Home > Blog > Interviews > Interview met Ilona de Wit: over Het Bourgondische Bitterballenboek

Interview met Ilona de Wit: over Het Bourgondische Bitterballenboek

door | 26 maart 2020

uten lezen

Interviews met andere ondernemers die een boek uitgeven stonden al een tijd op mijn verlanglijstje voor deze site. Nu corona voor veel auteurs een stokje voor hun (oorspronkelijke) boeklancering heeft gestoken, vond ik dat dit hét moment was om daarmee te beginnen. Op social media ging ik dan ook op zoek naar ondernemers waarvan hun boek ook rond deze periode zou verschijnen. Dit is het eerste interview: met Ilona de Wit, auteur van Het Bourgondische Bitterballenboek dat morgen verschijnt.

Ik ben Ilona de Wit, 38 jaar, 100% Brabants en fulltime bourgondiër. Het is namelijk het enige wat ik echt fulltime ben. Verder werk ik parttime als ambtenaar en ben ik parttime aan het ondernemen als bitterballenkoningin. Een uit de hand gelopen hobby die heeft geresulteerd in Het Bourgondische Bitterballenboek dat vanaf vrijdag 27 maart verkrijgbaar is. Het eerste kookboek met 30 bourgondische bitterbalrecepten voor de thuiskok.

Wat was de aanleiding voor jou om dit boek te schrijven?

Omdat veel van mijn @worstenbrood_en_wijn Instagramvolgers nieuwsgierig waren naar de bitterballen die ze op mijn feed voorbij zagen komen ben ik bitterballenborrels gaan organiseren. Door de foodies die ze proefden werd ik na de eerste borrel online spontaan gekroond tot ‘bitterballenkoningin’ en werd er al gevraagd naar een bitterballenboek. Bij de tweede borrel in maart 2019 werd het idee van een boek met mijn bitterbalrecepten nogmaals geopperd en ben ik er – aangestoken door hun enthousiasme – werk van gaan maken. Het is echt een typisch ‘van passie naar boek’ verhaal. Want zonder zoveel passie voor mijn favoriete borrelhapje had ik dit nooit binnen een jaar kunnen doen.

Wat wil je met je boek bereiken?

Ik hoop met dit boek vooral zoveel mogelijk mensen te laten genieten van zelfgemaakte bitterballen. Die zijn echt zoveel anders dan de bitterballen uit de supermarkt of de gemiddelde kroeg. Ook qua smaak zijn ze daar niet mee te vergelijken. Ik word zelf nog steeds blij van de uitdrukking op het gezicht van iemand die mijn bitterballen voor het eerst proeft. Dat is geweldig om te zien. Ze zijn zo verrast dat een bitterbal zo kan knallen qua smaak. Het lukt me helaas niet om heel Nederland op de borrel te vragen maar met de recepten in mijn boek kan iedereen daar thuis van genieten.

Waarom heb je ervoor gekozen om je boek in eigen beheer uit te geven?

Ik ben met verschillende uitgevers in gesprek geweest – en daar was ook interesse voor mijn boek – maar het komt er eigenlijk op neer dat ik gewoon geen geduld had. Als ik een idee in mijn hoofd heb wil ik er meteen werk van maken en niet wachten tot ik een keer bericht terugkrijg van een uitgever. Een andere partij had ook serieuze interesse maar die wilde de auteursrechten van mijn recepten. Dat voelde niet goed. Alsof ik mijn kindjes zou verkopen. Dus heb ik zonder er goed bij na te denken besloten om het zelf uit te geven. Sowieso past het zelf uitgeven wel bij me want ik hou het liefst alles in eigen hand.

Hoe heb je het schrijfproces aangepakt? Had je een bepaald plan, of ben je gewoon gaan schrijven?

Ik had niet echt een bepaald plan maar gelukkig goede begeleiding via Het Boekenschap. Je betaalt dan best een behoorlijk bedrag maar maakt ook gebruik van hun kennis van de boekenwereld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik anders niet goed had geweten waar te beginnen. Hun advies om te starten met het ontwerp van de cover, de achterflaptekst, een inhoudsopgave en enkele recepten heeft me zeker geholpen. Na drie maanden hebben we een dummie laten drukken en vandaaruit verder keuzes gemaakt qua ontwerp van het binnenwerk.

Hoe ging het daarna met het ontwerp, het drukwerk en de promotie? Hoe heb je dat geregeld?

Je kunt elke stap in het uitgeefproces uit handen geven maar daar hangt ook vaak een flink prijskaartje aan. Het ontwerp voor de cover heb ik uitbesteed aan Het Boekenschap, net als het regelen van het drukwerk. Voor het ontwerp van het binnenwerk en de foodfotografie kreeg ik hulp van medefoodbloggers Suzanne Klooster en Debbie Bodewes. De tekstcorrectie heb ik online uitbesteed en de promotie en marketing doe ik zelf.

En toen was het bijna tijd voor je boeklancering en was daar opeens het coronavirus waardoor alles anders werd. Hoe wilde je je boek oorspronkelijk lanceren?

Mijn oorspronkelijke plan was het organiseren van een Bitterballenborrel XL. Bij eerdere bitterballenborrels nodigde ik maximaal 10 personen uit en voor deze XL-editie waren 35 foodbloggers uitgenodigd om verschillende recepten uit Het Bourgondische Bitterballenboek te proeven onder het genot van bubbels.

In eerste instantie was je teleurgesteld toen dit niet door kon gaan, maar al snel had je een nieuw plan. Hoe ga je het nu doen?

Het nieuwe plan is om op zondag 29 maart – de dag van de oorspronkelijke boeklancering – een online videocall te plannen met degenen die bij de fysieke borrel zouden zijn.

En waarschijnlijk nog wel meer mensen. Online heb ik tenslotte plaats voor meer personen dan er in mijn tuin of woonkamer passen. Ik vind het superleuk om dan toch even het glas te heffen op het verschijnen van mijn boek en hoop dat er op afstand mee wordt geproost. Als het even kan natuurlijk met een bitterbal in de hand! 😉

Als je terugkijkt, vind je je nieuwe plan minder of beter dan je oorspronkelijke plan?

Ik vind het op dit moment vooral een leuk alternatief. Minder of beter vind ik lastig te zeggen. Mijn fysieke bitterballenborrel / boeklancering verzet ik sowieso naar een later moment in het jaar. Ik denk dat het in dat opzicht niet eens zo’n gek idee is om nu een online lancering te doen en het later offline nog eens dunnetjes over te doen. Dat is twee keer de kans om mijn bitterballenboek te promoten.

Ik vind het natuurlijk superleuk als Het Bourgondische Bitterballenboek wordt gekocht maar op mijn website www.bitterbalrecepten.nl staan ook verschillende recepten en tips om mee aan de slag te gaan. Net als een ‘how to’ filmpje van hoe ik thuis bitterballen maak. Als je twijfelt of het zelf maken van bitterballen iets voor je is neem dan zeker daar even een kijkje.

Foto’s: Manon de Boer

Ilona de Wit met Het Bourgondische Bitterballenboek

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

Interview met Femke Hogema: over Ondernemen in crisistijd

Interview met Femke Hogema: over Ondernemen in crisistijd

Toen de coronamaatregelen net waren ingegaan, en iedereen op zoek was naar een nieuwe manier van ondernemen, kwam ik een podcast tegen waarin Femke Hogema werd geïnterviewd en waarin ze vertelde dat ze begonnen was aan een boek, dat over drie weken geschreven moest zijn: Ondernemen in crisistijd.

Interview met Gian Kerstges: over De moedige manager

Interview met Gian Kerstges: over De moedige manager

“Terugkijkend op de belangrijkste momenten in mijn leven is er (tenminste) één overeenkomst te zien. Elke ingrijpende verandering, elk groeimoment, begon met een vraag. En uiteindelijk bleek zelfs dat de vraag veel belangrijker was dan het antwoord. (…) Een vraag lag ten grondslag aan het ontstaan van mijn boek.” Dit schreef Gian een paar weken geleden op LinkedIn. Ik volgde hem daar al een tijdje, maar dit bericht trok mijn aandacht, en ik vroeg hem of ik hem mocht interviewen.

Interview met Marjolein Driessen: over Inbreuk op IE-rechten

Interview met Marjolein Driessen: over Inbreuk op IE-rechten

In februari 2020 kwam ‘IE in Bedrijf – Inbreuk op IE-rechten’ uit. Dit is het zesde deel van de serie IE in Bedrijf, dat Marjolein Driessen schreef, samen met coauteur Theo-Willem van Leeuwen. Marjolein is advocaat, gespecialiseerd op het gebied van intellectueel eigendom (IE) en reclamerecht. De serie boeken wordt uitgegeven door Legaltree, waar Marjolein een van de partners is.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *