Een paar dagen geleden zag ik op Twitter een tip langskomen die me meteen deed denken aan het dilemma van Pinterest en auteursrechten. Het probleem hierbij is dat er afbeeldingen worden gepind vanaf websites die vaak niet de originele bron zijn. Hierdoor krijgt de maker van het beeld niet de credits waar hij rechts op heeft.

Auteursrechten respecteren op Pinterest

Hier wil ik niet aan meedoen, en daarom probeer ik alleen pins te repinnen die verwijzen naar de juiste sites. En als het lukt probeer ik de originele bron op te zoeken, en pin ik de afbeelding daarvandaan opnieuw.

Maar vaak genoeg zie ik op Pinterest beelden voorbij komen waarvan de bron niet zo makkelijk te achterhalen is. Bijvoorbeeld afbeeldingen die zijn gepind vanuit een Flickr account. Hiervoor blijkt de tip waar ik het hierboven over heb een uitkomst!

Hoe werkt het?

Ga naar Google afbeeldingen en klik op het camera-icoontje rechts in de zoekbalk.

Plak de url van de afbeelding waarvan je de herkomst wilt vinden in de balk. Om deze url te krijgen klik je met je rechtermuisknop op de afbeelding en klikt op “Afbeeldings-URL kopiëren”. Vervolgens plak je deze in de zoekbalk.

Voorbeeld

Als voorbeeld heb ik de afbeelding van mijn blogpost over het Jaarboek Compliance 1012 van het Nederlands Compliance Instituut (NCI) gebruikt. Zoals je ziet op de afbeelding hiernaast staat dit boek op de website van het NCI zelf en op complianceboek.nl. Daarnaast komt de afbeelding natuurlijk op mijn website voor.

Op deze manier moet je eigenlijk altijd wel kunnen achterhalen wat de originele bron van de afbeelding is.

Meer lezen?

Schrijf je dan in en ontvang alle nieuwe artikelen in je mailbox.
[subscribe2]

Meer over dit onderwerp

Gratis eigen beeld door samen te werken met een fotograaf Gisteren schreef Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law & Fine Prints dit blog: Hoe kom ik aan gratis foto’s? In eerste instantie reageerde ik sceptisch: "Misschien kun je ook een blog schrijven over hoe je aan gratis boodschappen en een gratis hyp...
Google Analytics gebruiken voor gerichte online marketing Met Google Analytics kun je de bezoekers van je site tellen en in kaart brengen hoe zij zich gedragen op je site. Maar ook kun je zien hoe mensen op jouw website terecht gekomen zijn en met welke woorden ze gezocht hebben. Op die manier geeft Google ...
Gratis e-book: Doe mee met het Pinterest feest! Deze zomer rondde ik het ontwerp af van het Spaanse e-book over Pinterest marketing ¡Únete a la fiesta de Pinterest Ahora! van Daniela Lazovska. Eindelijk heb ik de vertaling klaar. Wil je weten of Pinterest iets voor jou is en wat Pinterest voor...

Pin It on Pinterest