Wil je iets vertellen over wie je bent, wat je doet en over je boek ‘Spring eruit met LinkedIn’?
Ik ben Trudy Pannekeet, LinkedIn-trainer en marketingcoach. Moeder van 3 puberzonen, dus never a dull moment. Samen met man Pieter wonen we in Nieuw-Vennep, net onder Schiphol.
Ik heb altijd gewerkt als marketingmanager of marketingcommunicatiemanager bij internationale bedrijven. Tot ik een aantal jaar geleden besloot om voor mezelf te beginnen. Ik merkte dat ik, door de ervaring die ik al die jaren had opgedaan op het gebied van marketing en communicatie, anderen kon helpen.
Zo is het begonnen. Ik werd gevraagd om voor een netwerkclub hier in de buurt een workshop te organiseren over het gebruik van social media. Wat voor mij zo simpel is en voor de hand ligt is voor veel ondernemers echt heel lastig. Inmiddels train ik naast zzp’ers ook bedrijven om samen met hun team LinkedIn in te zetten om beter zichtbaar te worden.
Je collega’s zijn allemaal het visitekaartje van je bedrijf. Ik train hen tijdens een LinkedIn incompany-training om online een goede eerste indruk te maken voor hun bedrijf, en om hun eigen identiteit te versterken.
Hoe fijn is het als je met je medewerkers je bedrijf een grotere naamsbekendheid kunt geven en meer klanten kunt binnenhalen. Je medewerkers willen vaak wel, maar niet iedereen weet hoe het moet en hoe het meer effect kan hebben. Iedereen doet het op zijn eigen manier en zo moet het ook, maar als mensen weten wat de mogelijkheden zijn worden ze zelfverzekerd in hun communicatie online.
Veel mensen voelen een drempel om zich op LinkedIn te laten zien. Dat heb ik ook een tijd ervaren. Het is het grootste zakelijke platform online, je moet dan toch echt iets te melden hebben. Vaak spelen oude patronen uit de opvoeding een rol. Ik vind het mooi om te ontdekken wat de obstakels zijn. Zonder echt diep te gaan hoor, dat is een ander vak. En dan een zetje te geven zodat mensen zich prettig voelen om zichzelf te laten zien als vakmens op LinkedIn.
Ik heb inmiddels zoveel mensen getraind dat ik altijd wel zie waar het ’m in zit. Ik zeg altijd dat niets moet. Ik laat de mogelijkheden zien. Ik kijk wat de persoon in mijn training wel wil/kan.
Naast niet durven is tijd ook vaak een issue. Social media kost zoveel tijd. Ja, alle platforms werken eraan om je langer op het platform te houden. Dat hoort bij hun verdienmodel. En het is verleidelijk om te blijven scrollen en te blijven lezen. Daarom raad ik mensen aan om gewoon een timer te zetten. Je hoeft namelijk niet ‘de hele dag’ op LinkedIn of ander platform. Met een paar minuten per dag om mee te beginnen maak je echt al stappen.
In mijn boek heb ik dan ook een 5-minutenlijstje geplaatst. Daar staan allemaal dingen op die je kunt doen en die niet veel tijd kosten. 5 minuten is ook metaforisch bedoeld. Laten het er 10 worden. Kleine stapjes zorgen ook voor vooruitgang en betere zichtbaarheid.
Ik laat zien waarom het de moeite waard is om te investeren in LinkedIn. Je kunt er echt klanten uithalen.
Voor wie heb je ‘Spring eruit met LinkedIn’ geschreven? Natuurlijk voor LinkedIn-gebruikers, maar mensen zitten voor de meest uiteenlopende redenen op LinkedIn. Had je een specifieke groep lezers voor ogen toen je begon met schrijven?
Als marketeer is het eerste wat ik mijn klanten aanraad: kies je doelgroep. Je mag tegen iedereen die bij jou belt ‘ja’ zeggen, want je kunt vast iedereen goed helpen, maar in je communicatie is het belangrijk om te kiezen. Als je iedereen probeert te raken, voelt niemand zich echt aangesproken en schiet je dus juist mis.
Want waarom moet iemand dan juist bij jou zijn? Dus als mijn klant bij het omschrijven van zijn doelgroep begint met “iedereen die…” is er werk aan de winkel om dat nauwer te definiëren. Enfin, mijn uitgever wilde juist dat ik dit boek zou schrijven voor iedereen die LinkedIn gebruikt…
Waar ik me in dit boek op richt zijn professionals die leuk werk willen. Vakmensen die echt iets te bieden hebben, maar het lastig vinden om zichzelf te verkopen. Want dat is toch een beetje wat je doet met social selling. Laten zien wat je in huis hebt, zodat mensen naar jou toekomen.
Hoe dat werk contractueel geregeld is doet er nog niet zoveel toe. Of je nou als zzp’er steeds nieuwe klanten zoekt, of als werknemer een nieuwe baan zoekt. Het gaat erom dat je door de juiste mensen gezien wordt, zodat je daar opdrachten of die nieuwe baan door krijgt.
Ook als werknemer moet je jezelf presenteren. Mijn boek is voor ondernemende mensen.
Niet die ‘jonge honden’ die met een ‘telefoon in hun handen’ zijn geboren, maar de generatie daarvoor. Bescheiden, maar keigoed in wat ze doen. Bang om met hun berichten te irriteren en daarom niets of te weinig doen om gezien te worden. Het is niet nodig om te roeptoeteren om eruit te springen.
Mijn boek is behoorlijk no-nonsense en laagdrempelig.
Een papieren boek over LinkedIn. Dat lijkt misschien wat tegenstrijdig, aangezien LinkedIn zich vooral online afspeelt. Online zijn er oneindig veel manieren om je te profileren, met als meest voor de hand liggende optie de weggever in de vorm van een gratis e-book.
Hoewel ik natuurlijk alleen maar voordelen zie, ben ik heel benieuwd naar jouw beweegredenen. Waarom heb je ervoor gekozen om een fysiek boek uit te geven?
Dat was de vraag van de uitgever: een gedrukte gebruikersgids over LinkedIn. Lekker een boek dat je naast je computer kunt leggen als je zelf aan de slag wilt op LinkedIn. Waarin je dingen kunt onderstrepen en waarin je vraagtekens bij kunt zetten om even over na te denken of na te vragen. Woorden die in je opkomen als je nadenkt over je eigen situatie. Je eigen doel op LinkedIn.
Daarom dus. Gewoon lekker op papier. En omdat er zoveel marketinginspiratie bij staat is het niet tijdsgebonden. Nu bij de herdruk blijkt er niets wezenlijks veranderd.
Een gratis weggever in de vorm van een e-book is zeker aan te raden. Ik bied mijn LinkedIn checklist voor een TOP profiel aan. Dat is eigenlijk deel 1 van mijn boek, in 15 korte stappen.
Wat hoopte je met je boek te bereiken?
Gek, met die insteek ben ik er niet eens aan begonnen. Maar als ik er nu zo over nadenk: een boek doet goed voor je expert status. Ze heeft een boek geschreven, dus zij zal het wel weten. En daardoor krijg je nieuwe klanten inderdaad.
Maar ik schreef het ook wel voor mezelf. Het is een enorme eer als een uitgever je vraagt om een boek te schrijven. Daar zeg je geen nee tegen.
Hoe heb je het schrijfproces aangepakt? Heb je eerst een plan gemaakt, of ben je gewoon begonnen met schrijven?
Ik heb een plan gemaakt. Veel te ambitieus. Ik werd tegelijkertijd (begin van de zomer) gevraagd om voor Frankwatching online LinkedIn-trainingen te geven een paar maanden daarna. De opzet voor Frankwatching was ook de voorlopige inhoudsopgave voor mijn boek. 3 trainingen en voor mijn boek 3 delen: profiel, social selling en bedrijfspagina.
Dat pakte anders uit, want het was veel meer werk om alles te schrijven dan ik had verwacht. Na de opzet ben ik met pen en papier begonnen met schrijven. Wat wil ik allemaal over de onderwerpen kwijt? Ook op vakantie heb ik heel veel geschreven en gebrainstormd. Thuis heb ik daarna alles uitgetypt en aangevuld.
De uitgever heeft me tips gegeven hoe ik het schrijven in kon plannen in mijn werkweek en privéleven.
Op welke manier ondersteunt jouw boek je bedrijf? Zie je het als een apart aanbod, een aanvulling op je bestaande aanbod, of juist als een marketinginstrument?
Mijn boek ondersteunt mijn bedrijf. Het is een marketing- en verkoopinstrument. Deelnemers van mijn LinkedIn-trainingen krijgen het boek als naslagwerk. Bedrijven kopen mijn boek voor hun medewerkers om hen er zo toe aan te zetten om ambassadeur te zijn voor hun werkgever.
Wat ik ook veel zie is dat mensen die het boek zelf gekocht hebben daarna bellen om een training te boeken. Dat is wel grappig. Mijn boek is heel volledig, maar het werkt dus ook aanvullend, terwijl ik dacht dat het vervangend zou werken. De kennis uit het boek is een supergoede basis. In mijn training zet je daarna de puntjes op de i. De theorie toepassen in jouw unieke situatie.
In hoeverre verschilt de promotie van je boek van de promotie die je al deed voor je bedrijf? Zie je het als een eenheid of benader je het als twee aparte dingen?
Ik zie het als een eenheid. Ik deel mijn kennis als promotie, via berichten en via mijn boek. In mijn trainingen kan ik vaak verwijzen naar de pagina’s in mijn boek om rustig na te lezen. Bijvoorbeeld naar de voorbeeldtekstjes bij een persoonlijke uitnodiging, of naar aanbeveling vragen.
Heeft je boek aan je verwachtingen voldaan? Heb je ermee bereikt wat je hoopte te bereiken, of heeft het je misschien juist heel andere dingen gebracht?
Ik word nu vaker gevraagd om te spreken over LinkedIn.
Toen ik ‘Spring eruit met LinkedIn’ schreef was er nog geen corona. Ik had toen de verwachting offline grotere promotionele dingen te doen met mijn boek. De lancering was nu een klein feestje bij de uitgever omdat het gewoon niet mocht met meer mensen. Mijn eigen man mocht er niet eens bij zijn. Dat was tijdens de eerste, meest strenge lockdown. Online hebben we het wel groter gevierd.
Tijdens het schrijven kom je vaak tot nieuwe inzichten. Niet alleen wat betreft je boek, maar ook wat betreft je bedrijf. Je wordt je er meer van bewust waarom je dingen doet zoals je ze doet. Heb jij dat ook zo ervaren?
Nadenkertje… Een boek schrijven is meer werk dan ik dacht. Je moet er echt tijd voor inplannen. Goed van tevoren wat richtlijnen voor het hele boek bepalen, zodat je door het hele boek heen consequent bent.
Ik heb het boek echt met de intentie geschreven om mensen verder te helpen. Het hadden gemakkelijk drie boeken kunnen worden. Commercieel gezien was dat vast slimmer geweest, maar voor de lezer is het wel superfijn dat alles er nu in staat.
Het werd me heel duidelijk dat ik heel sterk werk vanuit een idealisme, om (en dat klinkt nu wel heel cheesy als ik het zo opschrijf) die ander over de drempel te krijgen om zichzelf te laten zien als vakmens. En niet vanuit de wens om hier veel geld mee te verdienen. Hoewel dat wel een leuke bijkomstigheid is. Ik bied vooral veel informatie omdat ik zie dat de ander dat nodig heeft.
‘Spring eruit met LinkedIn’ is uitgegeven door een uitgever, maar een paar maanden voordat je boek verscheen vertelde je me dat je overwoog om een volgend boek zelf uit te geven.
Waarom koos je in eerste instantie voor een uitgever? En overweeg je, nu je boek eenmaal verschenen is, nog steeds om de volgende keer zelf uit te gaan geven?
Zoals gezegd werd ik gevraagd voor dit boek ‘Spring eruit met LinkedIn’. Ik heb dus niet zelf voor een uitgever gekozen. Het is natuurlijk heel fijn dat alles om het boek heen door de uitgever geregeld is, de redactie, de vormgever, het drukken en de opname bij het Centraal Boekhuis.
Kostentechnisch gezien denk ik dat ik beter zit via een uitgever, maar dat moet ik nog uitzoeken. De royalty’s zijn daarentegen niet iets waar je rijk van wordt.
Ik ben nu door omstandigheden enorm betrokken geweest bij het daadwerkelijk maken van mijn boek. Het is zonde om met de opgedane kennis geen tweede boek te maken. Maar dan wel zonder al de print screens die in mijn boek staan. Wat een werk was dat! Misschien geef ik een volgend boek wel in eigen beheer uit, zodat ik alles helemaal zelf in de hand heb.
Denk je dat dat volgende boek er gaat komen als je terugkijkt op het proces?
Eerst nog genieten van dit boek. Maar als er een tweede boek komt, dan wordt dat een marketingboek. Over netwerken, over zelf achter het stuur zitten. De praktische aanpak, hoe je van onbekend naar klant kunt sturen.
Wat zou je mee willen geven aan andere ondernemers die overwegen om een boek te gaan schrijven?
Doen! Begin met het lezen van jouw tips. Hanneke deelt al zoveel waardevolle kennis op haar website. En in je lekker praktische boek Van passie naar boek natuurlijk.
Maak een tijdsplanning en zoek een schrijfmaatje die de stok achter de deur kan zijn. Qua tijd, maar ook als sparringpartner. Iemand die je scherp houdt.
En doe onderzoek naar wat er al op de markt is. Zorg dat jouw boek eruit springt!
Over Trudy
Trudy heeft jarenlang ervaring als Marketing Manager bij internationale bedrijven. Ze heeft o.a. gewerkt bij Sanoma en Mattel en was verantwoordelijk voor merken als Gucci parfums, Puma, Barbie, Fisher Price, etc. Daarna maakte ze zakelijk (en privé) de overstap naar biologische voeding en werkte 4 jaar als Marketing Communicatie Manager bij TerraSana Natuurvoeding. Ze heeft o.a. social media opgezet voor Raw Superfood en natuurcosmetica SANTE en LOGONA.
Nu traint ze zzp’ers en communicatieprofessionals om er online uit te springen met LinkedIn. Haar LinkedIn-marketingtrainingen zijn heel praktisch. Ze zet graag mensen aan! Kijken hoe het kan werken voor jou en je bedrijf. Dat kun je ook lezen in haar boek ‘Spring eruit met LinkedIn’.
Waarom dit LinkedIn-boek?
‘Spring eruit met LinkedIn’ is een praktische gebruikersgids voor naast je computer. Niet alleen de knoppen, maar ook heel veel marketingtips om LinkedIn effectief in te zetten om klanten aan te trekken.
Het is een heel volledig boek. Van het aanmaken van je LinkedIn-profiel, met alle stappen en heel veel tips om je profiel te optimaliseren, tot uitleg hoe je LinkedIn effectief in kunt zetten om jouw doel te bereiken.
- Van start tot gevorderd: opbouw van je profiel tot effectieve acquisitie
- Volledig: profiel, actief worden door social selling + je bedrijfspagina
- Praktische handleiding
- Voorbeelden en voorbeeldzinnen
- Checklistjes en do’s & don’ts
- Handige tools zoals het 5-minutenlijstje
- Opdrachten voor een gedegen basis van succes op LinkedIn
Kan je wel wat tips gebruiken op het gebied van LinkedIn en ben je nieuwsgierig geworden? Bestel ‘Spring eruit met LinkedIn’ en volg Trudy op LinkedIn natuurlijk!
Dank voor dit interview Hanneke! En superbedankt voor de handige lijstjes die jij deelt. Zo help je veel schrijvers al door het proces. Kun je nagaan wat je doet als je ze zelf begeleid. Voor boek 2
Heel graag gedaan Trudy, jij bedankt dat je mee wilde doen! Je verhaal kan weer heel veel anderen inspireren. En dat tweede boek daar kijk ik naar uit!