415 views

Content marketing is het schrijven en delen van waardevolle, gratis informatie om potentiële klanten te veranderen in terugkerende klanten. Door informatie te delen die te maken heeft met wat je verkoopt, leren bezoekers je kennen en gaan je genoeg vertrouwen om zaken met je te doen. Goede content zorgt ervoor dat mensen je site bezoeken, wordt door Google hoog in de zoekresultaten getoond en wordt via social media gedeeld en verspreid.

Ok, heel leuk allemaal, maar hoe kan ik dit nu toepassen voor het promoten van mijn bedrijf?

Content is waar internet om draait. Bezoekers zijn niet op zoek naar een verkoopverhaal, maar naar informatie die hun probleem oplost. De kunst is dus om zo veel mogelijk waardevolle content met je publiek te delen, zonder je “verkooppraatjes” er te dik bovenop te leggen.

3 tips om goede content te schrijven

1. Gebruik effectieve zoekwoorden

Bedenk welke zoekwoorden jouw potentiële klanten zouden gebruiken. Een handige tool hiervoor is de Google Keyword Planner. Wanneer je hier het onderwerp van je verhaal intypt, kun je andere zoekwoorden hiermee vergelijken en zien op welke woorden het meest wordt gezocht.

Google Keyword Planner

Als voorbeeld typte ik “grafisch ontwerp” in. Waar kan ik nu beter over schrijven, over “grafisch ontwerp” of over “grafische vormgeving”? In de afbeelding is duidelijk te zien dat op “grafische vormgeving” veel vaker gezocht wordt. Hier zou ik uit kunnen concluderen dat ik in mijn verhaal beter het woord “grafische vormgeving” kan gebruiken.

Google Keyword Planner

Om dit te controleren onderzocht ik ook het zoekwoord “grafische vormgeving” en wat blijkt? Deze woorden worden het meest gezocht in combinatie met “cursus”, “opleiding” en “hbo”. Deze termen worden dus gebruikt door mensen die een grafische opleiding zoeken, niet een grafisch ontwerper. De conclusie is dus dat “grafisch ontwerp” voor mij het beste zoekwoord is om te gebruiken.

Dit is maar een heel eenvoudig voorbeeld. Wanneer ik alleen maar over “grafisch ontwerp” zou schrijven, zou ik waarschijnlijk snel uitgeschreven zijn en geen relevante bezoekers naar mijn site trekken. Want waar zoekt iemand naar die op zoek is naar een grafisch ontwerper? Waarschijnlijk naar iemand die een visitekaartje voor hem kan ontwerpen, of een folder of website. Dit zijn dus veel betere zoekwoorden.

Wanneer je de juiste zoekwoorden gebruikt en de taal van je bezoekers spreekt, trek je meer lezers aan en zal je meer retweets, social bookmarks en inkomende links krijgen. En dus meer relevant zoekverkeer!

2. Neem de tijd om een goede titel te bedenken

Gemiddeld lezen 8 op de 10 mensen je titel, terwijl maar 2 op de 10 mensen daadwerkelijk de moeite nemen om de rest van je verhaal te lezen. Een goede titel is dus heel belangrijk. Het zorgt ervoor dat mensen klikken op de link in je tweet of Facebookbericht. Welk probleem kan je lezer oplossen wanneer hij dit verhaal gelezen heeft? Vertel dit duidelijk in de titel.

3. Zorg ervoor dat je lezers iets hebben aan je verhaal

Beloon lezers en zorg ervoor dat ze meteen met je verhaal aan de slag kunnen. Wanneer mensen op jouw site een oplossing vinden voor hun probleem, zullen ze je gaan vertrouwen en terug blijven komen. Met goede content kun je bezwaren ombuigen die potentiële klanten ervan weerhouden om klant te worden. Geef voorbeelden van hoe anderen hebben geprofiteerd van jouw aanbod en laat zien wat je voor jouw lezer kunt betekenen en welke voordelen jouw aanbod hem oplevert.

Of ontwikkel een gratis tool en geef het weg! Bijvoorbeeld een checklist, spreadsheet, planner of werkblad. Biedt dit bijvoorbeeld gratis aan als bedankje wanneer mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief en bouw zo aan je e-maillijst. Wees vrijgevig en creatief en bedenk leuke ideeën die het leven van je lezers leuker en makkelijker maken.

Meer lezen?