Home » Uitgeven » Geld verdienen met je boek: 4 verdienmodellen

Geld verdienen met je boek: 4 verdienmodellen

door | 12 september 2021

uten lezen

Geld verdienen met je boek… Kan dat wel, en hoeveel verdien je eigenlijk aan een boek? In dit artikel zet ik 4 verdienmodellen voor je uiteen.

Een boek schrijven is een intensief proces. Het is leuk, maar het kost ook veel tijd, dus voor jou als ondernemer moet het wel iets opbrengen.

Er zijn mensen die beweren dat je van een boek niet rijk wordt. Dat alleen uitgevers weten hoe ze heel veel boeken kunnen verkopen en dat dat de enige manier is om geld te verdienen aan je boek.

Maar als je met een uitgever werkt, ontvang je alleen een percentage van de verkoop, de royalty’s. Meestal zo’n 10% van de opbrengst van de verkoop van je boek. Na aftrek van de btw en de productiekosten komt dat neer op zo’n 1-2 euro per boek. Dat is inderdaad geen vetpot.

Gelukkig zijn er wel degelijk andere manieren om geld te verdienen aan je boek. Vooral als je je boek zelf uitgeeft. De investering doe je dan zelf, maar ook de volledige winst gaat naar jou.

En, nog veel belangrijker, jij bepaalt zelf hoe je je boek inzet voor je bedrijf, zodat het je nog veel meer opbrengt.

Geld verdienen aan je boek: 4 verdienmodellen

Hoe verdien je aan een boek?

Er zijn verschillende manieren om geld te verdienen aan je boek. Waar je voor kiest hangt samen met de manier waarop je bedrijf is ingericht, en/of met welke plannen je daarvoor hebt. Hieronder zet ik de vier belangrijkste uiteen.

1. De opbrengst van de verkoop van je boek

Heb je een goedlopende site en een groot bereik op social media, dan kan je goed verdienen aan de opbrengst van de verkoop van je boek. Wil & Tien verkochten op deze manier, al voor hun boek daadwerkelijk verschenen was, de volledige oplage van 12 maanden zwanger, waar inmiddels vier drukken van verschenen zijn.

Wil je weten hoeveel je kunt verdienen aan de verkoop van je boek, dan is de rekensom eenvoudig. Tel alle kosten voor de productie bij elkaar op en deel dit bedrag door de oplage van je boek (het aantal boeken dat je hebt laten drukken). Bereken de kosten voor de verzending, de vaste kosten van je shop en eventueel de kosten voor het CB en trek dat af van het eerste getal.

Hoeveel verdien je aan een eenvoudig boek met een oplage van 1.000 stuks:

redactie: € 1.200 (eenmalig)
ontwerp en opmaak: € 3.000 (eenmalig)
drukwerk: € 3.000 +
————————————————————
totaal: € 7.200

Productiekosten per boek eerste oplage: € 7,20
(Productiekosten per boek iedere volgende oplage: € 3,00)

Zelf verkopen:

winkelprijs: € 22,50
9% btw: € 1,86
productiekosten: € 7,20 –
————————————————————
winst per boek: € 13,44

Verkopen via het CB:

winkelprijs: € 22,50
9% btw: € 1,86
productiekosten: € 7,20
42% boekhandelskorting: € 8,67
kosten distributie CB: € 1,40 –
————————————————————
winst per boek: € 3,37

Als je alle boeken via je eigen site verkoopt, verdien je dus het meest aan de verkoop van je boek: € 13,44 per exemplaar. Vermenigvuldigd met de volledige oplage is dat ruim € 13.000 in totaal. Voor elke herdruk is dat nog veel meer, want dan bestaan de productiekosten alleen nog uit drukkosten.

2. Geld verdienen aan je boek door er nieuwe klanten mee te krijgen: je boek als marketingmiddel

Misschien denk je wel, dat is helemaal niet haalbaar, zo’n groot bereik heb ik helemaal niet. Maak je geen zorgen, want naast de opbrengst van de verkoop kan je boek je nog veel meer opbrengen. Zelfs als je er een veel kleiner aantal van verkoopt.

Jouw boek is het beste visitekaartje wat je kunt hebben. Al die mooie filmpjes en webinars ten spijt, ik kruip veel liever met een boek op de bank als ik wil ontspannen. Een boek is een rustpunt, zelfs als het vol staat met interessante informatie. In je eigen bubbel leer je nieuwe dingen én komt je hoofd tegelijkertijd tot rust.

Dat geldt ook voor jouw potentiële klanten. Zie je het al voor je, dat zij hun momentje pakken met jouw verhaal erbij? Je hoeft er zelfs niet gek van staan te kijken als ze je meenemen op vakantie en een prominente plek geven in hun boekenkast.

3. Je boek inzetten om naamsbekendheid en autoriteit te krijgen

Zelfs als je niet verwacht dat je boek rechtstreeks klanten op zal leveren, kan dit model voor je werken. Bijvoorbeeld als je geen concrete dienst verkoopt maar bijvoorbeeld coaching, of als je een platform hebt en je boek daar deel van uitmaakt.

Zowel voor Nathalie Van De Walle met haar boek Liefdesverklaring  en voor Robin van Tilburg met Kickstart je vaderschap bracht een boek een grotere naamsbekendheid. Ze verschenen in kranten en magazines, online en offline, en werden gevraagd om te komen spreken.

Op den duur kan ook dat je heel veel brengen. Mijn eerste boek was het Babyboek voor Prematuren. Een invulboek, daar verwacht je niet zo veel van. Toch leverde het een enorme naamsbekendheid op en werd ik zelfs gevraagd om mee te werken aan een interview dat is gepubliceerd in Pedriatric Research, een internationaal toonaangevend magazine voor kinderartsen en andere medici.

4. Geld verdienen aan een funnelboek: een boek als lead magnet voor je funnel

Je kunt er ook voor kiezen om de kosten van je boek helemaal niet te zien als inkoopkosten, maar als investering voor je marketing en promotie. Dat is een heel andere benadering, en de rekensom hierboven kan je dan helemaal vergeten.

We kennen allemaal de weggevers voor een nieuwsbrief: die pdf die je downloadt, opslaat en vervolgens vergeet te lezen. Dat is logisch, want iets waar je niet voor betaalt, heeft nou eenmaal weinig waarde.

Maar wat nou als dat anders kan?

Steeds vaker zie je dat bedrijven ervoor kiezen om een fysiek boek als lead magnet in te zetten. Denk maar aan De Online Marketing Tornado van de IMU, waar Martijn van Tongeren afgelopen zomer in een interview over vertelde. Binnen een paar weken verkochten zij 15.000 exemplaren, slechts tegen kostprijs en verzendkosten.

Het resultaat was opvallend. In dezelfde periode gaven ze ook een gratis cursuspakket weg dat een verkoopwaarde vertegenwoordigde van €950 euro. Daarvan maakten 4.000 mensen gebruik, maar meer dan drie keer zoveel mensen kochten in die periode hun fysieke boek!

Je boek is een ijzersterke marketingtool!

De truc als je grote aantallen wilt verkopen is natuurlijk om een heel sterk netwerk te hebben, en om daarnaast al dan niet affiliate marketing in te zetten. Maar als je tot hier gelezen hebt, weet je inmiddels dat het niet alleen om grote getallen gaat.

Want ik maakte eens een sommetje. Eén op de vijf exemplaren van Van passie naar boek die ik via mijn eigen site verkocht bracht me een nieuwe klant. De helft van de mensen die mijn boek bestelden is mijn ambassadeur geworden en nog steeds noemen zij regelmatig mijn naam op social media.

Ik kreeg via die weg zelfs een nieuwe klant die mijn boek nooit las, maar de voorkant zo mooi vond dat hij na een half uurtje pb’s heen en weer sturen op LinkedIn met mij wilde werken.

Ja, je kunt dus zeker geld verdienen aan je boek. Durf daarvoor eens anders naar je boek te gaan kijken. Want de ROI van een boek is ongekend. Zet je je boek slim in voor je bedrijf, dan kan er geen enkel ander marketingmiddel tegenop!

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.