Op deze eerste werkdag van 2015 blik ik even terug op een heerlijke kerstvakantie. Twee weken thuis met de kids. Een tijd voor reflectie en om bij te komen van een periode hard werken. Ik haakte een kleed en ontdekte dat behalve poezen, ook zelfmakers erg populair zijn op Instagram: ik kreeg er een hoop volgers bij. We versierden ons huis met zelfgemaakte slingers en ik plakte de muursticker van PaperFuel op met mijn motto voor 2015: Let’s rock this day!

Precies een jaar geleden begon ik met Tangram Studio. Een nieuwe naam en identiteit voor mijn studio die eigenlijk al bijna 9 jaar bestaat, maar die hard aan vernieuwing toe was. (In dit blog lees je waarom) Een jaar later kan ik zeggen dat Tangram Studio een succes is en mij past als een jas. Wat ik nu precies wil met Instagram? Dat weet ik zelf eigenlijk nog niet precies, maar ik vind het leuk en ga komende tijd op zoek naar hoe ik het kan gebruiken. Want waarom zou ik het niet eens omkeren? Gewoon eens beginnen met doen wat ik leuk vind en daarna pas kijken hoe ik het zakelijk in kan zetten. Want Instagram is zonder twijfel mijn favoriete social media platform, maar heeft nog veel geheimen. Het is heel anders dan de meeste andere netwerken. Keihard reclame maken werkt hier niet en misschien is dat wel precies waarom het me zo aantrekt en waarom ik tegelijkertijd zo’n afkeer van Facebook begon te krijgen. Gelukkig staat Facebook wat dat betreft ook op een keerpunt als ik alle berichten mag geloven (promotionele berichten van pagina’s worden steeds minder getoond, echte interactie met je klant wordt dus veel belangrijker), dus ook daar wil ik mijn experiment voortzetten.

Vlak voor de vakantie maakte ik een presentje voor mijn contacten: een kalender met een handgemaakte houten houder. Want hoewel ik van plan was om met Tangram Studio wat minder persoonlijk te worden, stuurde ik mijn klanten dit jaar met kerst persoonlijke Instagram-foto’s. Is dit niet precies wat (online) marketing inhoudt? Eindeloos blijven experimenteren? Steeds als je het wiel opnieuw uitgevonden hebt, verandert er weer iets. Eigenlijk verandert een kleine onderneming ook continue. Wist ik vorig jaar precies waar ik heen wilde met Tangram Studio, nu ben ik me alweer aan het oriënteren of dat nog steeds wel is wat ik wil. Daarom keer ik dit jaar alles om: ik ga doen wat ik leuk vind en kijk wat dit oplevert, welke klanten ik hiermee aantrek.

Zelfs dit blog schrijf ik in omgekeerde volgorde. Normaal gesproken bepaal ik eerst de trefwoorden met oog op SEO, maar nu schrijf ik eerst het blog en bedenk achteraf de titel en welke trefwoorden ik hieraan op kan hangen. Want zo kan het ook! Als je de wereld achterstevoren bekijkt kunnen de leukste dingen gebeuren en kan je zomaar voor leuke ontdekkingen komen te staan.

En die titel? Die heeft SEO-technisch gezien geen enkele functie. Maar ook dat mag wel eens een keer.

Over wat een poes en een kleed met marketing te maken hebben

Meer over dit onderwerp

Sterk merk Lego verslaat Ferrari Lego versloeg Ferrari en is volgens het laatste rapport van Brand Finance ’s werelds sterkste merk. Apple maakt nog steeds de grootste groei in absolute cijfers en blijft dus het meest waardevolle merk. Wat is een sterk merk? Om te bepalen wat een s...
De 7 stappen naar jouw ideale logo en huisstijl Voor je jouw ideale logo en huisstijl kunt laten ontwerpen, zijn er een paar stappen die je moet doorlopen. Het is belangrijk om het antwoord op deze 7 doorslaggevende vragen te bedenken. Zet het op papier, dit is meteen een handig hulpmiddel bij het...
Gold Foil visitekaartjes van MOO Al een tijdje kan je bij MOO visitekaartjes bestellen met letterpress effect. Heel gaaf! Het is alleen zo jammer dat je dit alleen in de standaard ontwerpen van MOO kan bestellen. Die overigens erg mooi zijn, maar als ontwerper ben ik nou eenmaal gee...

Pin It on Pinterest