schrijven? Want voor een beginner schrijf je in andere woorden dan voor een professional. Door dit van tevoren voor jezelf helder te hebben, zorg je ervoor dat je boek een duidelijke doelgroep en een duidelijke boodschap krijgt en voorkom je dat je achteraf veel moet schrappen en herschrijven.

Structuur brengen in je boek

Wil je een goede structuur in je boek brengen, begin dan met het inventariseren van al je onderwerpen. Schrijf gewoon alles wat je in je hoofd hebt op en maak een lijst. Wanneer je deze lijst doorneemt, merk je al snel dat sommige zaken belangrijker zijn dan andere. Selecteer wat voor jouw verhaal echt van belang is en welke dingen eigenlijk bijzaak zijn. Zie je in deze fase al dat bepaalde onderwerpen eigenlijk bij elkaar horen? Dan kan je deze nu alvast rubriceren.

Een voorlopige inhoudsopgave maken

Zet je onderwerpen onder elkaar en plaats de sub-onderwerpen met bullets onder de onderwerpen waar ze bij horen. Probeer hierbij al een logische indeling te maken. Op deze manier creëer je de basis voor een voorlopige inhoudsopgave. Dit is fijn, want als je hiermee klaar bent, heb je als het goed is een duidelijk beeld van hoe je boek verdeeld wordt. Misschien zijn de delen of hoofdstukken al zichtbaar en zie je nu dat je bepaalde onderwerpen bent vergeten.

Dat is een lekker begin! In plaats van te gaan zitten staren naar een leeg Word-bestand, is het enige wat je nu nog hoeft te doen alle items van boven naar beneden afwerken en de teksten schrijven.

Een eigen boek geeft je autoriteit

We zijn allemaal gewend geraakt aan de vluchtigheid en de overvloed van informatie via social media. Het lijkt wel alsof tegenwoordig iedere zelfstandige blogt en vlogt en de informatie vliegt je om de oren. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar zelf merk ik dat ik een beetje ‘informatiemoe’ word. Misschien is het juist wel daardoor dat het statische van een boek nog steeds een bepaalde autoriteit uitstraalt.

Een boek is blijvend

Wanneer je online op zoek gaat naar informatie kan je pagina’s bookmarken, maar hoe vaak kijk je nou eigenlijk echt terug naar wat je hebt opgeslagen? Een boek kan je er bij pakken wanneer je maar wilt. Je kan boeken naast elkaar leggen, er aantekeningen in maken, post-it’s in plakken en belangrijke stukken tekst in arceren. Deze verzamelde informatie is blijvend en heb je altijd bij de hand.

Voordat je een boek aanschaft, lees je erover, bekijk je recensies en daarna beslis je of je het de prijs waard vind die je voor de aanschaf moet betalen. In je boekenkast ontstaat een tastbaar archief, een weergave van de kennis die voor een groot deel ook in je hoofd zit. Zelf vind ik het altijd erg fijn om een boek later even terug te pakken en op te zoeken hoe iets ook al weer precies zat.

Een boek laat je expertise zien en zorgt ervoor dat je in beeld blijft

Deze tastbaarheid, plus het feit dat iemand de moeite heeft genomen om een boek te schrijven en het te laten drukken, geeft een boek een bepaalde status. Wanneer je een boek schrijft over dat waarin jij gespecialiseerd bent, laat je je expertise zien. Dit geeft jou en je bedrijf een bepaalde status die klanten kan helpen om voor jou te kiezen.

Daarnaast zorgt een boek ervoor dat je langere tijd in beeld blijft. Hoewel een klant misschien (nog) geen rechtstreeks contact met jou heeft, help je hem zijn probleem op te lossen. Niet alleen alle kennis die je overdraagt blijft hierbij hangen, maar ook jouw naam en je kunde. En misschien niet alleen bij degene die je boek kocht, maar ook bij degene aan wie hij je boek uitleent of doorgeeft.

Persoonlijk en blijvend relatiegeschenk

Om deze reden is een boek dan ook het meest persoonlijke relatiegeschenk wat je kunt geven. Met de feestdagen of vanwege een speciale gelegenheid. Natuurlijk is het leuk om een speciale mailing te maken. Maar wees eens eerlijk… Hoeveel van zulke mailings die je krijgt bewaar je nou eigenlijk? Een boek is blijvend en wordt door de meeste mensen toch met een bepaalde eerbied bewaard. Door je eigen boek te geven, geef je niet alleen het geschenk zelf, maar ook de meerwaarde die de inhoud van het boek voor je klant heeft.

Een boek vergroot je naamsbekendheid en zorgt voor een passief inkomen

Met een eigen boek sla je eigenlijk meerdere vliegen in een klap en werkt je marketing in alle richtingen door. Je boek zelf is een sterk marketingmiddel, maar ook heb je met je boek iets om te promoten en om bezoekers van je site naar door te verwijzen.

Passief inkomen

Wanneer je een blog over een bepaald onderwerp schrijft, kan je je lezers hierin voor meer informatie wijzen op je boek. Zijn ze geïnteresseerd en bestellen ze je boek, dan kan dat voor extra inkomen zorgen. Hiervoor kan je een webshop aan je site toevoegen, maar je kunt je boek ook via het Centraal Boekhuis distribueren zodat het vanzelf via alle online boekhandels beschikbaar wordt.

Meer naamsbekendheid

Andersom werkt het ook. Wanneer mensen je boek lezen, komen ze wanneer ze meer informatie zoeken, vanzelf weer op jouw website terecht. Dit geldt niet alleen voor de lezers die je boek zelf bij je besteld hebben. Wanneer je relevante, toepasbare informatie deelt, zullen mensen je boek uitlenen en weggeven of bij hun vrienden en collega’s aanprijzen. Op die manier zorgt je boek voor een grotere naamsbekendheid, waar je wanneer je boek eenmaal klaar is, weinig meer voor hoeft te doen.

Inspiratie voor het schrijven van nog meer content

Als het goed is, stik je van de informatie, anders zou je er waarschijnlijk niet eens aan beginnen om een boek te schrijven. Niet al deze informatie kan je hierin verwerken, want terwijl je bezig bent kom je ongetwijfeld steeds weer op nieuwe zijpaden terecht.

Deze zijweggetjes zijn leuk, maar het komt de structuur en de duidelijkheid van je boek niet altijd ten goede als je over elk onderwerp blijft uitweiden. Toch hoef je deze onderwerpen niet helemaal te schrappen. Sterker nog, door deze voor jezelf te noteren, maak je een mooie lijst van onderwerpen die je bijvoorbeeld voor nieuwe blogs kunt gebruiken.

Een rode draad in je bedrijfsverhaal

Door dit te doen, ontstaat er een duidelijke rode draad in al je uitingen en publicaties, dus in het verhaal dat je je publiek vertelt. Dat is precies wat je wilt: want zo ga je steeds duidelijker voor jouw doelgroep schrijven en wordt je boodschap steeds helderder.

Een boek is dus een eenmalige investering van tijd en geld. Toegegeven: een grote investering in tijd en (afhankelijk van de oplage en de afwerking) soms ook een behoorlijke investering in geld. Maar wel eentje die zich jarenlang kan blijven terugverdienen!


Meer over dit onderwerp

Hoe zorg je ervoor dat je tekst gelezen wordt? Lezer, onderwerp en doel op elkaar afstemmen Schrijven is leuk en kennis delen ook, maar er wordt steeds meer geschreven en we worden bedolven onder informatie. Hoe zorg je er dan voor dat jouw tekst gelezen wordt? Hierover is veel informatie te vinden, vooral over online vindbaarheid en over h...
Hoe typografie bezoekers op je site vasthoudt of ze wegjaagt Leesbaarheid is het allerbelangrijkste Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt, want niet alleen uiterlijk telt, toch? Maar als je wilt dat bezoekers je zorgvuldig geschreven teksten lezen, is het heel belangrijk om eens heel kritisch t...
Zelf een boek schrijven en uitgeven: tips vanuit de ontwerpstudio Eergisteren plaatste Charlotte Meindertsma van Charlotte’s Law een blog: How to: Zelf een boek schrijven en uitgeven. Heel leuk, aangezien Tangram Studio de boeken van Charlotte's Law heeft mogen opmaken. Een blog als zij nu heeft geschreven had ...

Pin It on Pinterest