Afgelopen maandag waren we bij shoot A’DAM in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Wat een mooie locatie! Shoot is gericht op fotografen van alle niveaus en is een leuke afwisseling van live shoots, demonstraties, seminars en workshops. We waren aan de late kant, maar hebben nog precies een paar hele leuke inspirerende dingen meegepikt.

Het thema was “bewegend beeld” en onder andere Thomas Morel gaf een presentatie over hoe hij de high speed beelden maakte voor zijn laatste project voor Hasselblad en DJI: “Two Worlds Colliding”. Voor dit project fotografeerde hij snel bewegende sporters, waarbij niet alleen techniek, maar ook geluk een grote rol speelde. Zoals hij zelf zei werd hij “door schade en schande wijs”. Niet alleen hij moest experimenteren en de opgestelde apparatuur steeds dichter bij elkaar zetten. Ook de sporter moest hard oefenen en proberen de steeds dichterbij komende apparatuur niet te raken en toch zijn stunts te doen. Door heel veel mislukte foto’s te maken, ontstond uiteindelijk een prachtige, dynamische fotoserie, waarin het onderwerp letterlijk van de foto knalde.

Bij de studio opstellingen van Hasselblad en Broncolor maakten we een praatje met een fotograaf die high speed studiofoto’s maakte met een extreem snelle flitsopstelling van Broncolor (1/1000s). Voor dit merk speelde hij een week lang met glazen gekleurde drank, die hij op elkaar liet vallen en tegen elkaar liet schuiven, waarbij hij probeerde om handmatig exact op het juiste moment een foto te maken. Dit leverde spectaculaire bevroren beelden op waarbij glazen leken te zweven en glassplinters en bierschuim in de lucht bleven hangen.

shoot A'DAM Hasselblad

We waren nog precies op tijd voor de lezing van Beth Taubner, oprichter en creatief directeur van mercurylab (met vestigingen in Londen en New York), die vertelde hoe belangrijk branding is voor fotografen en op welke manier je jezelf als merk presenteert. Hoewel deze lezing specifiek op fotografen was gericht, was het verhaal voor ons heel herkenbaar en voor iedereen toepasbaar. Je merk bestaat niet alleen uit je logo, maar ook uit de manier waarop je naar buiten treedt en consequent, herkenbaar beeld laat zien, je huisstijl en (online en offline) communicatie-uitingen, maar ook hoe je met je klanten en relaties omgaat (je reputatie) en wat je toekomstbeeld is. Want wanneer je weet waar je heen wilt en wat je verhaal is en heel belangrijk, wat de taal van je klant is, wordt het veel eenvoudiger om dit verhaal eenduidig naar buiten te brengen.

Samengevat is dit volgens Beth waar de “point of view”; het “verhaal” van je merk uit bestaat:

Perceptie: de manier waarop je publiek jou, je werk en je bedrijf ervaart en waarneemt.
Relaties: hoe jouw relatie is met je publiek.
Reputatie: je reputatie en aspiraties.
Categorie en vaardigheden: wat je doet.

Wanneer je hier consequent in blijft, zal je uiteindelijk resultaat zien. Klanten, potentiele klanten en de rest van je publiek zullen je verhaal zien, begrijpen waar je voor staat en waarom ze met jou zouden moeten werken. Door je merkstrategie om je doelen te bouwen, trek je klanten aan die bij jou passen.

shoot A'DAM Beth Taubner mercurylab

shoot A'DAM Pakhuis de Zwijger

shoot A'DAM


Meer over dit onderwerp

Visual storytelling: hoe je de kracht van beelden kunt gebruiken om je verhaal te vertellen In het social media landschap gaan beelden steeds meer overheersen. Op Facebook blijken status updates met beelden bijvoorbeeld meer “geliked” en gedeeld te worden dan updates met alleen tekst en steeds meer social media kanalen, bijvoorbeeld Pintere...
3 tips om weer op gang te komen na de vakantie De vakantie is inmiddels voor de meeste mensen weer voorbij. Heb jij helemaal niets gedaan of je computer stiekem toch elke dag even aangezet? Hoewel het voor mij tijd was om even offline te gaan, kon ik het toch niet laten om social media zo af en t...
Introductie Tangram Studio Vanaf 1 januari 2014 gaat Hanneke de Wit Grafisch Ontwerp verder als Tangram Studio. Om dit bekend te maken bij opdrachtgevers, bedacht ik deze mailing. Ik kan nu al niet wachten om in de toekomst veel meer van dit soort leuke dingen te gaan bedenken...

Pin It on Pinterest