724 views

Dit artikel schreef ik oorspronkelijk als gastblog voor vakpracht.nl.

Waarschijnlijk heb je al een website, of misschien ben je van plan er een te (laten) maken. Hoe zorg je er nou voor dat hij goed vindbaar wordt? Dit doe je door je site met behulp van SEO (search engine optimization) optimaal te maken voor zoekmachines, met name voor Google. In een notendop betekent dit: hoe duidelijker, overzichtelijker en dus gebruiksvriendelijker je site is voor je bezoekers, hoe beter het is voor je vindbaarheid. Dat is fijn: want als je het goed doet, sla je dus twee vliegen in een klap!

Zoekwoorden verzamelen: richt je op “long tail keywords”

Om te beginnen moet je weten op welke zoekwoorden jij je moet richten. Met andere woorden, als een bezoeker jou zoekt wat zou hij dan intypen? Inmiddels is het internet zo groot, dat de concurrentie op veel trefwoorden moordend is. Hoe kom je daar tegenop? Door je niet te richten op enkele algemene zoekwoorden, maar op zogenaamde long tail keywords. Dit zijn specifieke combinaties van trefwoorden waar bezoekers op zoeken. Deze long tail keywords kunnen steeds veranderen en daarom is bloggen een heel geschikte manier om deze op je site terug te laten komen. Bedenk je een nieuw zoekwoord? Schrijf er een blog over!

Stel, jij maakt leren handtassen. De zoekwoorden ‘leer’ en ‘handtas’ liggen dan voor de hand en moeten zeker in je lijstje voorkomen. Maar ook grote ketens met enorme marketingbudgetten gebruiken deze zoekwoorden. Hierdoor is het bijna onmogelijk om bovenin de zoekresultaten te komen. Bijna, want wat onderscheidt jou van deze ketens? Juist, jouw tassen zijn ‘handgemaakt’. De truc is om je goed in te leven in jouw klanten. Wanneer zij jou zoeken, wat zouden ze dan intypen? Op mijn eigen site schreef ik al eens een blog over hoe je vaststelt welke zoekwoorden je het beste kan gebruiken met behulp van de Google Keyword Planner. Denk bijvoorbeeld even verder en je komt al snel op trefwoorden zoals ‘exclusief’ (al is dat nogal algemeen, dit gebruiken de ketens natuurlijk ook), ‘atelier’, ‘vakwerk’ en ga zo maar door.

Maak eens een lijst en blijf deze steeds aanvullen. Deze lijst kan je ook gebruiken wanneer je blogs gaat schrijven: hierin laat je steeds een of twee andere zoekwoorden van je lijst terugkomen. En speel in op actualiteiten! Dus is er een grote, relevante beurs, of een tassen- of modespecial in een bekend blad? Schrijf daar dan een blog over en voilà: ook met dit populaire trefwoord kom jij voor in de zoekresultaten.

En dan: de zoekwoorden goed toepassen

Mooi, inmiddels heb je een idee hoe het werkt en misschien zelfs al een lijst. De volgende stap is zorgen dat je deze zoekwoorden op een paar belangrijke plekken laat terugkomen. Een handig hulpmiddel daarvoor is de WordPress SEO Plugin van Yoast. Deze plugin controleert voor jou of de door jou opgegeven zoekwoorden vaak genoeg en op de juiste plekken terugkomen op de pagina of blogpost die je aan het schrijven bent.

Doorloop bij het schrijven van een blog de volgende stappen. De SEO Plugin van Yoast werkt prettig, maar als je dit niet hebt, is papier ook een prima hulpmiddel.

Stap 1: zoekwoorden vaststellen

Over welke zoekwoorden (liefst een of twee) ga je schrijven? Noteer dit bovenaan je vel, of vul het in bij “Focus zoekterm” in het veld van de plugin. Het kan zijn dat je je tijdens het schrijven bedenkt, later kan je dit altijd nog aanpassen.

Stap 2: schrijf de tekst

Laat de zoekwoorden in je tekst terugkomen. Liefst al voor in de eerste zin en als het lukt meerdere keren. Blijf wel relevant en maak geen vreemde, onleesbare zinnen. Nog niet zo lang geleden lieten SEO-specialisten bepaalde trefwoorden zo vaak mogelijk terugkomen in een tekst (keyword stuffing). Dit trucje kan je tegenwoordig beter achterwege laten! Onthoud altijd: een tekst die voor je bezoekers prettig leest, werkt het beste voor Google.

Stap 3: bedenk een pakkende, omschrijvende titel

Een goede titel voldoet een paar voorwaarden. Natuurlijk is het belangrijkste dat hij uitnodigt om verder te lezen! Tegenwoordig worden we op social media bijna doodgegooid met artikelen, er komen honderden tweets voorbij met links naar artikelen die je MOET lezen. Zorg ervoor dat je titel de aandacht trekt en mensen verleidt om door te klikken, maar zorg er ook voor dat de titel daadwerkelijk iets zegt over de inhoud van je verhaal. Anders ben je je bezoekers met dezelfde snelheid weer kwijt. Ook Google vindt dit verwarrend en zal je hiervoor “belonen” door je artikel minder snel te tonen in de zoekresultaten.

Laat ook de zoekwoorden terugkomen in de titel. Liefst weer zo ver mogelijk vooraan, maar hou het leesbaar. Het kan soms best een uitdaging zijn om aan al deze dingen tegelijk te voldoen, maar het is echt de moeite waard als het lukt.

Stap 4: zorg voor een mooie url

In principe moet de url hetzelfde zijn als de titel. In WordPress gaat dit normaal gesproken vanzelf, mits je de permalinks op de goede manier hebt ingesteld. Een url als handgemaaktetassen.nl/361253612 zegt jou niets en Google dus ook niet. Zorg ervoor dat elke pagina een zogenaamde “mooie url” heeft: dus dat de titel in de url terugkomt. Ook bij producten in webshops, dit wordt nog wel eens vergeten!

Gebruik om woorden in een url te scheiden een-gedachtestreepje. Google ziet deze, in tegenstelling tot de_underscore, als spatie. In WordPress gaat dit automatisch goed. Gebruik je geen WordPress, let hier dan goed op!

Stap 5: schrijf een goede meta omschrijving

De meta omschrijving is het stukje tekst dat Google toont in de zoekresultaten. Het is 160 tekens lang (gebruik deze ook en maak het niet langer), moet de zoekwoorden bevatten en uitnodigen om verder te klikken.

Stap 6: geef afbeeldingen een omschrijvende naam en alt tekst

Vergeet niet: Google kan alleen lezen, geen plaatjes kijken! Op zich hoeft een site of blog met voornamelijk beeld helemaal geen probleem te zijn. Zorg er wel altijd voor dat je elke afbeelding een duidelijke, omschrijvende naam en alt tekst (de alt tekst vervangt een afbeelding wanneer deze niet geladen kan worden) geeft. Laat weer minstens één zoekwoord terugkomen en zorg ervoor dat het duidelijk omschrijft wat er op de afbeelding te zien is.

In het begin kan het doorlopen van deze stappen best een lastig, tijdrovend klusje zijn. Maar net zoals geldt voor het schrijven op zich, leer je ook SEO door het gewoon zo veel mogelijk te doen. Houd via Google Analytics bij wat werkt en wat niet en blijf experimenteren en dingen uitproberen. De wereld van SEO blijft steeds veranderen. Op Pinterest verzamel ik infographics en artikelen over dit onderwerp, neem daar eens een kijkje als je meer wilt weten of neem contact op met Tangram Studio.

SEO basics: SEO in een notendop