Home > Blog > Ontwerp > Met Google de bron van een afbeelding vinden

Met Google de bron van een afbeelding vinden

door | 3 mei 2021

uten lezen

Schrijf je een boek en wil je afbeeldingen verwerken in het ontwerp en de opmaak? Dan mag je niet zomaar beeldmateriaal gebruiken dat je niet zelf hebt gemaakt of in opdracht hebt laten maken.

Even googelen naar wat plaatjes kan dus echt niet, tenzij je alleen van plan bent het als inspiratie te gebruiken en de afbeeldingen dus nergens publiceert.

Wil je een afbeelding die je hebt gevonden toch graag gebruiken? Vraag dan eerst toestemming aan de auteursrechthebbende (meestal de maker). Misschien mag je het dan wel gebruiken, al dan niet tegen vergoeding.

Om toestemming te kunnen vragen moet je natuurlijk wel weten wie de maker/auteursrechthebbende is. Maar met een plaatje dat je via Google hebt gevonden, kom je daar niet altijd even makkelijk achter.

Gelukkig kan je een heel eind komen door Google afbeeldingen te gebruiken. Dat is een soort omgekeerde zoekfunctie, waarin je niet op woorden zoekt, maar een foto upload.

Hoe gebruik je Google om de bron van een afbeelding te vinden?

Ga naar Google afbeeldingen en klik op het camera-icoontje rechts in de zoekbalk.

Met Google de bron van een afbeelding vinden zoekbalk

Je kunt er nu voor kiezen om een afbeeldings-url te plakken of een afbeelding te uploaden.

Op afbeelding zoeken: via de afbeeldings-url

Staat de afbeelding waarvan je de herkomst wilt vinden online? Klik dan met je rechtermuisknop op de afbeelding en klik op Adres van de afbeelding kopiëren (of iets wat daarop lijkt).

Plak de url van de afbeelding vervolgens in de zoekbalk en druk op zoeken.

Met Google de bron van een afbeelding vinden zoekbalk url

 

Als voorbeeld heb ik een afbeelding van het omslag van Écht ondernemen van Charlotte Meindersma gebruikt.

Zoals je ziet, komt de naam van Charlotte in dit geval in elk zoekresultaat voor. In de titel, en zo niet, op zijn minst in de omschrijving. 

Met Google de bron van een afbeelding vinden via een url

Op afbeelding zoeken: een afbeelding uploaden

Staat de afbeelding waarvan je de herkomst zoekt niet online, of lukt het niet om de url te kopiëren, maar heb je de afbeelding wel opgeslagen? Dan kan je het bestand van de afbeelding ook uploaden.

Met Google de bron van een afbeelding vinden zoekbalk uploaden

Op deze manier krijg je dezelfde zoekresultaten, dus hoe je het doet maakt niet zoveel uit.

Hoe achterhaal je wie de maker en/of auteursrechthebbende van de afbeelding is?

In dit voorbeeld vind je niet de maker van de afbeelding (dat ben ik), maar de auteur van het boek. Maar Charlotte is wel degene die beslist of jij deze afbeelding al dan mag gebruiken. 

Was dat niet het geval geweest, dan had ze je in elk geval naar de maker door kunnen verwijzen, en was je ook een heel eind verder gekomen.

Zo kan je dus bijna altijd wel achterhalen wat de originele bron van de afbeelding is, en is er dus geen excuus meer om foto’s te gebruiken die niet van jou zijn en waar je de rechten niet van hebt.

Wil je wel graag foto’s gebruiken maar kan je zelf niet goed fotograferen? Kies dan voor stockfoto’s/stockafbeeldingen of rechtenvrije foto’s. In dit blog van Charlotte vind je de 10 beste bronnen voor gratis en rechtenvrije foto’s.

Ook handig: met Google afbeeldingen uitzoeken of een ontwerp onderscheidend genoeg is

Wil je in de ontwerpfase van je boek weten of een ontwerpvoorstel niet te veel lijkt op iets wat al bestaat? Je kunt Google afbeeldingen ook gebruiken om afbeeldingen te vinden die veel op een andere afbeelding lijken.

Handig, want als je een boek uitgeeft, wil je er zeker van zijn dat het ontwerp van je boek uniek is.

Volg daarvoor precies dezelfde stappen als hierboven, en upload een afbeelding van het ontwerp.

 Boven de zoekresultaten vind je Visueel vergelijkbare afbeeldingen.

In het voorbeeld hieronder vind je alle afbeeldingen die Google kent, die lijken op de cover van Écht ondernemen:

Met Google de bron van een afbeelding vinden visueel vergelijkbare afbeelding

Wil je alle zoekresultaten zien, klik dan op het kopje boven de afbeeldingen, Visueel vergelijkbare afbeeldingen.

Met Google afbeeldingen uitzoeken of iemand jouw afbeelding gebruikt

Wil je weten of het werk van iemand anders lijkt op dat van jou? Op dezelfde manier kan je ook copycats opsporen die inbreuk maken op jouw werk. Volg ook hiervoor de stappen hierboven en bekijk de zoekresultaten. Hoe je het aanpakt als je die vindt, lees je in het artikel Copycat? Liever goed bedacht dan slecht gejat!

Veel leuker is het natuurlijk als je er zo achterkomt dat iemand anders verwijst naar jouw werk of boek.

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden eindeloos. Probeer het eens uit en zoek op wat afbeeldingen. Wie weet vind jij nog andere manieren om Google afbeeldingen te gebruiken!

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

Het formaat van je boek

Het formaat van je boek

Er is geen standaard formaat voor een boek, maar in dit artikel help ik je op weg, zodat je de keuze weloverwogen kunt maken.

De bindwijze van je boek

De bindwijze van je boek

Wat is het verschil tussen de populairste bindwijzen, paperback, hardcover of integraalband, en wat is de beste keuze voor jouw boek?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *