435 views

Lego versloeg Ferrari en is volgens het laatste rapport van Brand Finance ’s werelds sterkste merk. Apple maakt nog steeds de grootste groei in absolute cijfers en blijft dus het meest waardevolle merk.

Wat is een sterk merk?

Om te bepalen wat een sterk merk is, kijkt Brand Finance naar de BSI van een merk: de Brand Strength Index. Hierin wordt bijvoorbeeld gekeken naar het marktaandeel, de groei van het marktaandeel en de financiële groei van een merk, maar ook naar de herkenbaarheid van haar visuele identiteit, de marktspreiding en de emotionele binding en de loyaliteit van de doelgroep naar het merk toe.

Goede reputatie

Lego maakt haar eigen merkwaarden waar en spreekt iedereen aan: jongens en meisjes van alle leeftijden. Hierin ligt haar grootste kracht. Kinderen kunnen er hun creativiteit de vrije loop mee laten en ouders hebben er fijne herinneringen aan uit hun eigen jeugd. Lego ontwijkt zogenaamde sekse bewuste marketing en dit wordt door haar klanten gewaardeerd. Op een enkele roze met lila (meisjes)lijn na, richt Lego zich meestal niet specifiek op jongens of meisjes. Slim, want dit heeft de reputatie van Lego vergroot. Zo populair als nu is Lego misschien nog nooit geweest, zeker niet nadat het merk een paar jaar geleden bijna failliet ging.

Grote doelgroep

Niet alleen jongens kunnen met een politiebureau van Lego spelen, maar ook meisjes. Daardoor wordt de doelgroep natuurlijk twee keer zo groot, terwijl Lego zich op minder verschillende groepen hoeft te richten. Er is dus maar één grote Lego catalogus: niet een aparte voor meisjes en voor jongens. Dit maakt de marketingmix eenvoudiger, goedkoper én efficiënter.

“The Lego Movie” bleek een krachtig marketingmiddel

Toch was de grote groei ten opzichte van vorige jaren voornamelijk te danken aan “The Lego Movie”. Deze film was een groot succes en bracht veel extra omzet op, maar bleek ook een onovertroffen marketingmiddel. Opeens verschenen overal op internet amateurfilmpjes, waardoor Lego bijna een artistiek medium werd. Deze filmpjes zorgden als een soort “viral marketing” voor een nog grotere bekendheid en populariteit.

Grappig dus dat Ferrari eigenlijk letterlijk de race verliest. Want terwijl het merk Lego steeds sterker werd, behaalde het Ferrari F1 team steeds minder titels. Het ene speelgoedmerk dolf dus, ondanks dat het nog steeds enkele van de populairste automodellen produceert, in deze lijst het onderspit tegen het andere.