577 views

Dit artikel schreef ik oorspronkelijk als gastblog voor vakpracht.nl.

Je timmert al een tijdje aan de weg en bent goed in wat je doet. Maar om je producten online te verkopen, moet je zorgen dat je vindbaar en zichtbaar bent! Voordat je hieraan kunt gaan werken, moet je allereerst weten wie je klant is. Waar houdt hij van, waar heeft hij behoefte aan en vooral: wat zoekt hij? Wanneer je dit weet, kan je “jouw verhaal” en “tone of voice” bepalen.

Natuurlijk, de inhoud van je verhaal ligt vast. Wat je doet en waarom je juist dat doet heeft te maken met jouw karakter, maar wordt vaak ook bepaald door dingen die je hebt meegemaakt. Zo heb ik bijvoorbeeld nadat onze beide kinderen te vroeg geboren waren een babyboek voor prematuren gemaakt. Dit bleek nog niet te bestaan en met mijn achtergrond als grafisch ontwerper met een voorliefde voor boeken was het vanzelfsprekend voor mij om dit te maken en uit te brengen. Zo specifiek hoeft het niet altijd te zijn, maar wat je meemaakt speelt een grote rol in wie je bent en in je werk. Door dit te laten zien vertel je jouw verhaal en laat je zien wat jou onderscheidt.

De manier waarop je vertelt en wat je wel en niet van jezelf laat zien, dat is jouw keuze. Spreek je je klant bijvoorbeeld aan met “u” of “jij”? Plaats je foto’s van je kinderen op Instagram of laat je alleen je werk en werkwijze zien of dingen die je inspireren? Ook dat is deel van “jouw verhaal”. Daarnaast, heel banaal maar wel heel belangrijk, de keuze van zoekwoorden die je terug laat komen op je site. Want je wilt in de zoekmachines door de juiste mensen gevonden worden, niet door mensen die na één korte blik je site weer verlaten. (Hoe je dit kunt aanpakken vertel ik uitgebreid in mijn volgende blog op vakpracht.nl.)

Beschrijf jouw ideale klant

Een goede hulp bij het bepalen van jouw verhaal, is het maken van zogenaamde persona’s van je ideale klanten. Een stuk of drie is meer dan genoeg, anders raak je het overzicht kwijt en schiet het zijn doel voorbij. Dit hoeven niet de klanten te zijn die je op dit moment hebt en je hoeft hiervoor ook echt geen marktonderzoek te doen. Het gaat om welke klanten jij wilt hebben! Waarom? Die klanten passen bij jou: je hebt ze zelf gekozen. Wanneer jij jouw verhaal vertelt en laat zien wie je bent, zullen de juiste mensen zich hierin herkennen en jouw producten waarderen en willen kopen.

Door jouw ideale klant te beschrijven wordt het bovendien een stuk makkelijker om je verhaal te vertellen en je product te verkopen. Is het niet veel eenvoudiger een mail te schrijven aan een bekende dan aan iemand waarvan je niet eens weet of het een man of een vrouw is? Hetzelfde geldt voor het schrijven voor je website, blog en social media. Zet om te beginnen de volgende punten eens onder elkaar op papier.

Wie is jouw klant?

Is jouw ideale klant een man of een vrouw? Noteer gegevens zoals leeftijd, baan, inkomen en opleiding. Geef ze zelfs een naam; want hoe “echter” ze voor je worden, hoe beter het werkt. Ben je erg visueel ingesteld, maak dan een moodboard van je persona’s. Als je al je marketingmateriaal speciaal voor je persona’s maakt, is de kans een stuk groter dat ze zich aangesproken voelen en doorklikken om je verhaal te lezen.

Welke uitdagingen en doelen heeft jouw klant?

Wat houdt je klant van? Wat zoekt hij? Hoe kan je zijn leven leuker of eenvoudiger maken? Wil hij bijvoorbeeld graag trendsetter zijn of vindt hij het belangrijk om er bij te horen? Wanneer je de uitdagingen en doelen van je klant kent, kun je hem beter van goede informatie voorzien en inspireren. Struint jouw klant graag lifestyle markten af, bijvoorbeeld Swan Market of Tweetmarket, dan wil je natuurlijk laten weten wanneer jij op zo’n markt te vinden bent. Maak je bijvoorbeeld mooie gedrukte posters? Laat dan eens zien wat jouw favoriete adresjes zijn voor mooie lijsten. Als je mooie houten meubels maakt, deel dan tips over hoe je dit materiaal het beste onderhoudt.

Behalve informatie kun je je klanten ook inspiratie bieden. Bijvoorbeeld over hoe ze jouw producten kunnen gebruiken en combineren. Ken je Stylefruits? Zij doen dit op een hele slimme manier. Door mooie combinaties te laten zien op Facebook, voorzien zij hun volgers van inspiratie. Hun Facebook pagina is enorm populair en de kledingcombinaties worden volop gedeeld en geliked. Natuurlijk levert dit hen zichtbaarheid op, maar niet alleen dat. Misschien nog wel veel belangrijker is “social proof”. Als 1487 mensen dit liken, moet het wel echt leuk zijn en wil ik het ook hebben!

Waar bevindt jouw klant zich?

Wat is de belangrijkste bron van informatie voor jouw klant? Tijdschrijften? Internet? Wat voor soort websites? Waar jouw klant is, moet jij natuurlijk ook zijn. Dus zoekt jouw klant bijvoorbeeld inspiratie op Pinterest, zorg er dan voor dat je een inspirerende Pinterest account hebt en wissel mooie inspirerende beelden af met foto’s van jouw producten.

Een heel leuk voorbeeld van hoe je op de juiste plaats, op de juiste manier je publiek kunt bereiken is een marketingactie van het Russische marketingteam van IKEA waar ik eerder een blog over schreef. Instagram is een mooie plek voor hen om klanten te bereiken. Veel mensen delen hun IKEA aankopen hier in mooie foto’s en maken gebruik van tags en hashtags. Een voor de hand liggend idee kan dan zijn om deze getagde foto’s van tevreden gebruikers opnieuw te delen (Bijvoorbeeld HEMA doet dit). Het Russische marketingteam ging een stap verder en maakte een heuse website IN Instagram!

Jij bent je merk

Als je dit allemaal in kaart hebt gebracht, heb je als het goed is niet alleen een goed beeld gekregen van jouw ideale klant, maar ook van jouw merk. Want ja, of je het nu leuk vindt of niet, in feite ben jij een merk. Om van een product een merk te maken, moet je je klanten laten zien “wie” het product is. Dit kan door het een naam te geven en andere merkelementen zoals een logo te gebruiken, maar ook gewoon door ze een kijkje in jouw keuken te bieden. Jouw producten zijn exclusief, uniek en door jou gemaakt. Dit is het gevoel dat jij aan je merk mee wilt geven. Jij als maker bént de toegevoegde waarde. Dus durf jezelf te laten zien!

Een mooie afsluiter is deze quote van Ralf Lauren: “I don’t design clothes, I design dreams.” Dat is in een notendop wat de definitie van een merk is: niet alleen een product maar ook een gevoel dat je wilt overbrengen.

I don't design clothes, I design dreams. Ralph Lauren