374 views

Dit artikel schreef ik oorspronkelijk als gastblog voor vakpracht.nl.

Je hebt een website, een Facebook pagina en een Twitter account en op al deze plekken “doe je maar wat”. Je zet eens een paar mooie foto’s op Facebook, deelt een handige link op Twitter en op je site zelf gebeurt eigenlijk niet zo heel veel. Jammer! Als je het handig aan wilt pakken, begin je zo snel mogelijk met het opzetten van een blog. Je blog is namelijk de ideale basis voor al je online marketingactiviteiten!

Waarom zou ik een blog beginnen?

In Kies je klant, mijn eerste gastblog voor Vakpracht, had ik het al over je verhaal te vertellen en jezelf laten zien. Een blog is hiervoor de uitgelezen plek. Hier kan je delen wat je mooi of interessant vindt en laten zien waar je mee bezig bent. Dit hoeven helemaal geen lange lappen tekst te zijn! Er zijn veel voorbeelden van zeer succesvolle blogs waar beelden de hoofdrol spelen. Het mooie is: door regelmatig iets nieuws te plaatsen, gaat Google van je houden én heb je steeds een aanleiding om jezelf weer even in beeld te brengen via Social Media.

Beginnen met bloggen

Wanneer je begint met bloggen, word je gedwongen na te denken over wat je nu eigenlijk precies wilt vertellen en laten zien. Zet dit om te beginnen eens gewoon op papier. Zelf vind ik het heel fijn om een apart “blog aantekeningenboekje” bij te houden. Voorin staat wat ik wil vertellen en wat het doel van mijn blog is. Alle ideeën die ik in de loop van de tijd krijg noteer ik, met aantekeningen over zoekwoorden en ideeën voor blog posts die ik ooit nog wil gaan schrijven. Maak het jezelf makkelijk en stel ongeveer 3 categorieën vast. Elke keer dat je een blog gaat schrijven, kan je hierop teruggrijpen: door te kiezen binnen welke categorie je verhaal valt, wordt het makkelijker om het verhaal te schrijven. Wees niet te streng voor jezelf! Je verhaal en het doel van je blog kunnen altijd veranderen, dat is helemaal niet erg. Zelf verander je per slot van rekening ook en je bedrijf én je site veranderen dus met je mee. Dit is een logisch, organisch proces.

Maak je blog post geschikt om te delen via social media

Wanneer je een blog geschreven hebt, wil je dat mensen je site bezoeken en het lezen, nietwaar? Daarom is het goed om van tevoren na te denken over op welke social media kanalen je het wilt delen. Niet elk blog is geschikt voor het meer corporate ingestelde LinkedIn en op Twitter deel je een ander soort berichten dan op Facebook en Pinterest. Iedereen kent de uitdrukking “images speak louder then words”. Zorg dus voor mooie aansprekende beelden. Maak deze het liefst zelf, je blog is per slot van rekening een soort etalage waarin je jezelf laat zien. Als ambachtsman of –vrouw wil je natuurlijk je producten showen, dus ligt het voor de hand om foto’s hiervan voor je blog te gebruiken. Dit lukt natuurlijk niet altijd, sommige onderwerpen vragen om wat specifiekere foto’s. Gelukkig zijn er genoeg sites waar je beelden vandaan kunt halen. Let wel goed op de auteursrechten en gebruiksrechten. Charlotte Meindersma schreef hier een blog over dat iedere blogger eigenlijk gelezen zou moeten hebben: Hoe kom ik aan gratis foto’s.

Het is bijna onmogelijk om een beeld te maken dat geschikt is voor elk social media kanaal. Op Pinterest zijn staande, grote beelden populair, Twitter laat juist alleen lage liggende foto’s zien. Plaats je daar een staande foto, wordt de boven en de onderkant in de preview “afgehakt”. Kies daarom jouw favoriet, het kanaal dat jij denkt dat het meest geschikt is en waar jouw klanten zich het meest begeven, en stem hier je beeldmateriaal op af. Experimenteer er gewoon eens mee.

Optimaliseer je blog post voor social media

Is je blog post klaar en heb je een of meerdere foto’s gekozen, is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je blog post eenvoudig te delen is. Geef foto’s een naam (en alt tekst) die geoptimaliseerd is voor SEO én die geschikt is voor Pinterest. Wanneer iemand namelijk een foto vanaf jouw site pint, wordt (meestal, dit hangt een beetje van de instellingen en techniek van jouw site af) de naam die jij aan de foto hebt gegeven de omschrijving van de pin. Vergeet hier geen aandacht aan te besteden als je wilt dat Pinterest verkeer naar je site brengt.

In WordPress kan je een samenvatting van je blog post opgeven. Dit is handig, want wat je hier opgeeft, zal worden weergegeven als omschrijving in de zoekresultaten in Google en in de preview op Facebook. Ook vormen de eerste woorden van deze samenvatting de tweet wanneer iemand je blog post deelt via de “tweet this” knop op je site.

Op elk social media kanaal apart delen

Doorposten van Facebook berichten of van Instagram foto’s op Twitter lijkt heel makkelijk. Het bespaart tijd: met één klik staat je bericht op drie social media kanalen. Ideaal toch? Niet dus! Deel je bericht liever op elk kanaal apart. Schrijf een korte, treffende tweet en voeg een foto van je blog post toe. Het algoritme van Facebook verandert voortdurend, maar momenteel hebben gedeelde links (met preview) met een stukje tekst erboven het grootste bereik. Plak dus de link, wacht tot de preview er staat en vervang de link door een stukje introducerende tekst die ervoor zorgt dat mensen door willen lezen en op de link klikken.

Zijn je beeld en/of je blog geschikt voor Instagram? Deel dan ook daar de foto(’s) en zet de link naar je blog in je bio. Sommige mensen zetten hier steeds de link naar hun laatste blog post, want in Instagram zijn links in berichten helaas niet aanklikbaar. Vergeet niet om een aantal populaire (relevante) hashtags toe te voegen, zodat je foto niet alleen door je volgers wordt gezien maar een groter publiek bereikt. Deel de foto’s van je blog op Pinterest en zet hier ook een treffende omschrijving bij, met relevante hashtags. Nogmaals: een Facebook bericht is geen Twitter bericht, zorg ervoor dat je de taal van het platform spreekt!

Wanneer je een tijdje blogt, ontdek je vanzelf wat je leuk vindt en wat niet en wat werkt en wat niet. Dit laatste kan je onderzoeken met Google Analytics. Het belangrijkste is dat je niet te streng bent voor jezelf en dat je het leuk houdt. Door te schrijven en te delen, leer je over jezelf. Als het goed is breng je namelijk letterlijk in beeld wie je bent en waar je van houdt. Zelf kwam ik daardoor tot leuke ontdekkingen over mezelf en over waar ik heen wilde met mijn bedrijf. Zo kan je blog dus zelfs nog meer zijn dan de basis van je online marketing!