373 views

Soms kunnen de raarste dingen inspiratie geven voor een blog. Zoals aardappels. Toen ik gisteren een snelle bespreking had bij een klant, raakte ik in gesprek met een andere ondernemer, die even binnen kwam lopen voor een praatje. Hij vroeg wat ik deed en voor ik het wist, hadden we het over marketing en aardappels. Want je moest als ontwerper zeker wel een beetje een gevoel hebben bij het product of de dienst van je klant om een goed ontwerp te kunnen maken? Hij vertelde een anekdote over een grafisch ontwerper die gevraagd werd om een huisstijl te maken voor een aardappelteler. Dat viel niet mee, want de ontwerper had eigenlijk niet zo veel met aardappels… Wat viel daar nu voor te bedenken? Uiteindelijk gooide de man de handdoek in de ring en besloot niet voor deze klant te werken.

Dat zette me aan het denken. Want heb ik eigenlijk iets met de producten en diensten van mijn klanten? Gaat het daar wel om? Wat ik ervan vind is eigenlijk helemaal niet belangrijk, het gaat erom wat de klant er zelf over te vertellen heeft. De kunst is om dat verhaal naar boven te halen en ontwerpen te maken die dit zichtbaar maken. Soms hoeft dat zelfs helemaal geen heel verhaal te zijn. Bijvoorbeeld de aardappels. Misschien was hij de enige aardappelteler in zijn regio? Of juist niet, maar deed hij dingen net even anders dan de rest? Iedere ondernemer heeft zijn eigen redenen om te ondernemen en is dus uniek. De kunst voor de ontwerper is om deze redenen te vinden en een gezicht te geven. Wat er dus toe doet is niet of je iets hebt met het product, maar of je een klik hebt met de klant en elkaar begrijpt. Want ontwerpen is geen trucje dat je toepast wanneer je achter je computer zit, maar een dialoog en een proces dat je samen met je klant doorloopt. Dat is nou juist wat het zo leuk maakt en ja daar heb ik wel iets mee!