851 views

Normaal gesproken toon ik mijn werk in mijn portfolio, maar het lijkt me leuk om af en toe een project uit te lichten. Op deze manier geef ik je een kijkje achter de schermen en neem ik je mee in het proces dat ik doorloop tijdens het ontwerpen. Aikido School Kinonagare benaderde mij voor het ontwerpen van een logo en het maken van een marketingplan (in mijn portfolio vind je een case van de promotionele ontwerpen die ik voor hen maakte) om hun dojo regionaal meer “in the picture te krijgen”.


Projectdetails

Klant: Aikido School Kinonagare
Trefwoorden: Japan, kalligrafie, zwart wit, balans


Fragment uit het marketingplan

“Aikido School Ki no nagare bestaat al 15 jaar en heeft steeds wel iets aan promotie gedaan, maar zonder duidelijke lijn. Daardoor is de bekendheid niet zo groot als gewenst, de dojo heeft geen duidelijk eigen gezicht. Er worden af en toe A4 posters opgehangen op publieke plaatsen en er worden huis aan huis flyers verspreid. Het is niet duidelijk of de doelgroep daadwerkelijk wordt bereikt. De meest effectieve promotie lijkt op dit moment mond-op-mondreclame. De dojo wil nu gaan groeien en haar naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroten.”

1. De doelgroep en propositie vaststellen

Zoals altijd wanneer ik begin met het ontwerpen van een nieuw logo, stelde ik eerst vast wie de doelgroep van mijn klant is. In dit geval was dit iedereen vanaf 12 jaar, die sportief bezig wil zijn en tegelijkertijd balans zoekt tussen lichaam en geest. Heel breed dus, maar gelukkig bood de specifieke achtergrond van de school handvatten voor het ontwerp.

Wat deze aikido school namelijk uniek maakt, is dat er les wordt gegeven in een specifieke, traditionele vorm van aikido. Daarom lag het voor de hand om te beginnen met kijken naar traditionele Japanse beelden. Ik ging op zoek naar de betekenis en herkomst van aikido, de schrijfwijze van aikido in het Japans en ik keek naar moderne Japanse logo ontwerpen.

2. Een moodboard maken op Pinterest

Omdat het zo visueel is, is Pinterest de ideale plek voor dit eerste onderzoek. Ik maakte een apart Pinterest board “Aikido School Kinonagare” aan en vulde deze met alles wat ik vond. Het werd een gedeeld board, want in het marketingplan werd een fotoserie opgenomen. Op deze manier kon de fotografe die de shoot zou doen meteen vanaf de eerste fase met me meekijken en meedenken zodat we samen op één lijn kwamen.

Samen met de klant pinnen kan trouwens ook erg goed werken! Op die manier houd je steeds de vinger aan de pols of je aan hetzelfde denkt en zie je vanzelf heel organisch een beeld ontstaan van hoe het ongeveer moet gaan worden.

Case: logo ontwerp voor Aikido School Kinonagare

3. Het ontwerpen van het logo

Het was voor deze klant van tevoren al heel duidelijk dat hij het vierkant, de driehoek en de cirkel uit zijn oude logo wilde houden. Maar dan wel in een modernere vorm en geschikt om te schalen. Het oude logo was een jpg en was dus niet geschikt om groter te gebruiken. Het nieuwe logo werd uiteraard een vector met nieuwe, strakke en schaalbare vormen.



Case: logo ontwerp voor Aikido School Kinonagare
Een oude kalligrafie van het vierkant, de driehoek en de cirkel die door de grondlegger van Aikido, Ueshiba Morihei O Sensei, gebruikt werden om het doel en de methode van Aikido uit te leggen.


Eerste schetsen

De eerste schetsen waren vooral bedoeld om af te tasten op wat voor manier de vormen en tekst ten opzichte van elkaar geplaatst zouden moeten worden. Moesten de vormen in elkaar komen of los? Ook was er in deze fase nog niet besloten of we “Ki no nagare” (Japans voor “stromende energie”) of “Kinonagare” zouden schrijven. Tijdens het proces kwamen er er achter dat de naam al zodanig lang was, dat het en rustiger beeld gaf als we de woorden aan elkaar vast zouden schrijven.

Case: logo ontwerp voor Aikido School Kinonagare

Het logo uitwerken

Alle logoschetsen maak ik altijd in zwart, omdat in deze fase kleuren alleen maar zouden afleiden. Het logo moet een evenwichtig beeld opleveren en dat is in zwart het beste te zien. In de afrondende fase zet ik het logo om naar diapositief om te zien hoe het op die manier werkt en soms helpt het om het logo even op zijn kop te keren. Het klinkt gek, maar zo zie je precies of alles in balans is.

Case: logo ontwerp voor Aikido School Kinonagare


De laatste puntjes op de i

In dit geval moest een deel van de moderne letters plaats maken voor “handgeschreven” kalligrafie (Kinonagare), in combinatie met strakke moderne small caps (aikido school). Als accentkleur voegde ik subtiel wat rood toe aan de kleinste letters. De drie vormen kregen de nadruk en werden zwart. Omdat “Kinonagare” in de grote kalligrafie letters al flink opviel, werd dit grijs zodat het wat meer naar de achtergrond zou verdwijnen.

Om alle puntjes op de i te zetten, keek ik of het logo zowel in heel groot als in heel klein “werkte”, of alle tekst in het klein leesbaar bleef en of je het logo in het mini (bijvoorbeeld in de vierkante Facebook en Twitter profielfoto’s) nog zou herkennen. In dit geval moest het logo bovendien geschikt zijn om geborduurd te worden en om op promotionele artikelen en relatiegeschenken te worden gedrukt.

Case: logo ontwerp voor Aikido School Kinonagare


Gebruik op verschillende achtergronden

Omdat dit gedetailleerde logo weg zou vallen wanneer het op foto’s zou worden gebruikt, wordt het altijd op een wit vlak geplaatst. Dit vlak is eigenlijk bijna onderdeel van het logo geworden. Het geeft een stuk herkenbaarheid en maakt de huisstijl modern, maar met een authentieke touch.

Case: logo ontwerp voor Aikido School Kinonagare

Zomeractie: gratis huisstijlscan



Case: logo ontwerp voor Aikido School Kinonagare