344 views

Afgelopen maandag waren we bij shoot A’DAM in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Wat een mooie locatie! Shoot is gericht op fotografen van alle niveaus en is een leuke afwisseling van live shoots, demonstraties, seminars en workshops. We waren aan de late kant, maar hebben nog precies een paar hele leuke inspirerende dingen meegepikt.

Het thema was “bewegend beeld” en onder andere Thomas Morel gaf een presentatie over hoe hij de high speed beelden maakte voor zijn laatste project voor Hasselblad en DJI: “Two Worlds Colliding”. Voor dit project fotografeerde hij snel bewegende sporters, waarbij niet alleen techniek, maar ook geluk een grote rol speelde. Zoals hij zelf zei werd hij “door schade en schande wijs”. Niet alleen hij moest experimenteren en de opgestelde apparatuur steeds dichter bij elkaar zetten. Ook de sporter moest hard oefenen en proberen de steeds dichterbij komende apparatuur niet te raken en toch zijn stunts te doen. Door heel veel mislukte foto’s te maken, ontstond uiteindelijk een prachtige, dynamische fotoserie, waarin het onderwerp letterlijk van de foto knalde.

Bij de studio opstellingen van Hasselblad en Broncolor maakten we een praatje met een fotograaf die high speed studiofoto’s maakte met een extreem snelle flitsopstelling van Broncolor (1/1000s). Voor dit merk speelde hij een week lang met glazen gekleurde drank, die hij op elkaar liet vallen en tegen elkaar liet schuiven, waarbij hij probeerde om handmatig exact op het juiste moment een foto te maken. Dit leverde spectaculaire bevroren beelden op waarbij glazen leken te zweven en glassplinters en bierschuim in de lucht bleven hangen.

shoot A'DAM Hasselblad

We waren nog precies op tijd voor de lezing van Beth Taubner, oprichter en creatief directeur van mercurylab (met vestigingen in Londen en New York), die vertelde hoe belangrijk branding is voor fotografen en op welke manier je jezelf als merk presenteert. Hoewel deze lezing specifiek op fotografen was gericht, was het verhaal voor ons heel herkenbaar en voor iedereen toepasbaar. Je merk bestaat niet alleen uit je logo, maar ook uit de manier waarop je naar buiten treedt en consequent, herkenbaar beeld laat zien, je huisstijl en (online en offline) communicatie-uitingen, maar ook hoe je met je klanten en relaties omgaat (je reputatie) en wat je toekomstbeeld is. Want wanneer je weet waar je heen wilt en wat je verhaal is en heel belangrijk, wat de taal van je klant is, wordt het veel eenvoudiger om dit verhaal eenduidig naar buiten te brengen.

Samengevat is dit volgens Beth waar de “point of view”; het “verhaal” van je merk uit bestaat:

Perceptie: de manier waarop je publiek jou, je werk en je bedrijf ervaart en waarneemt.

Relaties: hoe jouw relatie is met je publiek.

Reputatie: je reputatie en aspiraties.

Categorie en vaardigheden: wat je doet.

shoot A'DAM Beth Taubner mercurylab

Wanneer je hier consequent in blijft, zal je uiteindelijk resultaat zien. Klanten, potentiele klanten en de rest van je publiek zullen je verhaal zien, begrijpen waar je voor staat en waarom ze met jou zouden moeten werken. Door je merkstrategie om je doelen te bouwen, trek je klanten aan die bij jou passen.

Tangram Studio heeft ruime ervaring op het gebied van branding en het ontwerpen en implementeren van huisstijlen. Ben je op zoek naar jouw verhaal, of heb je een verhaal maar weet je niet precies hoe je dit eenduidig naar buiten moet brengen en kan je hierbij hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

shoot A'DAM Pakhuis de Zwijger

shoot A'DAM

shoot A'DAM