Gisteren schreef Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law & Fine Prints dit blog: Hoe kom ik aan gratis foto’s? In eerste instantie reageerde ik sceptisch: “Misschien kun je ook een blog schrijven over hoe je aan gratis boodschappen en een gratis hypotheek komt?” Maar ze heeft gelijk. Bloggers hebben vaak weinig budget en veel mensen weten gewoonweg niet, hoe verbazingwekkend ik dat ook moge vinden, dat beelden “van Google” of “van Pinterest” auteursrechtelijk beschermd zijn. Die rechten liggen dus niet bij Google en Pinterest en zeker niet bij jou: je mag ze dus niet gebruiken voor je blog! In haar blog noemt Charlotte een hele lijst van sites waar je legaal gratis (let wel even goed op de voorwaarden die soms gesteld worden) beeldmateriaal kunt downloaden. Handig, want feit is gewoon dat het nou eenmaal niet voor iedereen zo eenvoudig is om zelf goed beeld te maken.

Zeker heel handig en bruikbaar! Maar toch geloof ik dat wanneer je je echt wit onderscheiden, je dit het beste doet door eigen beeld te gebruiken.

Maar wat nu als je helemaal niet zo’n goede fotograaf bent? Wie zegt dat je je eigen beelden perse zelf moet maken? Vanmorgen las ik dit interview met fotograaf Thomas Hawk: The Artist’s Perspective: Collaborating on Content Creation. Hierin vertelt hij over hoe bedrijven met fotografen kunnen samenwerken om zo gratis, uniek beeld te krijgen. Geef een fotograaf iets waarvoor hij wil komen opdraven met zijn camera en in ruil daarvoor mag jij de gemaakte foto’s vrij gebruiken. In dit verhaal worden grote bedrijven als voorbeeld genoemd, die de fotograaf een gratis reis aanboden in ruil voor “gratis” beeldmateriaal. (Als je een vliegreis tenminste gratis wilt noemen…) Bedrijf blij, fotograaf blij, en een dubbel zo groot netwerk om de beelden (en daarmee hun verhaal) te verspreiden.

En hoewel dit natuurlijk een beetje een overdreven voorbeeld is, geeft deze fotograaf eigenlijk best een hele mooie oplossing! Organiseer je ergens een evenement? Nodig een fotograaf uit en bied gratis toegang en een reiskostenvergoeding aan. Maak of verkoop je hele bijzondere producten en bereik je hiermee een specifieke doelgroep? Misschien is er wel een fotograaf die graag in ruil voor de primeur en bekendheid in jouw niche, foto’s voor je wil maken. Als je een beetje creatief nadenkt en niet vergeet dat wat jij biedt natuurlijk wel in verhouding moet staan tot wat de fotograaf voor jou doet, zijn er eigenlijk eindeloos veel manieren te bedenken om aan eigen beeldmateriaal te komen zonder (groot) budget.

En ja, nu we het over auteursrechten op beeldmateriaal hebben: deze foto is van mijn eigen hand, maar is een knipoog naar de Oploskoffie van Charlotte’s Law & Fine Prints. 😉

Meer lezen?

[mc4wp_form]

Meer over dit onderwerp

3 tips om weer op gang te komen na de vakantie De vakantie is inmiddels voor de meeste mensen weer voorbij. Heb jij helemaal niets gedaan of je computer stiekem toch elke dag even aangezet? Hoewel het voor mij tijd was om even offline te gaan, kon ik het toch niet laten om social media zo af en t...
Graphics maken met Adobe Spark Post Adobe Spark Post is een nieuwe app van Adobe, voor op je iPhone en iPad. Niet helemaal nieuw, want voorheen bestond deze app al onder de naam Adobe Post, maar hij werd vernieuwd en begin deze maand onder een nieuwe naam uitgebracht. Samen met Spark V...
Google Analytics gebruiken voor gerichte online marketing Met Google Analytics kun je de bezoekers van je site tellen en in kaart brengen hoe zij zich gedragen op je site. Maar ook kun je zien hoe mensen op jouw website terecht gekomen zijn en met welke woorden ze gezocht hebben. Op die manier geeft Google ...

Pin It on Pinterest