531 views

Wil je Google Analytics inzetten om te weten te komen hoe effectief je blog is en welk effect je online marketing inspanningen hebben? Hiervoor zijn eindeloos veel manieren. Om je op weg te helpen bespreek ik in deze blogpost een aantal “standaard rapportages” in Google Analytics die ik zelf graag gebruik.

Waar begin je?

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: wat wil je eigenlijk precies weten? Wanneer je dit niet duidelijk voor ogen hebt, geeft Google Analytics je niets anders dan cijfers. Aan enkel cijfers heb je niets, wat je wilt weten zijn feiten over je bezoekers! En ja, hoewel het leuk is om te zien dat je bezoekersaantallen stijgen, heb je natuurlijk niet zo heel veel aan alleen het aantal bezoekers, het aantal paginaweergaven en het aantal unieke bezoekers an sich.

Staar je niet blind op het bouncepercentage

Zelfs het gemiddelde bouncepercentage van je site (Hoeveel bezoekers direct wegklikken nadat ze één pagina bezocht hebben) is op zich niet zo heel interessant. Het ligt voor de hand om te denken: hoe lager het bouncepercentage hoe beter. Een bouncepercentage tussen de 40 en 60% wordt over het algemeen als normaal gezien. Maar het is heel gewoon wanneer een blogpost een wat hoger bouncepercentage heeft. Waarschijnlijk heb je deze post flink gepromoot, bijvoorbeeld op Twitter en Facebook. Veel mensen hebben op je link geklikt, en de pagina daarna meteen weer gesloten. Misschien kennen ze je verder al (ze volgen je per slot op Twitter of Facebook), of hun informatiebehoefte is voor nu bevredigd.

De 3 belangrijkste vragen beantwoorden

De belangrijkste vragen zijn: waar komen de bezoekers van mijn site vandaan, welke pagina’s lezen ze graag en waarom verlaten bezoekers mijn site? Wanneer je deze gegevens in kaart hebt gebracht, kun je de belangrijkste vraag beantwoorden. Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn site?

1. Hoe komen bezoekers op je site?

Waar je bezoekers vandaan kopen is de belangrijkste vraag. Je vindt deze informatie bij het kopje “Acquisitie” > “Alle verkeer”. Een kopje lager, bij “Alle verwijzingen” vind je een specifieker overzicht: de belangrijkste websites die bezoekers hebben doorverwezen naar jouw site. Achter elke bron staat een aantal gegevens. Interessant is bijvoorbeeld het gemiddelde aantal pagina’s dat per bezoek wordt bekeken. Meer is af te lezen aan de gemiddelde bezoekduur. Is deze laag? Dan klikken mensen waarschijnlijk vaak meteen weg wanner ze op je site komen: blijkbaar hebben ze niet gevonden wat ze zochten. Kwamen ze binnen via Google? Dan word je misschien op trefwoorden gevonden die eigenlijk geen raakvlak hebben met je daadwerkelijk aanbod en doelgroep. Zo had ik een aantal jaar geleden een aantal blogs geschreven over geboortekaartjes. Ik vond het leuk om die af en toe te ontwerpen en wanneer ik trots was op het resultaat, liet ik dit graag zien in een blog. Omdat ik zag dat ik via Google veel bezoekers op het trefwoord “geboortekaartje” kreeg, terwijl ik mij juist richtte op corporate klanten, heb ik rigoureus besloten deze blogs te verwijderen.

“Acquisitie” > “Alle verkeer”

Wanneer je weet waar de bezoekers van jouw site vandaan komen, kun je beoordelen of je je site op de juiste manier en vooral: op de juiste plek promoot. Je deelt bijvoorbeeld je nieuwe blogposts op LinkedIn, maar daar komen nauwelijks bezoekers vandaan. De vraag is dan of je wel de juiste soort content op het juiste platform deelt. Je kunt ervoor kiezen om dan voortaan op een nader platform te delen, of om andere onderwerpen te kiezen. Door hier mee te experimenteren vind je de perfecte mix: de ideale content voor jouw ideale social media platform.

2. Welke pagina’s worden het meest gelezen en waarom verlaten bezoekers je site?

Om hier een antwoord op te vinden ga je naar “Gedrag” > “Site-inhoud” > “Alle pagina’s”. Behalve welke pagina’s van je site het meest bezocht worden, zie je hier hoe lang mensen gemiddeld op deze pagina’s blijven, het bouncepercentage en hoeveel mensen je site vanaf deze pagina verlaten. Dit laatste lijkt een beetje op elkaar, maar vergeet niet dat het bouncepercentage je vertelt welke mensen op deze pagina binnenkwamen én je site hier direct weer verlieten. Hoe lang mensen op een pagina blijven, kan je vertellen of ze je hele post lezen, of halverwege afhaken. Gemiddeld lezen mensen 130 woorden per minuut, dus reken maar uit aan de hand van de lengte van je blogpost. Het is maar een gemiddelde, maar dit kan je nuttige informatie geven.

“Gedrag” > “Site-inhoud” > “Alle pagina’s”

Voor een pagina met een hoog bouncepercentage is de gemiddelde tijd dat ze op deze pagina waren heel interessant. Wanneer mensen gemiddeld lang op deze pagina blijven, is de informatie blijkbaar nuttig voor ze, maar hebben ze verder geen behoefte om verder op je site rond te kijken. Misschien is het goed om bezoekers op deze pagina bij te sturen door “call to actions” toe te voegen. Bijvoorbeeld door “gerelateerde posts” onderaan toe te voegen zodat bezoekers na het lezen van de post door gaan klikken naar de volgende post. Of door gerichte aanwijzingen te geven zoals “heb je hier hulp bij nodig? Klik dan hier om mij een mail te sturen.”

Wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt, kan het heel interessant zijn op welke pagina’s bezoekers je site verlaten. Staat je winkelwagen bijvoorbeeld in dit overzicht? Dan is het goed om je af te vragen waardoor dit komt. Maak je het klanten te moeilijk om hun bestelling te plaatsen? Is je informatie over verzendkosten niet duidelijk genoeg en zetten mensen daarom hun bestelling niet door? Wanneer je dit weet, kun je het bestelproces verbeteren en kijken of het daarna daalt in dit overzicht, of beter nog: er uit verdwijnt.

3. Hoe kan ik al deze informatie gebruiken om meer bezoekers te krijgen?

Wanneer je al deze informatie verzameld hebt, kun je gaan nadenken hoe je meer bezoekers op je site kunt krijgen. Dit kan op twee manieren: meer doen wat werkt en dingen die niet werken evalueren.

Kun je een “lijn” ontdekken in de onderwerpen van de blogposts die veel bezocht worden? Wanneer je weet welke onderwerpen populair zijn bij je bezoekers, ligt het voor de hand om er hier meer van te schrijven. Omdat ik er achter kwam dat “tips & tricks” het meest populaire onderwerp is op mijn site, ben ik begonnen een lijst te maken van onderwerpen waar ik ook over zou kunnen schrijven. Deze post is er daar overduidelijk één van. 🙂

Ben je heel actief op Pinterest, maar komen er maar 1 of 2, of zelfs helemaal geen bezoekers op je site via dit platform? Vraag je dan af of deze inspanning wel de moeite waard is. Misschien zijn jouw bezoekers helemaal niet zo visueel ingesteld en zoeken ze gewoon specifieke informatie over een zakelijk onderwerp? Probeer dan een tijdje actiever te worden op bijvoorbeeld LinkedIn. Bijvoorbeeld door te reageren in groepen die betrekking hebben op jouw onderwerpen en/of waar jouw doelgroepen actief zijn. Evalueer na een tijdje of dit meer bezoekers heeft opgeleverd.

Wanneer je gewoon antwoorden begint te zoeken op deze vragen, kom je er vanzelf achter wat Google Analytics jou nog meer kan vertellen. De hoeveelheid informatie is gigantisch! Door gewoon te beginnen leer je al doende, klik maar gewoon eens rond. Handig is om wat dingen te noteren. Zo kun je later goed beoordelen of je inspanningen effect hebben, maar zo ga je ook steeds beter de grote lijnen leren zien.

Wat zijn voor jou interessante vragen die je wilt onderzoeken met Google Analytics?

Meer lezen?