762 views

Sinds een paar weken heeft Instagram een nieuwe optie, stories. Onder het mom van beter goed gejat dan slecht bedacht, “geïnspireerd” op Snapchat. Nu heb ik me eerlijk gezegd nog niet zo erg verdiept in Snapchat. Wel veel over gelezen en het even uitgeprobeerd, maar nog meer dan bij andere sociale platformen, is Snapchat echt niet leuk als je geen volgers hebt. Sterker nog, het was al een hele uitdaging om mensen te vinden om te gaan volgen en precies online te zijn als er snaps geplaatst waren. Want doordat de snaps na 24 uur verdwijnen, loop je ze mis als je te laat kijkt.

Mijn Snapchat tijdlijn bleef dus van beide kanten akelig leeg en stil. Eigenlijk ben ik al op zo veel sociale platformen actief, dat het idee om er nog een bij te moeten gaan houden en opnieuw aan een schare volgers te gaan bouwen (want zonder volgers sta je toch een beetje tegen de lucht te praten) me ook een beetje tegenstond. Dus gaf ik er al snel de brui aan, om het later misschien ooit nog eens te proberen.

Toen mijn favoriete platform Instagram met stories kwam, wist ik dus eerst niet zo goed wat ik ermee moest en in het begin negeerde ik de bolletjes bovenin mijn tijdlijn. Maar al snel merkte ik hoe leuk het eigenlijk was om de stories te bekijken. En dan heel eerlijk gezegd vooral de filmpjes! Het is zo leuk om een kijkje in de keuken te krijgen en met mensen mee te gluren, vooral als ze er bij vertellen wat ze aan het doen zijn. Zeker omdat er niet zo veel ruimte voor tekst is, dat gaat ten koste van je beeld.

Voor de niet perfecte foto’s…

Wat meteen opvalt is de ruwheid van de stories. Foto’s worden niet bewerkt en de tekst wordt er zo overheen geplakt, want het hele idee is om even snel een beeldfragment te plaatsen van wat je aan het doen bent. Of zoals ik ergens las, Instagram stories is voor de niet perfecte foto’s. De foto’s verdwijnen per slot na 24 uur en zo hou je je tijdlijn mooi.

Laagdrempelig

Grappig genoeg merk ik dat mensen Instagram stories daardoor een beetje gaan gebruiken zoals Twitter in het begin werd gebruikt: “Kijk, ik ben nu een kopje koffie aan het drinken.” Op zich helemaal niet erg en zelfs wel leuk hoor, maar meestal “swipe” ik hier toch vrij snel doorheen. Wat ik wél erg leuk vind, is dat Instagram stories ook net als Twitter die laagdrempeligheid heeft om te reageren op mensen die je (nog) niet kent.

Reageren op stories

Je kan de stories namelijk niet liken of er een reactie onder plaatsen zoals bij de gewone Instagram posts, maar je kan wel een reactie versturen als privébericht. In het begin was ik daar wat terughoudend mee, maar al snel merkte ik dat als je dat doet, er boven je bericht staat “Heeft gereageerd op je verhaal” met afbeelding van de story. Het is voor de ontvanger dus helemaal duidelijk waar je het over hebt, tenzij hij of zij pas na een paar dagen kijkt en de story al weg is. Heel leuk en een hele makkelijke manier om met mensen in contact te komen die je nog niet kent, zonder dat de wereld meeleest.

Zien wie jou volgen

Bovendien zijn de stories meteen een leuke manier om een beetje te kunnen zien wie je nou precies echt volgen. Wanneer je de stories bekijkt, komen ze voorbij in een volgorde die door Instagram bepaald wordt. De stories die je niet leuk vindt kan je overslaan door met je vinger rechts op je scherm te tikken en naar de volgende story te gaan, of door naar de volgende Instagrammer te swipen.

Zodra iemand een stukje van je story gezien heeft, komt diegene in het lijstje van mensen die hem gezien hebben. Wanneer ze er een bekeken hebben zegt dat dus nog niet zo veel, je kunt nergens aan aflezen of ze hem leuk vonden of niet en of ze je filmpje uitgekeken hebben. Door meerdere stories achter elkaar te zetten, wordt het iets duidelijker wie je stories interessant genoeg vinden om ze allemaal af te kijken. Het zegt niet alles, maar ik vind het erg leuk en soms verrassend om zo een beeld te krijgen van welke mensen geïnteresseerd zijn in mijn stories.

Aan je netwerk bouwen

De mooie, gelikte plaatjes op je Instagram tijdlijn zijn super en leuk om naar te kijken en kunnen een heel mooi beeld geven van je merk en/of bedrijf. Maar de stories uit het echte leven, waarin je een kijkje achter de schermen geeft en de mensen die je volgen laat zien wat je leuk vindt, die nodigen toch het meeste uit tot reactie en kunnen het begin worden van hele leuke gesprekken en contacten.



Aan je netwerk bouwen met Instagram stories