Home > Blog > Uitgeven > Hoe maak je een succes van je managementboek?

Hoe maak je een succes van je managementboek?

door | 27 juli 2022

uten lezen

Wil je weten hoe je een succes maakt van je managementboek? Dan moet je eerst weten wanneer je boek voor jou een succes is. Als er duizenden of tienduizenden van zijn verkocht? Of als je boek je nieuwe klanten, sprekersklussen, meer zichtbaarheid, of een grotere expertstatus oplevert?

Is dat laatste je doel, dan hoef je niet per se heel veel boeken te verkopen en kies je een strategie voor de lange termijn. Maar wil je vooral heel veel boeken verkopen? Bijvoorbeeld omdat je voor de nummer 1-positie bij Managementboek wil gaan? Of omdat je wil verdienen aan de opbrengst van de verkoop van je boek? Dan ga je voor een strategie voor de korte termijn.

Welke strategie je ook kiest, hieronder vind je 5 tips om een succes te maken van je businessboek.

1. Sluit het onderwerp van je boek aan op de bestaande markt

Als er geen markt voor is, wordt het heel moeilijk om je boek te verkopen. Het is daarom heel belangrijk om al voor je gaat schrijven na te denken hoe je je boek kan aansluiten op de bestaande markt.

Kijk daarom goed naar bestaande boeken. Welke doen het goed? Welke scoren hoog? Tussen welke boeken zou jij willen staan? Over welke auteurs wordt het meest gepraat? Zo kom je erachter wat goed werkt.

Liever een algemener onderwerp dan een boek voor een specifieke niche

De meeste succesvolle boeken hebben een wat algemener onderwerp. Daardoor zijn ze geschikt voor een breed publiek, en is het makkelijker om er veel van te verkopen. Heb jij al een onderwerp voor je boek en is dat heel specifiek? Probeer dan eens na te denken hoe je het iets breder kan trekken. Zodat het voor meer mensen interessant wordt.

Het Bestsellerboek gaat bijvoorbeeld over hoe je een bestseller maakt van je boek. Maar ook over hoe je een boek kan inzetten als marketingtool. Omdat elke ondernemer bezig is met marketing, maakt dat het onderwerp breder.

2. Een goede cover voor je boek

Er is geen gouden formule voor de perfecte cover. Het is vooral een kwestie van smaak. Kijk ook voor de cover naar de boeken die het goed doen. Waar jij tussen wil staan. Past jouw boek naadloos tussen andere boeken over jouw onderwerp? Dan zullen potentiële lezers het sneller als zodanig herkennen.

Zorg dus dat er aansluiting is, maar laat je boek tegelijkertijd opvallen. Als jouw boek eruit springt tussen al die andere boeken, is de kans groter dat iemand voor jouw boek kiest.

Om die reden waren wij van plan om de cover van Het Bestsellerboek knalroze te maken. Het ontwerp was al helemaal klaar. Toch lieten we het nog even zien op social media en in onze nieuwsbrief. Zulke berichten doen het altijd goed en verhogen de zichtbaarheid. Iedereen die het ziet wil zijn mening graag geven en al die reacties stuwen het bericht omhoog in de tijdlijnen.

De reacties waren duidelijk. Veel mensen vonden de roze cover leuk omdat het eens iets anders is. Maar er waren ook mensen die het niet mooi vonden. Monique Bransen van uitgeverij Haystack mailde ons zelfs dat zij liever geen boeken met roze covers meer uitgeven omdat die aantoonbaar slechter verkopen dan de rest. Dat gaf voor ons de doorslag en in plaats van een roze kozen we voor een groene cover.

3. Geef je boek een titel die verkoopt

De titel is minstens zo belangrijk. Soms is dat zelfs het enige wat mensen zien van je boek. Bijvoorbeeld als het genoemd wordt in een post op social media of als iemand over je boek praat.

Feitelijk is de titel van je boek een hele korte verkooptekst. Je wil mensen ertoe zetten om iets te doen: je boek kopen en lezen. Copywriting dus, of je het nou leuk vindt of niet. Heb je je daar nooit eerder in verdiept? Dan is dit een mooi moment om dat wel te doen.

Een goede titel vertelt in slechts een paar woorden waar je boek over gaat, maakt mensen nieuwsgierig naar de rest én zorgt ervoor dat ze zich jouw boek herinneren. Less is more: korte krachtige titels spreken het meest aan en hebben de grootste plakkracht.

Zo schrijf je een titel voor je boek

Veel auteurs willen de meest originele titel bedenken en kunnen daar weken of maandenlang mee bezig zijn. Maar een originele titel verkoopt je boek niet. Bovendien is die vaak moeilijk te onthouden, wat het lastiger maakt als mensen je boek aanbevelen.

Begin in plaats daarvan met een omschrijvende, langere titel. Zet alles erin wat erin moet, het hoeft niet mooi te zijn. Ben je tevreden? Ga dan schrappen. Net zo lang tot je maar een paar woorden overhoudt. Met elk geschrapt woord wordt de titel krachtiger en op het eind hou je alleen de essentie over. Die kan je bijschaven, net zolang tot je tevreden bent.

De beste titels zijn krachtig en duidelijk, en doen een belofte die in het boek wordt waargemaakt.

4. Je boek promoten

Een eigen boek kan je know-like-trust-factor een enorme boost geven. Vinden lezers je boek leuk? Dan vinden ze jou leuk. Hebben ze meer hulp nodig? Dan weten ze je te vinden. Het is daarom een goed idee om je boek aan een van je producten of diensten te koppelen. Of maak bijvoorbeeld een cursus als vervolg op je boek.

Een boek is een relatief goedkoop en daarom laagdrempelig product. Je hoeft geen maanden na te denken voor je beslist om het wel of niet te kopen. Wat voor dure cursussen of andere soorten aanbod wel geldt. Een boek is dus een mooie manier om klanten te krijgen voor je hoofdaanbod.

Om eraan te verdienen moet je je boek verkopen, zo simpel is het. Daarvoor zal je de promotiemachine aan moeten zwengelen. Voor de meeste auteurs niet hun favoriete bezigheid, maar wel een eerste voorwaarde.

Zie promotie als een knop waar je altijd aan kan blijven draaien. Werkt iets goed? Doe het dan wat meer. Heeft het weinig effect? Dan probeer je iets anders.

Je fans betrekken bij het schrijfproces

Begin zo vroeg mogelijk met de promotie, al wanneer je nog aan het schrijven bent. Vertel dat je een boek aan het schrijven bent en laat zien waar je mee bezig bent. Betrek je fans bij het schrijfproces door ze vragen te stellen en dilemma’s voor te leggen.

Mensen geven graag hun mening, en op die manier promoot je je boek zonder dat het verkoperig voelt. Bovendien zorg je er zo voor dat je boek nog beter vragen van je lezers beantwoordt of hun problemen oplost.

Veel auteurs denken dat ze na het schrijven hun agenda weer lekker vol kunnen plannen met werk voor klanten. Maar als je boek eenmaal klaar is, begint het pas echt.

Gastblogs schrijven

Natuurlijk kan je je boek promoten op je website, maar denk ook eens aan de sites van anderen. Zo schreven wij bijvoorbeeld een aantal gastblogs voor Schrijven Online over hoe je een succes maakt van je boek.

Een win-win, want zo hebben zij extra content die ze zelf niet hebben hoeven schrijven, met een nieuwe invalshoek. En wij hebben extra aandacht en een linkje naar de verkooppagina van ons boek.

Persberichten versturen

Je kunt ook de traditionele media benaderen met een persbericht, maar dat is wel een stuk lastiger. Journalisten krijgen dagelijks vele persberichten en zoeken naar onderwerpen die aansluiten bij de rest van hun publicatie, of met een unieke invalshoek.

Zorg je dat je die invalshoek zelf alvast bedenkt en als haakje gebruikt in je bericht. Dan vergroot je de kans dat ze jouw mail eruit pikken.

Recensies verzamelen

Recensies zijn belangrijk, want je kunt het zelf nog zo mooi vertellen, een ander kan jou altijd beter verkopen dan jij zelf. Zorg daarom actief voor reviews voor je boek.

Vraag er gewoon om, de meeste mensen doen het graag voor je. Maak het zo makkelijk mogelijk door er een linkje bij te plaatsen en desnoods een voorzetje te maken. Hoe lager de drempel, hoe sneller de stap is gezet.

Je boek opsturen naar influencers

Vind je het een gek idee om je boek gratis weg te geven? Overweeg het toch. Wij stuurden ongeveer 100 boeken naar influencers. Mensen met een grote zichtbaarheid op social media, waarvan we verwachtten dat ze het boek interessant zouden vinden.

De meesten deelden inderdaad iets over ons boek. Veel story’s op Instagram, soms een post of een reel. Een aantal plaatste een post op LinkedIn en er werden zelfs filmpjes gemaakt met de confetti die we bij het boek hadden gedaan, en mooie recensies gepubliceerd.

Die mensen kopen het boek dan niet meer, dus het zorgt niet rechtstreeks voor een hoger aantal verkochte boeken. Maar ze zorgen wel voor een veel groter bereik dan wij met z’n tweeën hadden en daarmee indirect wel voor meer verkoop.

Jezelf uitnodigen voor interviews

Wees niet verlegen. Heb je een goed verhaal, wat interessant is voor de luisteraars van een podcast of de kijkers van een YouTube-kanaal? Benader hen dan en vraag of ze je willen interviewen.

Natuurlijk moet het onderwerp van je boek wel aansluiten bij het hoofdthema, maar als je een wat algemener onderwerp hebt gekozen is het veel makkelijker om inderdaad interviews te regelen.

Ook zo bereik je waarschijnlijk weer een heel ander publiek dan je via je eigen socials zou bereiken. En het levert leuk geluid- en beeldmateriaal op, wat je vaak zelf ook weer kunt gebruiken voor je promotie.

5. Doe elke dag iets aan de promotie van je boek

Doe elke dag minimaal één ding voor de promotie van je boek. Een persbericht schrijven, iemand benaderen, wat dan ook. En plaats elke dag een bericht op social media. Zeiden we al dat het tijd kost om een boek te promoten? Maar geloof ons, het is de moeite waard.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dus experimenteer en kijk wat voor jou het best werkt. En last but not least: zoek een manier waar jij plezier in hebt. Een boek uitgeven is geen sprint maar een marathon. Zorg dat je het langere tijd volhoudt, dan beloven wij dat dat je kans op succes vergroot!

Het Bestsellerboek

Meer lezen in Het Bestsellerboek

Samen met Charlotte Meindersma schreef ik Het Bestsellerboek. Hierin vind je alle tips en tricks die je nodig hebt om een succes te maken van je managementboek.

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *