109 views

Overal op internet is vandaag te lezen dat Hugh Hefner, de oprichter van Playboy, op 91-jarige leeftijd is overleden. De man leidde voor de meeste mensen een vreemd leven, iets wat je alleen in films verwacht. Toch is het heel interessant om te lezen hoe hij een van de sterkste tijdschriftmerken aller tijden liet uitgroeien tot een crossmediaal media-imperium en de entertainmentgigant.

Je kunt Playboy en Hefner als persoon eigenlijk niet los van elkaar zien. Hij positioneerde zowel zijn blad als zichzelf als symbool van de seksuele revolutie en van een grotere sociale tolerantie, hoewel beiden ook gezien werden als vulgair, puberaal, uitbuitend en uiteindelijk niet meer van deze tijd. Maar wat je er ook van vindt, je kunt niet anders dan toegeven dat hij vanaf het begin zeer succesvol was en op een bepaalde manier als voorbeeld gezien kan worden. Hefner vestigde de aandacht op een meesterlijke manier op zichzelf, en zorgde er op die manier voor dat Playboy over de hele wereld bekend werd.

De eerste editie van Playboy gaf hij uit toen hij pas 27 was, in december 1953. Hij was toen nog maar net uit huis gegaan en had kort ervoor zijn baan bij Children’s Activities magazine opgezegd. Volgens Hefner was het maken van de eerste editie niets meer dan een groot feest met veel drank, vrouwen en seks. Hij maakte het blad vanuit zijn slaapkamer, vanaf een rond, vibrerend en ronddraaiend bed dat midden in de kamer stond. Met maar $600 eigen geld, een paar duizend geleende dollars, inclusief de $1.000 die hij van zijn moeder leende, met als belangrijkste middel een naaktfoto van Marilyn Monroe waarvan hij de rechten voor $500 kocht.

Hoewel er in die tijd wel meer naakttijdschriften waren, wilde Hefner het eerste naaktblad neerzetten dat gericht was op mainstream lezers en verspreiding. Van de eerste editie werd de volledige oplage van 51.000 stuks uitverkocht en binnen vijf jaar draaide zijn blad een omzet van maar liefst $4 miljoen per jaar en herkende iedereen wereldwijd zijn bekende konijnenlogo.

Hefner omringde zich graag met beroemdheden en zijn glamoureuze jetset lifestyle zorgde ervoor dat zijn nieuwe project, de Playboy Club die in 1960 werd geopend in Chicago, een groot succes werd. Ook hier weer het bekende konijntje, nu in de kleding van de serveersters die korte strakke rokjes en konijnen-oortjes en -staartjes droegen.

Door de digitalisering worden er inmiddels per editie nog maar 800.000 exemplaren van het papieren blad uitgegeven. Nog maar een schijntje van de 5,8 miljoen exemplaren die in de hoogtijdagen in de jaren ’70 per editie verkocht werden. De website daarentegen, groeide sinds 2009 enorm, nadat deze een nieuwe directeur kreeg en van alle pornografische foto’s was ontdaan. Hefner bleef eigenaar en hoofdredacteur en feestte én twitterde er vrolijk op los vanuit zijn Playboy Mansion, omringd door alle foto’s uit zijn gloriedagen in de jaren ’60 en ’70.

Met zijn overlijden, verliest de mediawereld een excentrieke ondernemer en spraakmakende marketingman en bladenmaker. Door zijn crossmediale aanpak, wist Hefner vanuit zijn slaapkamer een van de grootste merken ter wereld op te bouwen.

Foto credit: Twitteraccount Hugh Hefner @hughhefner