Bestel nu jouw exemplaar van Van passie naar boek!

Hoe typografie lezers vasthoudt of wegjaagt

Hoe typografie lezers vasthoudt of wegjaagt

door | 9 juli 2016 | boekontwerp

> uten lezen

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je met het ontwerp van je boek bezig bent. Maar als je je lezers wilt helpen je zorgvuldig geschreven teksten te lezen, is het belangrijk om goed te kijken naar de typografie van je boek.

 

Typografie is volgens Wikipedia:

“… de kunst van het vormgeven, zetten en drukken van tekst, zowel voor functionele als voor esthetische doeleinden.”

 

Let vooral op de volgorde. Eerst wordt functioneel genoemd en pas daarna esthetisch. Dat is niet voor niets!

 

De oorsprong van de typografie, een klein stukje geschiedenis

De oorsprong van de letters die wij kennen, ligt in de tijd van de hiërogliefen en symbolen. Ook in die tijd wilden mensen al met elkaar kunnen communiceren terwijl ze niet op dezelfde plek waren. Omdat er nog geen telefoons bestonden, konden ze boodschappen alleen op muren zetten. Om ervoor te zorgen dat die voor iedereen begrijpelijk waren, moesten ze tekens bedenken. Door de eeuwen heen evolueerden deze tekens naar schrift, en zo ontstonden de verschillende lettertypes die we vandaag de dag allemaal kennen.

Tegenwoordig is er voor elke stijl wel een lettertype te vinden. Daardoor denk je misschien dat al die lettertypes zijn ontstaan vanuit trends en smaak, en vooral bedoeld zijn om een bepaalde sfeer neer te zetten. Deels is dat waar, maar oorspronkelijk zijn de verschillende lettertypes ontstaan vanuit een bepaalde functie.

 

Schreef of schreefloos

 

Schreef of schreefloos

Schreefletters bijvoorbeeld, zijn oorspronkelijk bedoeld voor gebruik op papier. Ze zijn ontstaan in de tijd van kalligrafie, en in de tijd van de loodzetters zijn ze verder geëvolueerd. Schreven zijn de lijntjes die aan de uiteinden van de pootjes van deze letters zitten. Ze kaderen de witruimte om de letter af, zodat je de vormen van de verschillende letters makkelijker herkent. Daardoor kan je een tekst makkelijker en sneller lezen.

Om tekst ook in het piepklein leesbaar te krijgen, werden letters verder vereenvoudigd. Je kunt je misschien wel voorstellen dat als tekst ieniemienie geplaatst is, schreven hun doel voorbij schieten en de tekst juist rommelig kunnen maken. Doordat tekst in de tijd van de drukpers met natte inkt werd gedrukt en de inkt vaak in de kleine witruimtes liep, konden letters vlekkerig en onleesbaar worden. De schreven verdwenen, en de schreefloze letter werd geboren.

 

corpsgrootte

Op een beeldscherm leest een schreefloze letter vaak prettiger, maar er zijn tegenwoordig ook schreefletters die speciaal voor digitaal gebruik zijn gemaakt. Bijvoorbeeld de Open Serif van Google.

 

Corpsgrootte

Grotere letters lezer een heel stuk prettiger dan hele kleine. Wat voor lettertype je ook kiest, het is altijd belangrijk dat de tekst niet te klein is. Dat verhoogt de kans aanzienlijk dat lezers de tijd nemen je tekst tot het eind te lezen.

 

Gebruik van witruimte

Zorg ervoor dat tekstblokken niet te lang zijn en probeer tussenkoppen toe te voegen. De witruimte die zo ontstaat, laat je pagina ademen. Dit maakt je tekst overzichtelijk en is prettig voor mensen die de tekst snel scannend willen doorlezen.

Vergeet ook de witruimte tussen de tekstregels niet! Wanneer de tekstregels te dicht op elkaar staan, ontstaat een onaantrekkelijke, onleesbare brei van letters.

 

tekstkleur en achtergrondkleur

 

Tekstkleur en achtergrondkleur

Hoe graag je ook wilt dat je boek opvalt en knalt, een achtergrondkleur gebruiken op elke pagina is hiervoor niet de manier. Probeer maar eens een lang stuk tekst te lezen met witte letters op een donkere achtergrond. Wedden dat je binnen vijf minuten hoofdpijn hebt en dat de teksten nog een uur voor je ogen door de lucht blijven dansen?

Beperk achtergrondkleuren dus tot kleinere tekstkaders, die er op die manier meteen goed uitspringen. Ze breken de tekst van je boek op, net als witregels, en leveren een levendig geheel op.

 

Conclusie

Typografie kan je lezers wegjagen, of er juist voor zorgen dat lezers je boek helemaal willen lezen. Probeer het niet te gek te maken. Less is more en de typografie moet altijd ten dienst staan van je lezers. Zet de gebruiker dus, net als bij een website, altijd op de eerste plaats.

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit schreef  Van passie naar boek, is grafisch ontwerper, schrijfcoach en redacteur, en hielp al vele ondernemers om een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek maken is een prachtig project. Het helpt je om de doelstellingen van je bedrijf aan te scherpen en zal je meer voldoening geven dan je je ooit had kunnen voorstellen. En het mooiste is dat als jij een boek uitgeeft voor je bedrijf, het meer is dan alleen een aanvulling op je aanbod.

Een boek heeft iets magisch en is een prachtige marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer lezen?

Het belang van een ijzersterke opmaak voor je boek

Het belang van een ijzersterke opmaak voor je boek

Gisteravond was ik bezig met mijn cursus Zweeds en het frustreerde me dat mijn cijfers steeds verder omlaag gingen. Hoe meer nieuwe informatie erbij kwam en hoe meer nieuwe regels ik leerde, hoe minder het me lukte om alles toe te passen.

Lees meer
Hoe je met een goede cover meer boeken verkoopt

Hoe je met een goede cover meer boeken verkoopt

Wat denk jij? Wanneer is een boek cover goed? Of heb je daar nooit eerder over nagedacht? Is een cover goed als jij hem mooi vindt? Als de doelgroep hem mooi vindt? Of is er een magische formule voor en hangt het af van de gebruikte lettertypes en kleuren?

Uitgelicht

Hoe je met een goede cover meer boeken verkoopt

Wat denk jij? Wanneer is een boek cover goed? Of heb je daar nooit eerder over nagedacht? Is een cover goed als jij hem mooi vindt? Als de doelgroep hem mooi vindt? Of is er een magische formule voor en hangt het af van de gebruikte lettertypes en kleuren?

Lees meer
Van passie naar boek

Wil jij een boek schrijven en uitgeven? Dan is Van passie naar boek voor jou!

Het staat vol tips en tricks uit de praktijk en begeleidt je stap voor stap naar je eigen boek. Je leest:

  • hoe je de eerste hobbels overwint en begint met schrijven
  • hoe je het schrijfproces gestructureerd aanpakt
  • hoe je ervoor zorgt dat je boek er professioneel uitziet
  • hoe je je boek inzet als promotiemiddel voor je bedrijf
  • hoe je van je boek een bestseller maakt

 

Laat niets je meer tegenhouden om dat boek te schrijven voor je bedrijf!

ZORG ERVOOR DAT JOUW BOEK ER KOMT!

Maak een vliegende start met het eerste hoofdstuk van ‘Van passie naar boek’ en mijn tips en tricks in je mailbox.

Van passie naar boek

Verzonden. Check snel je mail!