Home » Interviews » Interview met Harro Willemsen, over De Par5 methode

Interview met Harro Willemsen, over De Par5 methode

door | 16 juni 2021

uten lezen

Harro Willemsen
Harro is al zijn hele leven actief in sales, begon achttien jaar geleden een trainingsbureau en is trainer, coach en spreker over het salesvak. Daarnaast schrijft hij veel over het vak, een vrij conservatieve wereld die wel wat vernieuwing kan gebruiken. Ik interviewde hem over zijn boek ‘De Par5 methode’.

Waarom heb je besloten een boek te gaan schrijven?

Binnen sales zijn er veel traditionele manieren om klanten te benaderen, bijvoorbeeld koude acquisitie. Daar vonden wij een veel leukere manier voor, een die bovendien voldoet aan de AVG en die klanten prettiger vinden.

Dat werd de Par5 methode, waarin je stapsgewijs, door allerlei verschillende kanalen in te zetten, steeds dichter bij een afspraak komt. Een geïntegreerd plan om aan nieuwe klanten te komen.

Het idee voor mijn boek lag al heel lang op de plank. Ik schreef al lang artikelen en had al twee keer eerder een boek geschreven, maar die heb ik nooit uitgebracht. Een aantal jaar geleden dacht ik, nu doe ik het echt. Ik ging ervoor, en toen het plan er eenmaal lag en er een stip aan de horizon was, lukte het.

Hoe is het idee voor je boek begonnen? Was de Par5 methode de aanleiding om je boek te schrijven, of ben je de methode juist verder gaan ontwikkelen terwijl je je boek aan het schrijven was?

Goede vraag. Eigenlijk was ik al bezig om de aanpak te trainen en 1/3 van het boek had ik door de jaren heen al in allerlei losse hoofdstukken opgeschreven. Ik ben toen gaan kijken naar wat ik nog miste, en dat was eigenlijk best veel.

Ik probeerde elke week in elk geval 2.000 woorden te schrijven, totdat ik een samenhangend verhaal had dat ik aan mensen kon laten lezen. Na ongeveer zes maanden had ik 90% van het boek geschreven, en toen begon de uitdaging om die laatste 10% goed te krijgen.

Ja, dat is vaak best lastig, want die 10% bestaat vaak juist uit de dingen die voor jezelf zo vanzelfsprekend zijn en waarvan je niet beseft dat anderen ze niet weten.

Ja precies, en bovendien vond ik het belangrijk dat het lekker leesbaar was, dat de tekst swingt en goed loopt. Dat was dus de tweede uitdaging, want als ik daar niet op had gelet denk ik dat ik het boek in drie weken had kunnen schrijven.

Was dat geen valkuil, dat je het zo perfect wilde hebben? Vaak heb je dan de neiging om, als je verder wil waar je gisteren gebleven bent, eerst je werk van gisteren opnieuw door te lopen, waardoor je niet meer aan schrijven toekomt.

Ja, maar de voorwaarde die ik mezelf had gegeven is dat ik ging voor een acht. Ik ben vrij perfectionistisch, maar had besloten dat het niet perfect hoefde te zijn.

Tijdens de eindredactie konden dan altijd nog zinnen of komma’s verplaatst worden. Ik wilde niet eindeloos aan die tekst blijven klooien, want dan kom je niet verder.

Tijdens het schrijven ben ik wel vaak aan het worstelen. Ik schrijf veel, maar ik schrijf niet gemakkelijk. Ik schrijf elke zin wel zes keer op. Wat er staat moet precies zijn wat ik bedoel en niet ongeveer.

Het voelt bijna als een work out, achteraf heb je een lekker gevoel, maar terwijl je bezig bent is het gewoon hard werken en zweten.

Soms moest ik nog bedenken wat ik eigenlijk wilde zeggen, of iets nieuws uitvinden. Je weet dat je nu moet vertellen hoe je iets aanpakt, maar hoe doe je dat eigenlijk? Daarmee werd de methode doorontwikkeld tijdens het schrijven.

Als je iets opschrijft, moet je ook echt zeggen wat je ervan vindt, en als je dat eenmaal hebt opgeschreven zit het ook in je systeem en kan je het later makkelijker terugvertellen. Dat is het mooie aan het proces als je een boek schrijft, je leert er zelf ook heel veel van.

Hoe heb je het schrijfproces aangepakt? Ben je gewoon begonnen met schrijven of heb je eerst een plan gemaakt?

Ik ben eerst gaan opschrijven wat er allemaal in het boek moest komen, in willekeurige volgorde. Vervolgens ben ik dat logisch gaan ordenen en ben ik een ‘glijbaan’ gaan maken waarmee de lezer in het proces wordt getrokken. Dat vind ik fijner werken dan van tevoren bedenken hoe die ‘glijbaan’ eruit moet zien.

Ik ben vrij chaotisch en vond het fijn om het schrijven ook in die chaos te doen en pas daarna te gaan kijken naar wat ik had verzameld. Dat werkt voor mij beter dan dat ik mezelf dwing om iets gedecideerd stap voor stap uit te voeren.

Ik denk dat ik het achteraf wel uitdagend had gevonden om een schrijfcoach te hebben. Ik was eigenwijs en dacht, ik schrijf al een jaar of vijftien, dus ik ben niet bang om het op te schrijven, maar ik denk dat het interessanter is als je iemand hebt die geen belang heeft bij de inhoud, maar die in de gaten houdt of het boek de kwaliteit behaalt die jij voor ogen hebt, die de grote lijnen in de gaten houdt.

Mensen die de ambitie hebben om een boek te schrijven, maar nog niet heel veel meters hebben gemaakt in de jaren ervoor, zou ik adviseren om met een schrijfcoach te werken. Je valt anders zo snel in bepaalde valkuilen.

Het hoeft allemaal niet in een keer goed. Ik merkte dat het in de tweede ronde veel lekkerder liep, als ik er nog eens doorheen ging om de fouten eruit te halen. Dat vond ik heel leuk om te doen, de tekst straktrekken, overbodige woorden en komma’s eruit halen.

Dat is ook meteen een goede tip voor als het schrijven even niet lukt. Ga een stukje redactie doen, denk nog eens na over de titel, ga nog eens aan je hoofdstukken werken, of bedenk vast een flaptekst. Zodat je in ieder geval wel aan je boek werkt.

Waarom heb je voor een boek gekozen? Wat waren je doelstellingen? Meer autoriteit krijgen op je vakgebied, meer spreekklussen of misschien iets heel anders?

Dat was voor een deel commercieel belang. Een boek is een betaalde folder, mensen betalen om jouw verhaal te lezen. Ook voor een deel ijdelheid denk ik, maar ook omdat ik nieuwsgierig was hoe het proces eruit zou zien. Je hoort er van alles over, maar ik wilde het zelf ervaren.

Ik heb het boek ook meteen zelf uitgegeven. Ik had wel wat uitgevers benaderd, maar die wilde allerlei aanpassingen. Het moest dunner, mocht geen hardcover worden en cartoons mochten er al helemaal niet in, en dat waren juist dingen die ik per se wel wilde.

De combinatie van je gedachten op papier zetten dus, terwijl het me ook werk moest gaan opleveren, en het avontuur aangaan om het helemaal zelf te doen. Voor de fun dus ook, want het is gewoon heel leuk om te doen, ik kan het iedereen aanraden!

Heb je de doelstellingen die je jezelf had gesteld achteraf ook gehaald? En dan bedoel ik niet hoeveel boeken je hebt verkocht, want dat vind ik niet zo interessant. Heeft je boek je gebracht wat je voor ogen had of misschien juist iets heel anders?

Er komt heel veel werk uit mijn boek. Als mensen bij mij een workshop, coaching of een trainingstraject afnemen krijgen ze het boek erbij. Het boek is dus een makkelijke hand out, dat heeft voor mij waarde.

Wat ook vaak gebeurt is dat als mensen het lezen, ze me uitnodigen om een training te komen geven aan hun werknemers.

Zeker de helft van mijn werk haal ik momenteel uit mijn boek. Daar doe ik wel veel aan hoor, ik doe heel veel promotie voor mijn boek, filmpjes, artikelen, interviews, podcasten. Ik ben steeds bezig om het onder de aandacht te krijgen.

Bestellingen, ook die binnenkomen via Bol, pak ik zelf in. Dan kan ik er wat in schrijven en doe ik er een leuke gadget in. Dat vinden mensen tof, dat er ook een persoonlijke noot bij zit. Daar groeit mijn sociale netwerk door, mensen posten het op social media. Het boek is dus echt een deel van mijn marketing geworden.

Wat ik wil is dat de Par5 methode een begrip wordt in mijn markt. Dat is het overstijgende doel van mijn boek, een deukje slaan in het universum, zoals Steve Jobs ooit zei.

Zie jij je boek als onderdeel van je aanbod of als een marketingtool?

Allebei. Het boek helpt om veel werk binnen te krijgen. Als je kennis wil maken met mijn aanpak dan begin je met het boek, in een van de drie smaken: e-book, audioboek of hard copy. Vervolgens kan je er een videotraining over krijgen, coaching, een workshop, een open training of een uitgebreid trainingsprogramma. Het boek is dus een instappunt voor mijn aanbod.

Mensen vragen wel eens heel schuchter, ik heb je boek gelezen. Mag ik er iets over vragen? Dan zeg ik natuurlijk! Ik ben niet bang om kennis gratis weg te geven, dat doe ik ook in mijn boek. Mijn boek is voor mij juist een manier om mensen te ontmoeten, niet alleen om een financieel marketingproduct neer te zetten.

Over Harro

Harro Willemsen werkt de afgelopen achttien jaar als salestrainer voor meer dan 250 organisaties in Europa. Trainen en coachen is altijd zijn passie geweest. Professionals zien groeien in hun vak, hun grenzen zien verleggen en nieuwe trainingsmethoden ontwikkelen is een fantastische ervaring.

Als echte vernieuwer van het salesvak heeft hij duizenden professionals opgeleid en gecoacht. Hij is directeur van 3to1 en auteur van de bestseller de Par5 methode, heeft meer dan honderd artikelen gepubliceerd en heeft een eigen YouTube kanaal met video’s over sales.

Over de Par5 methode

De Par5 methode is een volledig geïntegreerde aanpak van het ontdekken en selecteren van leads tot het maken van zinvolle afspraken. Speciaal ontwikkeld voor iedereen die op een professionele en persoonlijke manier afspraken wil maken met potentiële klanten.

Zonder opdringerig te zijn en geheel AVG-proof. Met een conversie die vijf tot tien keer hoger ligt dan bij traditionele acquisitiemethoden. Het boek te koop bij de grote online boekwinkels en op de website van de Par5 methode.

Harro Willemsen

Hanneke de Wit
Hanneke de Wit is auteur van  Van passie naar boek, grafisch ontwerper, schrijfcoach en redacteur, en hielp al vele ondernemers om een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek maken is een prachtig project. Het helpt je om de doelstellingen van je bedrijf aan te scherpen en zal je meer voldoening geven dan je je ooit had kunnen voorstellen. En het mooiste is dat als jij een boek uitgeeft voor je bedrijf, het meer is dan alleen een aanvulling op je aanbod.

Een boek heeft iets magisch en is een prachtige marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

Interview met Gian Kerstges: over De moedige manager

Interview met Gian Kerstges: over De moedige manager

“Terugkijkend op de belangrijkste momenten in mijn leven is er (tenminste) één overeenkomst te zien. Elke ingrijpende verandering, elk groeimoment, begon met een vraag. En uiteindelijk bleek zelfs dat de vraag veel belangrijker was dan het antwoord. (…) Een vraag lag ten grondslag aan het ontstaan van mijn boek.” Dit schreef Gian een paar weken geleden op LinkedIn. Ik volgde hem daar al een tijdje, maar dit bericht trok mijn aandacht, en ik vroeg hem of ik hem mocht interviewen.

Interview met Marjolein Driessen: over Inbreuk op IE-rechten

Interview met Marjolein Driessen: over Inbreuk op IE-rechten

In februari 2020 kwam ‘IE in Bedrijf – Inbreuk op IE-rechten’ uit. Dit is het zesde deel van de serie IE in Bedrijf, dat Marjolein Driessen schreef, samen met coauteur Theo-Willem van Leeuwen. Marjolein is advocaat, gespecialiseerd op het gebied van intellectueel eigendom (IE) en reclamerecht. De serie boeken wordt uitgegeven door Legaltree, waar Marjolein een van de partners is.

Interview met Elke Wiss: over Socrates op sneakers

Interview met Elke Wiss: over Socrates op sneakers

In maart verscheen het eerste boek van Elke Wiss: Socrates op sneakers – Een filosofische gids voor het stellen van goede vragen.

Dit interview gaat niet alleen over schrijven en uitgeven, maar over de inhoud van haar boek. Want creativiteit is wat ik jou als lezer mee wil geven. Juist als je een boek wilt schrijven, is een creatief, kritisch denken een belangrijke vaardigheid die je boek diepgang geeft en sprankelend maakt.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.