Home » Uitgeven » Een ebook van je boek: ePub of pdf?

Een ebook van je boek: ePub of pdf?

door | 14 juli 2019

uten lezen

Wil je je boek als ebook aanbieden, dan kan je kiezen voor een pdf of een ePub. Je keuze hangt af van hoe je lezers je ebook zullen gebruiken.


Je ebook via het CB verkopen

Wil je dat je ebook beschikbaar wordt bij alle online boekhandels? Met een aansluiting bij het CB kan je de ePub van je boek heel eenvoudig via het CB laten distribueren.

Met een pdf kan dat niet. Wil je dus een ebook als pdf uitgeven, dan zal je hem op een andere manier moeten verkopen. Bijvoorbeeld via je eigen site.

 

Verschil in weergave tussen pdf en ePub

Het grootste verschil tussen een pdf en een ePub is hoe de bestanden zich op de reader van je lezers gedragen. Een ePub ziet er op elk apparaat anders uit. De weergave kan zelfs door gebruikers worden gewijzigd en je hebt dus niet zoveel controle over hoe je ebook er bij je lezers uit zal zien.

 

Een ebook als pdf: volledige controle over de weergave

Pdf is een open standaard die ervoor zorgt dat de opmaak van je boek op elk apparaat op dezelfde manier wordt weergegeven. Precies in de juiste lettertypen en altijd op exact dezelfde manier. Een pdf ziet er dus hetzelfde uit, op welk apparaat je hem ook bekijkt.

Het nadeel daarvan is wel dat als een pdf op een pc goed leesbaar is, de lettertjes op een smartphone veel te klein kunnen zijn. Lezers moeten dan inzoomen en scrollen om het boek goed te kunnen lezen.

Maak je daarentegen een pdf die geschikt is om te lezen op een smartphone, dan zijn de letters op een pc weer veel te groot.

Het leuke van een pdf is dat je het makkelijk uit kunt printen. Daar was de pdf oorspronkelijk ook voor bedoeld.

Bovendien kan je invulvelden invoegen, waarin je lezers rechtstreeks kunnen typen. Dat ingevulde document kunnen ze mailen of uitprinten. Waar ze ook zijn en op welk apparaat ze ook werken.

Met een ePub kan dat allemaal niet. Wil je die uitprinten, dan moet je hem eerst omzetten naar pdf.

ePub en pdf op iPhone
Dezelfde pagina van een zelfde boek, beide geopend in e-reader. Links ePub en rechts pdf.

 

Een ePub is eigenlijk een mini-website

Een e-reader plaatst de tekst optimaal voor het apparaat waarop gelezen wordt, maar ook de lezer kan het zo instellen dat alles in zijn favoriete lettertype wordt weergegeven.

Een ePub past zich dus volledig aan de reader en aan de gebruiker aan. Eigenlijk moet je een ePub dan ook zien als een website die bestaat uit code, en de reader als een browser.

Deze code is ‘ingepakt’, net als een zip-bestand, en je kunt het ook op dezelfde manier ‘uitpakken’. De uitgepakte ePub bestaat uit een aantal mappen, gevuld met xml-, xhtml- en css-bestanden. Die kunnen door de e-reader worden gelezen en omgezet naar beeld: de pagina’s van je boek.

Elk hoofdstuk (of deel, afhankelijk van de gekozen structuur) van een boek bestaat daarbij uit een eigen xhtml-bestand. Het xml-bestand is de inhoudsopgave en zorgt ervoor dat je door het boek kunt bladeren en navigeren. De css zorgt er ten slotte voor dat het boek er mooi uitziet.

Kobo ePub

Dezelfde ePub als op de foto hierboven, maar nu op de Kobo e-reader.

 

De beperkingen van e-readers

Als je bekend bent met de basis van html en css, dan weet je dat de mogelijkheden wat betreft de opmaak van een website niet eindeloos zijn. Dat geldt ook voor de ePub, maar jammer genoeg beperken veel e-readers waarop je een ePub kunt lezen dit nog meer.

Een ePub kan je op je pc of op je smartphone openen en ziet er dan misschien prachtig uit, kleurrijk en met leuke plaatjes en kaders. Maar open je hem bijvoorbeeld op je Kobo, dan blijft daar niet veel van over. 

De weergave op een e-reader is heel eenvoudig zwart-wit, en lineair opgebouwd. Van boven naar beneden, zonder dat de tekst om plaatjes heen loopt en zonder kaders met lijnen eromheen, die een boek vaak juist levendig maken.

 

De voordelen van ePub

Dat betekent niet dat je dan maar niet voor een ePub moet kiezen. Wel moet je je oorspronkelijke boek loslaten, en beseffen dat je boek op een e-reader een heel ander uiterlijk krijgt.

Ja kan de navigatie en de indeling van een gedrukt boek zo mooi maken als je wilt, maar bij een ePub kan dat niet. Een ePub heeft eigenlijk twee inhoudsopgaven. Eén voor in het boek en één die kan worden opgeroepen via het menu van de e-reader.

Voor de weergegeven inhoudsopgave in de ePub is het belangrijkste dat de tekst niet te klein is en niet te dicht bij elkaar staat. Anders kunnen je lezers hem niet goed bedienen en drukken ze steeds op de verkeerde link.

Probeer een ePub dus niet mooi te maken met kaders en leuke lettertypes, maar zorg ervoor dat hij vooral goed bruikbaar en leesbaar is.

 

Usability en responsive design in een ePub

Zie een ePub als de website die hij eigenlijk is. Net als bij het ontwerpen van websites, zijn usability en responsive design hierbij het sleutelwoord.

Denk niet in pagina’s, zoals je bij je gewone boek gedaan hebt, want pagina’s bestaan bij een ePub niet. Je boek wordt juist één lange (digitale) pagina, en de instellingen van de gebruiker bepalen wat er op een weergegeven pagina wordt geplaatst.

Had je voor je boek mooie lettertypes gekozen, dan kan je die voor je ePub beter achterwege laten. Je kunt wel lettertypes toevoegen aan de ePub, maar niet alle e-readers kunnen die weergeven.

Wil je je ePub uploaden bij het CB, dan keurt het systeem een ePub met embedded fonts daarom bij voorbaat af.

Kies wel voor duidelijke koppen en tussenkoppen, want die maken je tekst luchtig en leesbaar, maar zorg ervoor dat je ebook er op elk apparaat goed uitziet. Kies daarom liever geen speciaal lettertype voor de koppen, maar maak ze vet en groter in een standaard lettertype.

 

De belangrijkste vraag: hoe willen je lezers je ebook lezen?

Uiteindelijk gaat het er altijd om wat je lezers willen. Hoe denk je dat zij je boek willen lezen? Waar zullen ze het aanschaffen en waar gaan ze het voor gebruiken? Dat zijn de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen.

Om je te helpen een goede keuze te maken, heb ik een checklist voor je gemaakt. In pdf zodat je hem makkelijk uit kunt printen, en interactief zodat je hem ook digitaal in kunt vullen.

Door in de checklist aan te vinken wat jij het belangrijkst vindt, wordt het makkelijker om af te wegen wat voor jouw boek de beste optie is.

 

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.