939 views

Leesbaarheid is het allerbelangrijkste

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt, want niet alleen uiterlijk telt, toch? Maar als je wilt dat bezoekers je zorgvuldig geschreven teksten lezen, is het heel belangrijk om eens heel kritisch te kijken naar de typografie van je website.



Typografie is volgens Wikipedia:

“de kunst van het vormgeven, zetten en drukken van tekst, zowel voor functionele als voor esthetische doeleinden.”

Let vooral op de volgorde. Eerst wordt functioneel genoemd en pas daarna esthetisch en dat is niet voor niets!

De oorsprong van de typografie, een klein stukje geschiedenis

De oorsprong van de letters die wij kennen, ligt in de tijd van de hiƫrogliefen en symbolen. Mensen wilden met elkaar kunnen communiceren terwijl ze niet op dezelfde plek waren. Daarom bedachten zij tekens die voor iedereen begrijpelijk waren. Door de eeuwen heen evolueerde dit naar schrift en uiteindelijk ontstonden de verschillende lettertypes die we vandaag de dag kennen.

Tegenwoordig zijn wij helemaal gewend aan onze computers en de vele lettertypes die we tot onze beschikking hebben. Je denkt daardoor misschien dat het grote aantal verschillende stijlen vooral is ontstaan vanuit trends en smaak. Dit is deels waar, maar alle oorspronkelijke stijlen lettertypes zijn ontstaan vanuit een functie.

Als je wilt dat bezoekers je teksten lezen, moet je kritisch kijken naar de #typografie Klik om te Tweeten

Schreef of schreefloos

Schreef of schreefloos

Zo is de schreefletter oorspronkelijk bedoeld voor gebruik op papier. Ontstaan in de tijd van kalligrafie en daarna de loodzetters. Schreven zijn de lijntjes die aan de uiteinden van de pootjes van (schreef)letters zitten. Ze zorgen ervoor dat langere teksten op papier makkelijker te lezen zijn. Doordat ze de witruimte om de letter afkaderen, zijn letters beter te herkennen en lees je een tekst sneller en makkelijker.

Om tekst ook in het piepklein leesbaar te krijgen, werden letters vereenvoudigd. Je kunt je voorstellen dat de schreefjes in het ieniemienie hun doel voorbij schoten en de tekst juist rommelig maakten. Doordat tekst met natte inkt werd gedrukt en de inkt in de kleine witruimtes liep, werden letters vlekkerig en onleesbaar. Schreven verdwenen dus, en de schreefloze letter ontstond.

Op een beeldscherm leest een schreefloze letter het prettigst. Dit is dus overduidelijk de beste keus voor de langere teksten op je website.

Wil je toch graag de beetje klassieke, classy uitstraling van een schreefletter? Kies er dan voor om opvallend gevormde schreefletters te gebruiken voor bijvoorbeeld grote koppen en quotes. Op die manier is de impact ook meteen veel groter. De letters worden dan bijna illustratief en geven sfeer en een eigen gezicht aan je website.



corpsgrootte

Corpsgrootte

Vroeger waren kleine lettertjes erg populair, een corpsgrootte van 10 pt was geen uitzondering. Beeldschermen waren nog niet zo groot als vandaag de dag en door kleinere letters te gebruiken, kon je simpelweg meer tekst op je site kwijt.

Tegenwoordig moet je website responsive zijn en zowel geschikt zijn voor gebruik op grote beeldschermen als op de kleine schermen van smartphones. Daarom wordt tekst de laatste tijd gelukkig steeds groter. Dit leest een heel stuk prettiger! Van een beeldscherm lezen kost meer inspanning dan lezen van papier en grotere letters maken het net wat minder vermoeiend.

Wat voor lettertype je ook kiest, is het belangrijk dat de tekst op je website niet te klein is. Minimaal 14 pt zorgt voor een prettige leeservaring voor je bezoekers. Dit verhoogt de kans aanzienlijk dat ze de tijd nemen je tekst tot het eind te lezen.

Lengte van zinnen

De lengte van je zinnen komt natuurlijk pas aan bod wanneer je teksten gaat schrijven. Toch is ook dit een belangrijk onderdeel van de typografie. Lange zinnen en grote tekstblokken ontmoedigen je bezoeker en nodigen niet bepaald uit tot lezen.

Wanneer je zinnen van ongeveer 10 tot 15 woorden schrijft, zit je altijd goed. Natuurlijk is het niet te doen om van elke zin die je typt de woorden te tellen. Tellen leidt je af van de stijl en de inhoud, die natuurlijk uiteindelijk het belangrijkst blijven.

Een slimme truc is om zo weinig mogelijk komma’s en bijzinnen te gebruiken. Wil je eigenlijk een komma plaatsen? Plaats dan zo vaak mogelijk een punt, vraagteken of een uitroepteken en begin een nieuwe zin. Als het kan natuurlijk. Het moet je zinnen niet inhoudelijk veranderen.

Komma’s zijn functioneel en zorgen voor een betere leesbaarheid, ook in korte zinnen. Maar wanneer je erop gaat letten kan het zijn dat je merkt dat je veel lange zinnen maakt. Hak die dan zo veel mogelijk op in kleinere stukjes zodat je tekst een stuk luchtiger wordt.



witruimte

Gebruik van witruimte

Zorg ervoor dat tekstblokken niet meer dan 7 of 8 zinnen lang zijn en probeer tussenkoppen toe te voegen. De witruimte die zo ontstaat, laat je pagina ademen. Dit maakt je tekst overzichtelijk en is prettig voor mensen die de tekst snel scannend willen doorlezen.

Vergeet ook de witruimte tussen de tekstregels niet! Wanneer de tekstregels te dicht op elkaar staan, ontstaat een onaantrekkelijke, onleesbare brei van letters.



tekstkleur en achtergrondkleur

Tekstkleur en achtergrondkleur

Hoe graag je ook wilt dat je pagina opvalt en knalt, een achtergrondkleur is hiervoor niet de manier en ik bedoel never, ever, nooit! Probeer maar eens een lang stuk tekst te lezen met witte letters op een donkere achtergrond. Wedden dat je binnen vijf minuten hoofdpijn hebt en dat de teksten nog een uur voor je ogen door de lucht blijven dansen?

Conclusie

Eigenlijk is het heel simpel. De enige goede manier is een witte achtergrond met donkere kleur tekst, niet te klein en met genoeg witruimte. Altijd en overal! Voeg stijl toe door gebruik van accenten in de vorm van koppen en quote, of door gebruik van fotografie.

Want typografie kan je bezoekers wegjagen, of ervoor zorgen dat bezoekers je teksten lezen en langer op je site blijven. Hoe minder “fancy” de opmaak van je tekst is, hoe groter de kans is dat de die altijd hetzelfde blijft. Onafhankelijk van het apparaat, de grootte van het scherm, het besturingsprogramma of de browser van je bezoeker.

Less is more en hoe eenvoudiger hoe beter.

Goed toegepaste typografie zorgt ervoor dat bezoekers langer op je site blijven Klik om te Tweeten

Wil je meer tips over marketing, ontwerp en typografie? Neem dan contact met ons op, of schrijf je dan in voor de nieuwsbrief, dan ontvang je artikelen voortaan direct per mail.





Hoe typografie bezoekers op je site vasthoudt of ze wegjaagt