Hoe kies je een onderwerp voor je boek? Ik weet al precies waarover mijn boek moet gaan. Ik ondernemer, dus mijn boek gaat over mijn expertise, mijn aanbod. Dat spreekt toch voor zich?
Je hebt een passie voor je vak en hebt een breed scala aan onderwerpen tot je beschikking. Je zou zelfs wel tien boeken kunnen schrijven! Over alles wat aan bod komt in je bedrijf heb je zoveel te vertellen!
Het onderwerp van je boek bepaalt wat je verkoopt
Heb je er weleens over nagedacht hoe je boek je aanbod gaat verkopen? Want zelfs als je allergisch bent voor moderne marketingtermen, je boek is de start van jouw verkoopfunnel.
Wat was het laatste non-fictieboek wat jij las? Kan je het je nog herinneren? Weet je nog waar het over ging en wat je eruit hebt gehaald? Tien tegen één dat achter in het boek een aanbod werd gedaan.
Dat aanbod op die laatste pagina’s is niet lukraak gekozen. Sterker nog, hoewel het achter in het boek staat, is het waarschijnlijk als eerste geschreven en is het boek om dit aanbod heen gebouwd.
Want voel je je aangesproken door een boek, dan wil je meer van deze schrijver. Je kijkt of hij nog meer boeken heeft geschreven, en of er bijvoorbeeld een cursus is waarin je wat je hebt gelezen kunt verdiepen en oefenen.
Een boek is nog maar het begin
Een boek is dus geen eindpunt, maar het begin. Je bent via een laagdrempelig medium binnengekomen, want een boek kan je anoniem lezen, zonder dat je meteen wordt besprongen door een verkoper. Er zijn geen opdringerige pop-ups, en je kunt lezen waar en wanneer jij er zin in hebt.
Heb je de antwoorden op je vragen gevonden, dan is je vertrouwen in de auteur gegroeid, en sta je open voor meer. Het daadwerkelijke aanbod dus.
Reden genoeg dus om, voordat je met je boek begint, goed na te denken over wat je wilt verkopen.
Hoe kies je het juiste onderwerp voor je zakelijke boek?
Het onderwerp van je boek is dus van groot belang, want daarmee bepaal je wat het boek je zal opbrengen. Wil je weten wat de beste keus is voor jou? Stel jezelf dan de volgende vragen, dan kom je er vanzelf achter.
1. Wat doe je het liefst?
Veel ondernemers hebben moeite met kiezen. Ze barsten van de ideeën en hun aanbod is groot. Toch is er waarschijnlijk iets wat je het liefst doet. Waar word je écht blij van en waar gaat je hart sneller van kloppen?
En, wat brengt het meest op? Die vraag is minstens zo belangrijk, want als je geen winst maakt kan je bedrijf niet blijven bestaan. Met welk product of welke dienst verdien je het makkelijkst en wat brengt het meeste geld in het laatje?
Kortom: waarvan hoop je dat je meer zal verkopen, om welke reden dan ook?
2. Waar lezen jouw klanten graag over?
Om te ontdekken welke informatie relevant is voor jouw klanten, hoef je geen marktonderzoek te doen. Niemand weet dat beter dan jij, en het zijn je nieuwe klanten die het je vertellen.
Naar welke informatie zijn zij op zoek voordat ze bij jou terechtkomen? Misschien krijg je steeds opnieuw dezelfde vragen, en kan je die beantwoorden in je boek.
Over welk onderwerp gaan deze vragen? Waarmee kan je lezers alvast op weg helpen, zodat ze vertrouwen krijgen in je aanpak?
3. Welke onderwerpen zijn populair?
Om je boek te verkopen aan mensen die jou nog niet kennen, is het belangrijk dat het onderwerp hen aanspreekt. Als je boek nog niet op de markt is, is het lastig om erachter te komen wat dat is, maar gelukkig is daar een trucje voor.
Gebruik de energie van je voorgangers en ga slipstreamen! Is het je wel eens opgevallen dat coureurs en wielrenners op lange, rechte stukken in een rijtje achter elkaar aan rijden? Ze maken gebruik van het vacuüm dat hun voorgangers creëren, om zo een hogere snelheid te kunnen bereiken en energie te besparen.
Als je kunt inhaken op een populair onderwerp, wordt de marketing van je boek veel makkelijker én vergroot je de kans dat mensen je boek willen kopen.
Kijk eens over de schutting van jouw bekende terrein en bestudeer de top 10 bestverkochte boeken. Welke boeken zijn momenteel populair? Over welke thema’s gaan ze? Herken je een patroon?
Is er een thema bij dat aansluit bij jouw aanbod en dat je als kapstok voor je boek kunt gebruiken?
4. Welke 20% van je klanten genereert 80% van je winst?
In elke onderneming is er een klein aantal klanten dat het grootste deel van de winst opbrengt. We kennen dit als het Pareto-principe, of de 80-20-regel, en dat principe kan je ook gebruiken om een onderwerp voor je boek te bepalen.
Je kunt simpelweg berekenen welk onderwerp je boek moet krijgen door te kijken naar de 20% van jouw klanten die 80% van je winst genereren. Welke klanten zijn dat, en welke vragen stellen zij jou?
Zoek uit wie het zijn, schrijf je boek voor hen, en het onderwerp wordt vanzelf duidelijk.
Een boek voor je bedrijf is marketing
Een boek voor je bedrijf is marketing, en marketing is niet vastomlijnd. Alles kan en alles mag, dus je kunt het helemaal op je eigen manier doen.
Een boek geeft je toegang tot de privévertrekken van je lezers. Grijp die uitnodiging met beide handen aan. Zorg dat je ze geeft wat ze nodig hebben, en ze zullen van je gaan houden!
0 reacties