Hoe goed je boek inhoudelijk ook is, als je wil dat het verkoopt, dan heeft het in de eerste plaats een onweerstaanbare titel nodig. De titel (en de ondertitel) is het eerste wat potentiële lezers van je boek zien, en bepaalt voor een groot deel of ze je boek willen lezen. Of niet.
Er zijn geen regels voor het schrijven van een goede titel en misschien is dat wel wat het zo lastig maakt. Want hoewel een boek uit duizenden zinnen bestaat, is dat ene zinnetje vaak het allermoeilijkst om te schrijven. Want hoe doe je dat dan, en wat maakt een titel onweerstaanbaar?
Als jij hiermee worstelt ben je niet de enige. Ook ik was er, zelfs toen mijn boek Van passie naar boek al bijna naar de drukker ging, nog niet helemaal uit wat de ondertitel precies moest worden. De titel stond al een hele tijd vast, maar hoe moest ik dat zinnetje eronder nou zo formuleren dat het precies de juiste mensen aan zou spreken?
De cover van je boek is een reclamebanner
Ik maak deze vergelijking vaker, en ook nu is de oplossing weer te vinden in de marketingwereld. En dan specifiek in de wereld van copywriting. Hè? Dat is toch schrijven om te verkopen? Wat de marketinggoeroes doen? Wat heeft dat met mijn boek te maken?
Heb je er wel eens bij stilgestaan dat de cover van je boek eigenlijk zijn eigen ‘reclamebanner’ is? Dat klinkt misschien gek, maar net zoals een banner in de volle tijdlijn van potentiële lezers verschijnt, komt de cover van je boek voorbij in hun volle leven. In een (online of echte) boekwinkel, op social media, of waar het dan ook vluchtig getoond wordt.
Het moet dus in één keer duidelijk maken waar je boek over gaat, en waarom voorbijgangers het zouden moeten kopen en lezen. Net als een reclameboodschap? Nee, het is een reclameboodschap. Of je dat nu leuk vindt of niet.
De formule voor een titel die verkoopt
Het is dus helemaal niet zo gek om eens over de schutting te kijken. In The Copywriter’s Handbook – A Step-by-step Guide to Writing Copy That Sells beschrijft Robert W. Bly de ‘4 U’s Formula for Writing Effective Headlines’ van zijn collega Mark Ford.
Hoewel het bedoeld is voor koppen in sales copy, is het ook goed toe te passen op de titel van je boek. Je kunt de cover van je boek per slot van rekening vergelijken met een reclamebanner, en de titel (en ondertitel) zijn dan de kopij die het boek moeten verkopen.
De basis van de formule bestaat uit de ‘4 u’s’: urgent, unique, ultra-specific en useful:
Urgent
Door urgentie in je titel te verwerken, zorg je ervoor dat je lezer je boek nu wil lezen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door er een element van tijd in te verwerken: ‘hoe je binnen twee weken een boek schrijft’. Dat wil iedereen wel weten, toch?
Unique
Laat uit de titel blijken dat je iets nieuws te vertellen hebt, of dat je iets wat al bestaat op jouw unieke manier invult. Met andere woorden: wat onderscheidt jouw boek van andere titels die al over dit onderwerp geschreven zijn?
Ultra-specific
Als het goed is heb je voordat je begon met schrijven in kaart gebracht wie je lezer is, en waar je boek over gaat. (Niet? Lees dan het eerste hoofdstuk van Van passie naar boek!) Beschrijf dit zo specifiek als je kunt in de titel.
Useful
In het verlengde van het vorige punt: laat duidelijk zien waarom potentiële lezers jouw boek moeten lezen. ‘What’s in it for me?’ Wat wint je lezer ermee als hij jouw boek leest? Welk profijt heeft hij ervan? Want alleen familieleden en vrienden kopen je boek om jou ermee te helpen. Lezers doen dat alleen als zij er zelf iets aan hebben.
De ‘4 u’s’ gebruiken om een titel voor je boek te bedenken
Je kunt de ‘4 u’s’ als beginpunt nemen om een goede titel voor je boek te bedenken. Als je mijn boek al gelezen hebt, dan weet je misschien dat ik gek ben op systemen. Ze maken het leven makkelijker, en dat geldt ook voor het schrijfproces.
Schrijf eerst voor elk van de vier onderdelen kort op op welke manier jouw boek hieraan voldoet:
1. Kun je urgentie verwerken in de titel van je boek?
Op welke manier kan je urgentie verwerken in de titel (en/of ondertitel) van jouw boek? Is het bijvoorbeeld een stappenplan dat lezers helpt om binnen drie maanden een gezonder leefpatroon aan te leren?
2. Wat maakt jouw boek uniek?
Wat maakt jouw boek uniek? Hoe kan je dit in de titel verwerken?
3. Vertel ultra-specifiek waar je boek over gaat
Wie is je lezer en waar gaat je boek over? Grijp hiervoor terug op je boekconcept en beschrijf het zo specifiek mogelijk in de titel van je boek.
4. Op welke manier is je boek nuttig voor je lezers?
Verwerk in de titel waarom potentiële lezers jouw boek zouden moeten lezen. Waar helpt het hen bij? Hoe wordt hun leven er makkelijker door?
Geef elk onderdeel een score
Werk alles wat je hebt opgeschreven uit tot een aantal concepttitels. Probeer alle onderdelen zo kort mogelijk te verwoorden en bedenk desnoods een ondertitel als je te veel informatie hebt.
Heb je een aantal titel bedacht, geef elke titel dan per onderdeel van de ‘4 u’s’ een score van 1 tot 4, waarbij 1 staat voor zwak, en 4 voor sterk. Scoort een titel voor minimaal drie van de onderdelen 3-4 punten, dan ben je op de goede weg. Is dat niet het geval, werk hem dan nog wat verder uit aan de hand van bovenstaande punten.
Een nadeel van deze methode is dat het puntensysteem redelijk subjectief is en dat het lastig kan zijn om je zelfbedachte titels te beoordelen. Het kan je echter wel een handvat bieden om een goed begin te maken. En heb je de eerste horde eenmaal genomen, dan betekent dat een vliegende start voor de rest van je boek!
0 reacties