967 views

Wanneer je een blogpost geschreven hebt, wil je bezoekers die je verhaal lezen. Daarom deel je het op social media. Maar alleen een linkje is niet bepaald uitnodigend. Iedereen kent het gezegde “een beeld zegt meer dan duizend woorden” en dat is niet voor niets: beelden kunnen wij sneller verwerken en spreken ons daarom meer aan dan tekst. Als je dus wilt dat mensen je blogpost lezen, is het belangrijk om, behalve een uitnodigende titel, ook een sprekend beeld te vinden. Zodat mensen doorklikken wanneer ze op je site terecht zijn gekomen, of wanneer je je je post deelt op Facebook of Twitter. Maar of je je beelden nou van internet haalt of zelf maakt, als je herkenbaarheid wilt creëren, is het goed om nog net even een stapje verder te gaan. Je kunt je foto’s bijvoorbeeld steeds in een bepaalde stijl bewerken om eenheid en een consistente stijl te krijgen.

1. Maak van de “featured image” een “cover” voor je blogpost

Maar wil je meer, dan kan je met Photoshop, Canva of met apps op je telefoon mooie featured images maken. Combineer tekst en beeld tot een soort cover: een boekomslag dat vertelt waar het verhaal over gaat en die uitnodigt om te gaan lezen. Wanneer je deze images steeds in dezelfde stijl vormgeeft, geven ze bovendien een mooie eenheid aan je blog.

In 4 stappen de perfecte afbeelding voor je blog
Voorbeelden van featured images op Pinterest, die zijn vormgegeven als “cover”.

Voordat je begint met ontwerpen, is het handig om te bedenken op welke social media platformen je deze gaat inzetten. Waarschijnlijk ben je actief op in elk geval één of twee sociale netwerken, misschien zelfs wel op veel meer. Afhankelijk van waar je doelgroep actief is, is het slim om er enkele te kiezen om je het meest op te richten. Elk platform heeft namelijk zijn eigen format waarin links worden gedeeld en het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat dit er overal even goed uitziet.

Maak in elk geval één staand beeld voor Pinterest …

Ben je actief op Pinterest? Begin hier dan mee, want dan heb je de grootste en uitdagendste afbeelding gehad. Als je wil dat mensen je beelden gaan pinnen, moet je zorgen voor staande beelden. Liggende beelden worden kleiner weergegeven op een board en vallen weg tussen alle grote afbeeldingen er omheen. Bovendien blijken staande beelden populairder te zijn en veel meer gerepind te worden.

In 4 stappen de perfecte afbeelding voor je blog
Halverwege de vijfde kolom staat een liggend plaatje. Deze valt volledig weg tegen alle langwerpige staande beelden in dit board.

Begin met een mooie staande foto. Als je alleen een liggend of vierkant beeld hebt dat je niet bij kunt snijden naar een staand beeld, vul de ruimte dan op met een kleurvlak erboven of eronder. Zorg voor een foto met ruimte voor tekst, of gebruik hiervoor het kleurvlak. Als je de tekst op een druk gedeelte van de foto zet, valt het niet goed op en is het vaak minder goed leesbaar. Het is bijvoorbeeld fijn als een foto een groot stuk lucht heeft, of een ander leeg gedeelte. “Flatlays” die je de laatste tijd veel ziet, zijn heel handig voor dit doel. Dit zijn foto’s van een werkblad gevuld met spullen, van recht erboven gefotografeerd. Door met de items te schuiven terwijl je de foto maakt, kan je van tevoren alvast ruimte voor tekst creëren.

… en minstens één liggend beeld voor andere social media netwerken

Wanneer je op Facebook een link deelt, heeft de preview een afbeelding met een liggend formaat. Tekst in de afbeelding kan natuurlijk, maar is niet nodig en niet erg logisch omdat de titel van je verhaal direct onder de afbeelding komt te staan. Op Facebook kan je de staande featured image dus wel gebruiken, maar mooi wordt dit niet. Je hebt zelf geen invloed op de manier waarop Facebook de afbeelding bijsnijdt. Gelukkig biedt Facebook wel de mogelijkheid om zelf te kiezen welk beeld (of welke beelden) van de pagina die je deelt je wilt gebruiken. Zorg er dus voor dat je naast de staande featured image minstens één liggend beeld in je blogpost hebt staan. Bijvoorbeeld hetzelfde beeld als je in de featured image gebruikt, maar dan zonder tekst en opmaak. Deze kan je dan voor Facebook updates gebruiken.

In 4 stappen de perfecte afbeelding voor je blog
Links een preview van een Facebook statusupdate waarin de staande featured images gebruikt is. Rechts is gekozen voor een liggende foto: dit geeft een veel mooier resultaat.

Voor Twitter en Instagram kan je, op dezelfde manier als voor Facebook, zorgen dat er minstens één liggende foto in je blogpost staat. Voor Instagram moet er een beeld zijn dat je op een mooie manier tot vierkant bij kunt snijden, of voeg een vierkante foto toe aan je post. Tegenwoordig kan je op Twitter elk formaat afbeelding uploaden, dus gewoon de staande featured image gebruiken kan ook. In de preview wordt hij dan tot een rechthoek bijgesneden. Wanneer lezers op je tweet klikken, klapt de tweet met de volledige afbeelding uit.

2. Voeg je logo en url toe

Vergeet niet je logo (als je dat hebt) en de url van je website leesbaar in je ontwerp te zetten! Maak een basisontwerp van waaruit je steeds begint te werken, zodat de indeling van elke image hetzelfde is. Kies één lettertype en formaat voor de url en zet de link en je logo steeds op dezelfde manier in de afbeelding. Liefst ook altijd op dezelfde plek en in dezelfde kleur. Op deze manier creëer je eenheid en herkenbaarheid.

In 4 stappen de perfecte afbeelding voor je blog

Het is handig om een apart bestand op te slaan, van waaruit je steeds begint. Soms moet je een beetje smokkelen om alles in je ontwerp te krijgen en soms vraagt een beeld of onderwerp er gewoon om, om het voor één keer nét even anders te doen. Als je dus steeds met je laatst gemaakte ontwerp zou beginnen, zou er een soort evolutieproces in je images ontstaan en dit is natuurlijk juist niet de bedoeling. Geef je basisbestand daarom een opvallende naam (bijvoorbeeld dit keer in hoofdletters als je dat normaal gesproken niet doet) zodat je altijd in één keer ziet welke je moet hebben. Maak er een gewoonte van om elk nieuw project te beginnen met het opnieuw opslaan van het bestand, onder een nieuwe naam.

3. Zorg ervoor dat je afbeeldingen niet te groot worden

Misschien heb je het zelf wel eens gemerkt. Wanneer een site erg langzaam laadt, heb je de neiging om maar af te haken. Eén van de oorzaken van een trage website kan het gebruik van (te) grote bestanden zijn. Zorg er dus voor dat de afbeeldingen voor je blog niet te groot worden. Dan bedoel ik niet het exacte aantal pixels dat de afbeelding breed en hoog is (voor mijn blog hanteer ik bijvoorbeeld 800×1200 pixels, maar 600×800 is over het algemeen een meer gangbaar formaat), maar het aantal KB waaruit het bestand bestaat.

In 4 stappen de perfecte afbeelding voor je blog
Hoewel png-bestanden van een betere kwaliteit zijn, kan je voor je site het beste jpg-bestanden gebruiken. Sla een afbeelding wanneer je in Photoshop werkt echter niet op als jpg, maar exporteer de afbeelding. Je krijgt dan een veel uitgebreider dialoogvenster, waarin je precies (links bovenin het venster, naast het miniatuur en onder de naam van je bestand) kan zien hoe groot het bestand gaat worden in KB. Of in MB, maar dan gaat het niet goed!

Streef ernaar om afbeeldingen nooit groter dan 200 KB te laten worden. Door rechts in het venster bij “bestandsinstellingen” het percentage van de kwaliteit iets omlaag bij te stellen, kan je het uiteindelijke bestand kleiner maken. Je afbeelding wordt hiermee in grotere of kleinere mate gecomprimeerd, dus de kwaliteit gaat hierbij omlaag. Hoe lager de kwaliteit wordt, hoe “pixeliger” je afbeelding. Ga daarom in kleine stapjes naar beneden en zorg dat je rond de 200 KB eindigt, of net er boven of er onder. Wanneer een blogpost erg belangrijk is en ik denk dat de image het bijvoorbeeld goed kan gaan doen op Pinterest, kies ik er heel soms voor om de afbeelding toch iets zwaarder te laten worden dan 200 KB, maar doe dit niet te vaak.

4. Geef een goede titel aan je afbeeldingen

De titel die je aan je afbeelding meegeeft, wordt in Pinterest standaard de omschrijving van de pin en in Twitter soms de inhoud van je tweet. Dit laatste hangt af van de instellingen van je site. Bij sommige blogs wordt de titel van het blog de inhoud van de tweet. Besteed dus aandacht aan de naamgeving van je beelden en zorg er bijvoorbeeld voor dat je de titel van je blog gebruikt als titel van je (featured) image(s).

Perfecte-afbeelding-blog_06

Vergeet niet dat de omschrijving van een pin maar een klein tekstje is en dat pinners over het algemeen vrij snel scrollen en vooral plaatjes kijken. Bovendien kunnen andere pinners deze omschrijving aanpassen, je hebt dus niet de volledige controle over wat ermee gebeurt. Dit is waarom pakkende teksten in je “covers” zo belangrijk zijn: die moeten vertellen waar je verhaal over gaat en moeten uitnodigen om te pinnen en om te klikken en het artikel te lezen.

Wil je meer weten over Pinterest? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief, dan krijg je het e-book “Doe mee met het Pinterest feest!” gratis in je mailbox.





In 4 stappen de perfecte afbeelding voor je blog