Bestel nu jouw exemplaar van Van passie naar boek!

Je boek verkopen: vier verdienmodellen

Je boek verkopen: 4 verdienmodellen

door | 6 december 2020 | uitgeven

> uten lezen

Je boek verkopen. Hoe ga je dat doen? Heb je daar al over nagedacht, of ben je gewoon aan de slag gegaan en zal je verder wel zien? Een boek schrijven is een intensief proces. Het is leuk maar het kost veel tijd, dus voor jou als ondernemer moet het wel iets opbrengen.

Er zijn mensen die beweren dat je van een boek niet rijk wordt. Dat alleen uitgevers weten hoe ze heel veel boeken kunnen verkopen. Als je met een uitgever werkt, ontvang je alleen een percentage van de verkoop, de royalty’s. Meestal zo’n 10% van de opbrengst van de verkoop van je boek. Na aftrek van de btw en de productiekosten komt dat neer op zo’n 1-2 euro per boek. Dat is inderdaad geen vetpot.

Gelukkig zijn er wel degelijk manieren om meer aan je boek over te houden. Vooral als je je boek zelf uitgeeft. De investering doe je dan zelf, maar ook de volledige opbrengst gaat naar jou. En, nog veel belangrijker, jij bepaalt zelf hoe je je boek inzet voor je bedrijf, zodat het je nog veel meer kan opbrengen dan dat.

Verdienmodellen voor je boek

Er zijn verschillende manieren om aan je boek te verdienen en waar je voor kiest hangt samen met de manier waarop je bedrijf is ingericht, of met welke plannen je daarvoor hebt. Hieronder zet ik er vier uiteen.

1. De opbrengst van de verkoop van je boek

Heb je een goedlopende site en een groot bereik op social media, dan kan je prima verdienen aan de opbrengst van de verkoop van je boek. Wil & Tien verkochten op deze manier, al voor hun boek daadwerkelijk verschenen was, de volledige oplage, en zitten inmiddels aan de vierde druk van 12 maanden zwanger.

De rekensom is eenvoudig. Tel alle kosten voor de productie bij elkaar op. Deel dit bedrag door de oplage van je boek (het aantal boeken dat je hebt laten drukken) en trek daar de kosten voor de verzending, de vaste kosten van je shop en eventueel de kosten voor het CB vanaf.

Een rekenvoorbeeld voor een eenvoudig boek met een oplage van 1.000 stuks:

redactie: € 500 (eenmalig)
ontwerp en opmaak: € 2.000 (eenmalig)
drukwerk: € 2.000 +
————————————————————
totaal: € 4.500

Productiekosten per boek eerste oplage: € 4,50
(Productiekosten per boek iedere volgende oplage: € 2,00)

Zelf verkopen:

winkelprijs: € 22,50
9% btw: € 1,86
productiekosten: € 4,50 –
————————————————————
winst per boek: € 16,14

Verkopen via het CB:

winkelprijs: € 22,50
9% btw: € 1,86
productiekosten: € 4,50
42% boekhandelskorting: € 8,67
kosten distributie CB: € 1,40 –
————————————————————
winst per boek: € 6,07

Je kunt ervan uitgaan dat de verkoop via je site en via het CB ongeveer 50/50 is. Gemiddeld hou je aan de verkoop van je boek dus € 11,15 over. Vermenigvuldigd met de volledige oplage is dat ruim € 11.000 als je alle boeken verkoopt. (Voor elke herdruk is dat nog veel meer, omdat de productiekosten dan alleen nog bestaan uit drukkosten.) Niet slecht toch?

2. Je boek inzetten om nieuwe klanten te krijgen

Bij dit rekenvoorbeeld heb je de productiekosten voor de eerste oplage van je boek terugverdiend als je 400 boeken hebt verkocht. Misschien denk je wel, dat is helemaal niet haalbaar, zo’n groot bereik heb ik helemaal niet. Maak je geen zorgen, want naast de opbrengst van de verkoop kan je boek je nog veel meer opbrengen. Zelfs als je er een veel kleiner aantal van verkoopt.

Jouw boek is het beste visitekaartje wat je kunt hebben. Want ik weet niet hoe dat bij jou is, maar al die mooie filmpjes en webinars die tegenwoordig de ronde doen, ik weet niet hoe mensen de tijd vinden om die allemaal te bekijken. Hoe aantrekkelijk ik ze ook vind, na een dag werken heb ik geen tijd en geen zin om nog een uur of langer naar mijn scherm te gaan zitten staren om iets bij te leren.

Ik kruip veel liever met een boek op de bank, om even lekker te ontspannen. Een boek is een rustpunt, zelfs als het vol staat met interessante informatie. In je eigen bubbel leer je nieuwe dingen én komt je hoofd tegelijkertijd tot rust.

Dat geldt ook voor jouw potentiële klanten. Zie je het al voor je, dat zij hun momentje pakken met jouw verhaal erbij? Je hoeft er zelfs niet gek van staan te kijken als ze je meenemen op vakantie en een prominente plek geven in hun boekenkast. Welke reclamefolder en welk webinar krijgt dat voor elkaar?

3. Je boek inzetten om naamsbekendheid en autoriteit te krijgen

Zelfs als je niet verwacht dat je boek rechtstreeks klanten op zal leveren, kan dit model voor je werken. Bijvoorbeeld als je geen concrete dienst verkoopt maar bijvoorbeeld coaching, of omdat je een platform hebt en je boek daar deel van uitmaakt.

Zowel voor Nathalie Van De Walle met haar boek Liefdesverklaring  en voor Robin van Tilburg met Kickstart je vaderschap bracht een boek een grotere naamsbekendheid. Ze verschenen in kranten en magazines, online en offline, en werden gevraagd om te komen spreken.

Op den duur kan ook dat je heel veel brengen. Mijn eerste boek was het Babyboek voor Prematuren. Een invulboek, daar verwacht je zakelijk niet zoveel van. Toch leverde het naamsbekendheid op en zorgde het er mede voor dat ik, jaren later, werd gevraagd om mensen te zoeken voor een interview in ‘Pedriatric Research’, een internationaal toonaangevend magazine voor kinderartsen en andere medici.

4. Je boek als lead magnet voor je funnel

Je kunt er ook voor kiezen om de kosten van je boek niet te zien als inkoopkosten, maar als kosten voor je marketing en promotie. Dat is een heel andere benadering, en de rekensom hierboven kan je dan ook vergeten.

We kennen allemaal de weggevers voor een nieuwsbrief: die pdf die je downloadt, opslaat en vervolgens vergeet te lezen. Dat is logisch, want iets waar je niet voor betaalt, heeft nou eenmaal weinig waarde. Maar wat nou als dat anders kan?

Steeds vaker zie je dat bedrijven ervoor kiezen om een fysiek boek ‘weg te geven’ als tegenprestatie voor jouw registratie op hun lijst. Denk maar aan De Online Marketing Tornado van de IMU, waar Martijn van Tongeren afgelopen zomer in een interview over vertelde. Binnen een paar weken verkochten zij 15.000 exemplaren, slechts tegen kostprijs en verzendkosten.

Het resultaat was opvallend. In dezelfde periode gaven ze ook een gratis cursuspakket weg dat een verkoopwaarde vertegenwoordigde van €950 euro. Daarvan maakten 4.000 mensen gebruik, maar meer dan drie keer zoveel mensen kochten hun fysieke boek.

Ook Jacko Meijaard van Internet Succes Gids.nl volgde deze tactiek toen hij De laptop lifestyle uitgaf. Binnen een paar dagen was hij door de helft van de oplage heen en moest hij een herdruk bestellen.

Je boek is een ijzersterk marketingmiddel

De truc is natuurlijk om een heel sterk netwerk te hebben, en deze twee voorbeelden maken dan ook gebruik van, hoe kan het ook anders, affiliate marketing. Maar als je tot hier gelezen hebt, weet je inmiddels dat het niet om duizendtallen gaat.

Want ik maakte eens een sommetje. Eén op de vijf exemplaren van Van passie naar boek die ik via mijn eigen site verkocht bracht me een nieuwe klant. De helft van de mensen die mijn boek bestelden is mijn ambassadeur geworden, regelmatig noemen zij mijn naam op social media. Ik kreeg via die weg zelfs een nieuwe klant die mijn boek nooit las, maar de voorkant zo mooi vond dat hij na een half uurtje pb’s heen en weer sturen op LinkedIn met mij wilde werken.

Als je gaat rekenen in ROI is dat volgens mij ongekend. Een boek voor je bedrijf: daar kan dus geen enkel ander marketingmiddel tegenop!

Afbeelding boven deze post, van boven naar beneden, projecten in mijn portfolio (met uitzondering van De marketing tornado): illustraties, ontwerp en opmaak van Liefdesverklaring van Nathalie Van De Walle, ontwerp en opmaak van De laptop lifestyle van Jacko Meijaard, ontwerp en opmaak van Kickstart je vaderschap van Robin van Tilburg, Van passie naar boek, en ontwerp en opmaak van 12 maanden zwanger van Wil en Tien.

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit schreef  Van passie naar boek, is grafisch ontwerper, schrijfcoach en redacteur, en hielp al vele ondernemers om een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek maken is een prachtig project. Het helpt je om de doelstellingen van je bedrijf aan te scherpen en zal je meer voldoening geven dan je je ooit had kunnen voorstellen. En het mooiste is dat als jij een boek uitgeeft voor je bedrijf, het meer is dan alleen een aanvulling op je aanbod.

Een boek heeft iets magisch en is een prachtige marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer lezen?

Een onderwerp voor je boek, hoe kies je?

Een onderwerp voor je boek, hoe kies je?

Je hebt een passie voor je vak en hebt een breed scala aan onderwerpen tot je beschikking. Je zou zelfs wel tien boeken kunnen schrijven! Over alles wat aan bod komt in je bedrijf heb je zoveel te vertellen! Hoe kies je dan een onderwerp voor je boek?

Lees meer
Hoe je met een goede cover meer boeken verkoopt

Hoe je met een goede cover meer boeken verkoopt

Wat denk jij? Wanneer is een boek cover goed? Of heb je daar nooit eerder over nagedacht? Is een cover goed als jij hem mooi vindt? Als de doelgroep hem mooi vindt? Of is er een magische formule voor en hangt het af van de gebruikte lettertypes en kleuren?

Uitgelicht

Hoe je met een goede cover meer boeken verkoopt

Wat denk jij? Wanneer is een boek cover goed? Of heb je daar nooit eerder over nagedacht? Is een cover goed als jij hem mooi vindt? Als de doelgroep hem mooi vindt? Of is er een magische formule voor en hangt het af van de gebruikte lettertypes en kleuren?

Lees meer
Van passie naar boek

Wil jij een boek schrijven en uitgeven? Dan is Van passie naar boek voor jou!

Het staat vol tips en tricks uit de praktijk en begeleidt je stap voor stap naar je eigen boek. Je leest:

  • hoe je de eerste hobbels overwint en begint met schrijven
  • hoe je het schrijfproces gestructureerd aanpakt
  • hoe je ervoor zorgt dat je boek er professioneel uitziet
  • hoe je je boek inzet als promotiemiddel voor je bedrijf
  • hoe je van je boek een bestseller maakt

 

Laat niets je meer tegenhouden om dat boek te schrijven voor je bedrijf!