499 views

Voor je nieuwe bedrijf wil je natuurlijk een aansprekend logo, dus zoek je een grafisch ontwerper. Heb je die eenmaal gevonden, ga je er natuurlijk vanuit dat deze boordevol goede ideeën zit. Zelf heb je ook een aantal wensen, maar je laat je graag verrassen en vol verwachting zet je de ontwerper aan het werk. Als je na een paar dagen de eerste voorstellen krijgt ben je teleurgesteld, ze voldoen totaal niet aan je verwachting.

Vreemd? Heeft de ontwerper zijn werk niet goed gedaan? Nee, hij kan geen gedachten lezen en had waarschijnlijk een heel ander idee over wat je wilde uitstralen dan jij. Als de ontwerper niet weet wat jouw wensen zijn, wordt ontwerpen een soort gok: met ogen dicht schieten en hopen dat het raak is.

Wil je dat een ontwerper concreet voor jou aan het werk kan, is het goed om te zorgen dat hij voordat hij met ontwerpen begint in elk geval een aantal belangrijke dingen weet.

Een duidelijke briefing bevat in ieder geval:

1. Bedrijfsnaam
Wat is de bedrijfsnaam (en eventueel de pay-off) precies, en wordt deze met of zonder hoofdletters geschreven? Moet de pay-off aan het logo verbonden zijn of juist los worden gebruikt? Voor jou is dit inmiddels allemaal vanzelfsprekend, maar voor een ander waarschijnlijk niet. Weet je het zelf ook nog niet precies? Dan is het goed om hier een beslissing over te nemen.

2. Kleurgebruik
Welke kleuren zie je graag terug in het logo en welke juist helemaal niet? Wil je een kleurrijk logo? Een heel zwaar donker logo of juist heel licht? En niet te vergeten, moet je logo op zwart en/of op foto’s geplaatst kunnen worden? Of zal het alleen op een witte achtergrond komen? Als je dit met wat voorbeelden kunt illustreren is het helemaal mooi, ontwerpers zijn visueel ingesteld.

3. Uitstraling
Welke producten of diensten levert jouw bedrijf en wat wil je precies uitstralen? Wil je dat je logo een betrouwbare, zakelijke of juist speelse uitstraling heeft? Wil je dat het binnen een bepaalde branche past of juist dat het er uitspringt en opvalt?

4. Doeleinden
Voor welke doeleinden zal het logo gebruikt gaan worden? Alleen voor de ondertekening van e-mail, voor in digitale brieven en facturen en op je website? Of ook voor drukwerk of bijvoorbeeld Social Media? In het laatste geval kan het bijvoorbeeld handig zijn om een compact logo te maken. In beide gevallen is het handig om er rekening mee te houden dat het logo in het klein ook goed over moet komen en leesbaar is. Zodat het bijvoorbeeld als icoon op internet, of op merchandise gebruikt kan worden.

Ontwerpen is een dialoog

Ontwerpen is een proces, een dialoog tussen de opdrachtgever en de ontwerper. Hoe beter de ontwerper weet wat jij precies wilt, hoe makkelijker het wordt om een ontwerp precies aan jouw wensen aan te laten sluiten. Zo krijg je precies datgene dat bij jou past, helemaal op maat gemaakt.