1.820 views

Met Google Analytics kun je de bezoekers van je site tellen en in kaart brengen hoe zij zich gedragen op je site. Maar ook kun je zien hoe mensen op jouw website terecht gekomen zijn en met welke woorden ze gezocht hebben. Op die manier geeft Google Analytics je inzicht in de werking van je site. Niet alleen technisch, maar ook of het uiteindelijk het resultaat geeft dat jij voor ogen hebt.

Wat zijn de belangrijkste redenen om Google Analytics te gebruiken?

Zien of jouw website werkt

Begrijpen mensen waar ze de informatie die ze zoeken kunnen vinden? Of haken ze bij de eerste pagina al af? Wanneer een pagina een hoog bouncepercentage heeft, betekent dit dat veel mensen direct wegklikken nadat ze één pagina bekeken hebben. Blijkbaar hebben ze hier meteen gevonden wat ze zochten en zijn ze verder niet geïnteresseerd, of ze hebben juist helemaal niet gevonden wat ze zoeken en klikken binnen een paar seconden al weg. In dat geval wil je waarschijnlijk graag weten via welke zoekwoorden ze hier terecht zijn gekomen. Zo kun je onderzoeken of je je tekst hier en daar misschien moet aanpassen, want je wordt wellicht gevonden op woorden waar je niet op gevonden wilt worden. Je zou zelfs tot de conclusie kunnen komen dat de hele indeling en/of de navigatie van je site anders moet.

Zien wat voor effect je online marketing heeft

De basis van online marketing is je blog, altijd. Lees hier maar eens waarom: “10 redenen om te bloggen; zelfs als niemand het leest”. Wanneer je iets wilt delen, schrijf je hier een blogpost over. Deze kun je vervolgens delen op alle social media die je gebruikt (uiteraard die social media waar jouw potentiële klanten zich bevinden). Hou hierbij rekening met de doelgroep van het medium waarop je deelt! Mensen op Facebook zijn vaak geïnteresseerd in heel andere content en informatie dan mensen op LinkedIn. Ook is het goed om na te denken over een pakkende tekst, die mensen uitnodigt om door te klikken naar je site. Op Twitter heb je hiervoor maar een beperkt aantal tekens. Op andere social media iets meer, maar bedenk dat mensen lange stukken tekst waarschijnlijk niet zullen lezen. Op mijn Pinterest board “Social Media” vind je veel informatie over goede, effectieve manieren om je content te delen op social media.

Wil je je blogpost promoten op visuele kanalen zoals Instagram en/of Pinterest? Zorg dan voor mooie, pakkende beelden. Er zijn verschillende technieken voor het maken van beeld dat mensen graag zullen “repinnen” op Pinterest, het is de moeite waard om je hierin te verdiepen. Lees bijvoorbeeld deze blogpost over hoe je meer pins en repins krijgt vanaf je site maar eens.

Door Google Analytics na je activiteiten goed te bestuderen, kun je er achter komen of ze effect hebben gehad. Waren de teksen die je schreef op de verschillende social media zo uitnodigend dat mensen doorklikten naar je site? Of kreeg je ondanks al je inspanningen nauwelijks bezoekers? Door goed te kijken en alle informatie te “lezen” en te interpreteren, kun je er achter komen of je teksten misschien anders moeten. Probeer het gewoon uit en kijk wat er dan gebeurt. Of misschien had het helemaal niets met de kwaliteit van je teksten te maken, maar waren er gewoon weinig mensen online op het moment dat jij je content deelde. Door te experimenteren leer je wat voor jou de beste manier is om je doelgroep te bereiken.

Leuk, maar hoe werkt het eigenlijk? Google Analytics ziet er best ingewikkeld uit!

Voor je Google Analytics effectief in kunt zetten, is het wel belangrijk dat je de basis kent en weet hoe de functies werken die voor jou van belang zijn. Op “The Small Business Guide to Google Analytics” vind je een uitgebreide uitleg, ingedeeld op onderwerp. Ieder onderwerp wordt uitgebreid behandeld, de ene keer in tekst en de andere keer in een filmpje. Dit is een handige site om de technische beginselen te leren, maar ook de basis van zoekmachine optimalisatie. Wanneer je dit beheerst kun je veel gerichter aan de slag met je online marketing.

Ik ben heel benieuwd, op welke manier zet jij Google Analytics in?

Meer lezen?