1.361 views

A great image makes you hit ‘like’.
A great timeline makes you hit ‘follow’.

Deze quote kwam ik een paar dagen geleden tegen en wil ik met je delen. Want het is leuk om mooie foto’s in je tijdlijn te zetten, maar een consistente tijdlijn creëren is een kunst en minstens zo belangrijk. Misschien zelfs nog wel belangrijker.

Sinds de introductie van het nieuwe algoritme, is het een kunst geworden om zichtbaar te zijn en blijven. Lang niet alles wordt meer getoond in de tijdlijn van je volgers. Je krijgt voornamelijk nog foto’s van accounts te zien waarmee je interactie hebt: likes of beter nog: reacties. Wil je dus zichtbaar zijn, is het belangrijk dat je foto’s aanspreken, dat je actief bent en veel post en dat je slim gebruik maakt van relevante hashtags. (Al lijkt het erop dat ook bij hashtags niet alle foto’s meer worden getoond.)

Als je meer volgers op Instagram wilt, is het belangrijk dat je tijdlijn consistent is. Klik om te Tweeten

Als je meer volgers wilt krijgen, is het belangrijk dat je tijdlijn consistent is. Ga maar eens na. Wanneer je een mooie foto hebt ontdekt, klik je door naar de tijdlijn van de maker om te zien of er nog meer van zulke foto’s zijn en of je diegene wilt volgen. Toch? Ik wel. Wanneer de tijdlijn waar je op terecht komt een ratjetoe aan foto’s bevat, in allerlei verschillende stijlen, druk je waarschijnlijk meteen weer weg. Die ene foto sprak je aan, maar de rest misschien helemaal niet. Staat de tijdlijn daarentegen vol met zulke mooie foto’s of met foto’s van dit onderwerp dat je leuk vindt, zal je waarschijnlijk meteen op volgen klikken.

Leuk, maar hoe krijg je nou precies een consistente tijdlijn?

1. Kies je doelgroep

Tenzij je Instagram alleen als hobby gebruikt, is het eerste wat je doet bepalen wie precies je doelgroep is. Wie is je ideale volger en wat heeft hij of zij van jou nodig? Waar liggen zijn interesses en op welke hashtags zou hij klikken?

Natuurlijk begin je uiteindelijk altijd bij jezelf en bij je eigen interesses, anders zou je al snel alle plezier verliezen in wat je doet. Maar als je foto’s en hashtags totaal geen relatie met je doelgroep hebben, zal je die nooit gaan bereiken.

2. Kies je thema’s

Ken je dat? Je hebt een foto gemaakt en twijfelt of je hem wel of niet zal posten. Is het niet te persoonlijk? Zal het je volgers wel interesseren? Wanneer je één of enkele thema’s voor jezelf hebt vastgesteld, wordt deze beslissing een stuk eenvoudiger. Beslis of je wel of niet persoonlijke foto’s plaatst, of je een kijkje achter de schermen geeft, of alleen mooie esthetische foto’s wilt plaatsen. Accounts met een duidelijk thema, groeien sneller dan accounts die van alles door elkaar posten.

Overigens wil ik niet zeggen dat je hier dan nooit van mag afwijken, het moet wel leuk blijven. Zelf zou ik misschien kritischer op mijn thema’s kunnen zijn, maar sommige dingen vind ik gewoon leuk. Zo heb ik voornamelijk gekozen voor een bepaalde kleur en stijl en geef ik een kijkje achter de schermen en plaats ik foto’s met een grafische stijl. Maar ik vind het ook ontzettend leuk om af en toe (ahum) foto’s van onze twee katten te plaatsen. Hoewel ik het voorlopig heel eigenwijs gewoon op deze manier blijf doen, heb ik wel gemerkt dat het zo drastisch afwisselen van thema’s je volgers kan kosten.

3. Kies een kleurenpallet

Wanneer je een merk hebt, is het mooi om een kleurenpallet te kiezen dat past bij je huisstijl. Daarmee bedoel ik niet dat je alleen binnen je huisstijlkleuren moet werken. De huisstijlkleur van Tangram Studio is zwart, maar hier voeg ik steeds kleuren aan toe. Niet constant dezelfde kleurencombinaties, ik wissel hier graag in af. Maar ik zorg er wel voor dat er een mooi kleurverloop in mijn tijdlijn ontstaat. Zo is mijn favoriete kleur op dit moment fris groen en een beetje lila, maar een paar weken terug was het fris groen en roze en daarvoor fris groen en lichtblauw. Er zit dus steeds een lijn in, waarbinnen ik varieer.

Dit hoeft natuurlijk helemaal niet bij jou te passen, misschien wil jij juist alles in zwart-wit plaatsen of hou je van contrast en kies je er juist voor om alle kleuren van de regenboog te plaatsen. Ook dit is een keuze! Door consequent alle kleuren door elkaar te gebruiken, maar bijvoorbeeld wel voor een bepaalde kleurtoon te kiezen en bijvoorbeeld altijd met verzadigde kleuren, primaire kleuren of juist pastel te werken, ontstaat ook een duidelijke stijl.

4. Kies een achtergrond

Dit klinkt misschien een beetje gek, maar ook de achtergrond van je foto’s kan zorgen voor eenheid. Door te kiezen voor één of twee achtergronden die je regelmatig terug laat komen, creëer je een consistente tijdlijn. Dit kan een mooi houten tafelblad zijn, een muur met een herkenbaar behang of een eenvoudige helder witte achtergrond.

Handig is om steeds een bepaalde plek te gebruiken om je onderwerpen te fotograferen. Zo fotografeer ik graag met onze witte salontafel (deze foto’s bewerk ik voor ik ze plaats om het wit nog witter te krijgen) of mijn steigerhouten bureaublad als ondergrond. Door dit steeds te doen worden je foto’s herkenbaar en wordt je tijdlijn een rustig geheel.

5. Kies voor een bepaalde manier van bewerken

Dit heeft raakvlakken met je kleurenpallet. Door je foto’s steeds op dezelfde manier te bewerken, creëer je eenheid. Zelfs als je onderwerp steeds wisselt. Er zijn verschillende apps die je hiervoor kunt gebruiken. Verhoog bijvoorbeeld altijd het contrast van je foto’s, of haal juist al het contrast eruit en maak je foto’s dromerig. Ook kan je de verzadiging van je foto’s verlagen zodat ze grijzig worden, of juist verhogen zodat ze nog contrastrijker worden en de kleur eraf spat.

Hou je Instagram tijdlijn geopend terwijl je aan het bewerken bent, zodat je steeds kunt controleren of je foto dezelfde kleurtoon en sfeer krijgt als de rest van je foto’s.
Door foto's steeds op dezelfde manier te bewerken, creëer je eenheid. Zelfs als je onderwerp wisselt #instagram Klik om te Tweeten

6. Kies je ‘tone of voice’

Wanneer je foto klaar is, ben je er nog niet helemaal, want een goede omschrijving is net zo belangrijk. Kies voor je eigen ‘tone of voice’. Zijn je omschrijvingen serieus of grappig? Persoonlijk of juist heel zakelijk geformuleerd? Hoe concreter je je ideale volger voor jezelf in je hoofd hebt (of zet het gewoon op papier!), hoe natuurlijker je de bijschriften van je foto’s aan deze ‘persoon’ kunt richten en hoe makkelijker het wordt.

Want dat moet uiteindelijk je doel van online marketing zijn. Niet alleen mooie plaatjes plaatsen, maar vooral je doelgroep aanspreken en verleiden om naar je site te gaan, fan van je te worden en uiteindelijk contact met je op te nemen en klant te worden.

Hoe je een consistente tijdlijn in Instagram krijgt