Home > Blog > Uitgeven > Betekenisvolle promotie en marketing met een boek

Betekenisvolle promotie en marketing met een boek

door | 9 oktober 2021

uten lezen

Als je een boek gaat uitgeven in eigen beheer, moet je nadenken hoe je de promotie gaat doen. Daarmee begin je niet wanneer je boek al verschenen is, maar tijdens het schrijven, of als je slim bent al ervoor. Wanneer je bezig bent je boekconcept te ontwikkelen. Want de promotie zorgt ervoor dat je je boek verkoopt, en dat is belangrijk. Dat snappen we wel. Toch?

De traditionele aanpak

Om een boekconcept te maken, stel je jezelf volgens de traditionele manier de vraag, wat wil ik met mijn boek? Wat zijn mijn verwachtingen en ambities? Wat wil ik bereiken? Met andere woorden: hoeveel boeken wil ik verkopen en hoe pak ik dat aan? Hoe zet ik mezelf als deskundige op de kaart en bereik ik zo veel mogelijk lezers?

Vervolgens ga je schrijven. Door je steeds aan je boekconcept vast te houden, hou je je doelen in het oog en zorg je ervoor dat je boek een succes wordt. Dat er zo veel mogelijk exemplaren van worden verkocht en dat jij als expert wordt gezien. Fijn, dat willen we allemaal wel!

Een andere aanpak

Maar werkt dit wel zo? Vast en zeker, als je boek door een grote uitgever wordt uitgegeven. Ik wil niet beweren dat hun aanpak niet goed is. Ze doen het al jaren op die manier, en het werkt. Dat hebben ze al bewezen. De vraag is alleen, geldt dit ook voor jou als je je boek in eigen beheer uitgeeft?

Dat geloof ik niet. Als je het op deze manier doet, werk je verkeerd om. Als je begint bij jezelf, bij jouw boek, moet je achteraf lezers zoeken die iets willen kopen dat niet speciaal voor hen gemaakt is. Je staat voor de onmogelijke taak om iets te maken dat voor iedereen interessant is.

Je boek verkopen wordt dan heel zwaar werk, waar je grote budgetten voor nodig hebt. Budgetten die jij als ondernemer beter ergens anders aan kunt besteden.

Betekenis bieden

Als kennisondernemer wil je betekenis bieden. Een verzorger zijn, geen jager. Oplossingen creëren voor diegenen aan wie jij iets te bieden hebt. Zodat zij kunnen worden wie ze willen worden. Zaadjes zaaien, laten zien wie je bent en wat je te bieden hebt, helpen waar je kunt, je klanten én je potentiële klanten verzorgen en daar de welverdiende vruchten van plukken.

Een boek schrijven is een prachtige manier om dat te doen. Want het geeft je focus en in een boek geef je jouw boodschap en je kennis op een laagdrempelige manier door.

Als je meerwaarde wilt bieden, dan moet je niet jezelf en jouw verhaal op de eerste plaats zetten, maar je lezers. en hun wensen en dromen. Want als zij niet voelen hoeveel je om hen geeft, maak je weinig indruk en kan je je boek net zo goed niet schrijven.

Een boekconcept lijkt veel op een marketingplan

Ik weet niet of het je al eens is opgevallen, maar een boekconcept lijkt veel op een marketingplan. Of je het nou op de traditionele manier bekijkt of niet, de promotie van je boek is marketing en je boek zelf is hier onderdeel van.

Een traditioneel marketingplan

In een traditioneel marketingplan ga je uit van jouw product. Vervolgens verdiep je je in de markt en formuleer je hoe je die het beste kunt bereiken om zo veel mogelijk te verkopen.

Dat ziet er ongeveer zo uit:

  • Externe analyse: je kijkt naar de markt, naar de afnemers en naar je concurrentie. Op basis hiervan inventariseer je de kansen en bedreigingen van jouw product.
  • Interne analyse: je vergelijkt jouw positie met de concurrentie en spoort je sterke en zwakke punten op.
  • Je formuleert je marketingdoelstellingen: wat zijn je doelen? Hoeveel wil je verkopen en hoe ga je dat doen?
  • Je formuleert je marketingdoelgroep: op welke doelgroep ga je je richten?
  • Je formuleert je marketingstrategie: welke marketinginstrumenten ga je inzetten om je doelstellingen te behalen?
  • Wat is je budget?
  • Wat is de begroting van de kosten en de opbrengsten?
  • Je controleert: zijn je doelstellingen behaald of moet er worden bijgestuurd?

In zijn boek This is marketing (aff) vergelijkt Seth Godin dit met rondrennen en elk denkbaar slot proberen om te kijken of jouw sleutel erop past. Dat is “het zelfverrijkende oude liedje, in een nieuw jasje”. In plaats van advertenties, commercials en reclameborden hebben we nu social media en contentmarketing. In feite is daarmee niets veranderd in de aanpak.

We werden al jaren overspoeld met commercials, en nu worden we overspoeld met content. Advertenties en promotionele posts worden op social media aan ons opgedrongen en we proberen ze uit alle macht te negeren. We zien ze niet eens meer, of scrollen er zo snel mogelijk voorbij.

Waarom zouden we ze ook willen zien? Tijd en aandacht zijn kostbaar en besteed je aan iemand die het verdient. Niet aan iemand die het opeist ‘omdat het kan’. “Toestemming is als daten. Je begint niet over je ‘koopwaar’ bij je eerste contact. Je verdient het recht, in de loop van de tijd, beetje bij beetje.” (Seth Godin, This is marketing)

Een marketingplan met betekenis

Er is maar één manier om dat recht te verdienen. Jezelf laten zien, laten zien wat je te bieden hebt, maar vooral: in gesprek gaan. Je klanten als uitgangspunt nemen. Hen volgen en vragen stellen, en hen leren kennen.

Niet als tactiek zodat je weet hoe je hen het beste kunt beïnvloeden, maar omdat je écht wilt helpen. Hun vragen beantwoorden en laten zien dat je hen begrijpt.

Een betekenisvol marketingplan is daarom veel eenvoudiger. Omdat je het op je gevoel maakt, in plaats van op basis van cijfers en gegevens. Omdat je je kunt inleven. Omdat je je klanten ‘voelt’ en weet wat ze nodig hebben.

Dat ziet er ongeveer zo uit:

  • Wat is jouw boodschap, jouw zielsverlangen? Welk verhaal moet jij de wereld vertellen?
  • Wat is je missie? Wat wil je ermee bereiken?
  • Voor wie is je boodschap bedoeld? Wie kan je hier het allerbeste mee helpen?
  • Welke vragen heeft deze specifieke groep? Wat zijn hun dromen en hun verlangens? Wat willen ze bereiken?
  • Wat is hun verhaal? Waarom doen ze wat ze doen en willen ze wat ze willen?
  • Hoe kan je jouw verhaal bij dat van hen laten aansluiten? Op welke manier ga je het vertellen?
  • Is jouw verhaal het waard dat zij erover gaan praten? Wat voegt het toe aan hun leven? Helpt het hen om hun doelen te verwezenlijken en om zichzelf een verhaal over zichzelf te vertellen waar ze trots op zijn?

Je ziet dat het niet gaat over jouw doelstellingen, maar over die van hen, van je klanten. Als je hen als uitgangspunt neemt, met jouw eigen visie en doelen als basis, gaat de rest bijna vanzelf. Je ‘voelt’ of iets bij je past, volgt je klanten, luistert naar wat ze zeggen en reageert daarop.

Een boek als betekenisvolle marketingtool

Wil je van betekenis zijn en waarde bieden, dan is een boek daarvoor de perfecte manier. Het laat je heel goed kijken naar waar je voor staat, wat je weet, wie je daarmee kunt helpen en hoe je dat het beste kunt doen.

Daarmee ben je als het goed is al begonnen in je marketingplan, en in je boekconcept maak je dit nog veel specifieker. Zo specifiek dat je dit boek speciaal voor jouw ideale lezers schrijft. Alleen door te laten zien dat je hun wereld kent en dat je weet hoe zij zich voelen, zal het je lukken om je écht met hen te verbinden.

Je zoekt geen belangstellenden, maar schrijft een verhaal dat belangstelling wekt. Waar je lezers over willen praten. Spaar je tijd en energie en focus je alleen op hen. Op je ideale lezers, op degenen die zich gehoord en begrepen voelen door jouw verhaal.

Je hoeft je boek dan niet meer te ‘verkopen’ en het zal je veel meer brengen dan alleen de opbrengst van de verkoop. Met je boek laat je zien dat je kennis hebt die het waard is om te delen. Anders zou je het avontuur niet zijn aangegaan en de investering in tijd en geld niet hebben gedaan.

Wanneer je je lezers iets geeft waardoor ze trotser kunnen worden op zichzelf, worden zij jouw ambassadeurs. En hebben ze meer nodig, dan weten ze bij wie ze moeten zijn.

Omdat ze hebben gezien dat jij weet waar je het over hebt. Dat jij zoveel van hen en van je vak houdt, dat je speciaal voor hen iets gemaakt hebt dat er toe doet.

Dat is investeren in de lange termijn, in échte, trouwe klanten. Daar kom je veel verder mee dan wanneer je constant druk rond moet rennen, steeds maar weer op zoek naar nieuwe klanten en nieuwe invalshoeken.

Je verhaal zal groeien, maar je hoeft niet steeds van koers te veranderen en je aan te passen om een nieuwe markt aan te boren. Je focust op jouw why en vormt een perfecte basis waarmee je jaren vooruit kunt.

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *