In het social media landschap gaan beelden steeds meer overheersen. Op Facebook blijken status updates met beelden bijvoorbeeld meer “geliked” en gedeeld te worden dan updates met alleen tekst en steeds meer social media kanalen, bijvoorbeeld Pinterest en Instagram, zijn zelfs alleen op beeld gebaseerd. We willen beelden zien, want beeld geeft een boodschap meer lading. Door beelden te zien kunnen je lezers zich identificeren met jouw verhaal. “A picture is worth a thousand words”

Zien is vertrouwen

Wie koopt er nog een product zonder eerst foto’s te bekijken en de reviews te lezen? Je wilt zien wat je koopt. Niet alleen het product zelf, maar ook sfeerbeelden die je een mooie, aansprekende stijl laten zien. Op Instagram worden veel artikelen een hype doordat mensen ze delen. Neem bijvoorbeeld Ketel Binkie, een grappige waterkoker van HEMA. Er verschenen steeds meer mooie sfeerplaatjes en berichtjes als “Ook ik ben nu de trotse eigenaar van een #ketelbinkie”.
Instagram #ketelbinkie

Vertelt jouw beeld meer dan duizend woorden?

In deze visuele wereld is het belangrijk dat we visuele marketeers worden, vooral op social media. Tekst blijft altijd belangrijk, maar de kunst van visual storytelling is essentieel voor je marketingstrategie. Met visual storytelling vertaal je je verhaal naar (één) aansprekend beeld, waardoor je mensen uitnodigt de rest van je verhaal te lezen.

Maar hoe bepaal je nu of een beeld een verhaal vertelt? Bij iedere foto kun je je het volgende afvragen:

1. Begrijpen mijn lezers wat er op de foto te zien is?

Visual storytelling

De linkerfoto heeft geen uitleg nodig. Hoewel het niets meer is dan een verzameling voorwerpen, zal iedereen bij deze foto ongeveer hetzelfde verhaal bedenken. Het zijn voorwerpen die zijn verzameld door een klein jongetje en die iedere jongensmoeder wel eens is tegengekomen bij het legen van broekzakken. Dit beeld spreekt tot de verbeelding en is duidelijk, in tegenstelling tot de foto ernaast. Hier kun je ook wel iets bij bedenken, maar het is onduidelijk wat het nu precies voorstelt en iedereen zal hier iets anders bij verzinnen. Het kan een leuk sfeerplaatje zijn (de filter geeft de foto wel iets mysterieus), maar is geen visual storytelling: dit plaatje draagt niet bij aan het vertellen van een verhaal.

2. Wekt een foto emoties op, zoals verwondering, blijdschap of begeerte?

Visual storytelling

Hoewel je van de rechterfoto veel zin kunt krijgen in een kopje espresso, wekt deze foto niet echt emoties op. De linkerfoto wel. Hij maakt je nieuwsgierig en laat je terugdenken aan je jeugd, toen je nog overal de tijd voor nam en nog “serieuze” dingen onderzocht. Deze foto gebruikte ik dan ook als illustratie bij mijn blog over hoe je de effectiviteit van je blog vergroten door alle gegevens in Google Analytics te onderzoeken en analyseren.

3. Vertelt de foto een verhaal, zelfs als hij los staat van tekst?

Visual storytelling

Allebei deze foto’s suggereren een verhaal, ook al zijn ze totaal verschillend. Op de rechterfoto staan raceauto’s en de beweging suggereert snelheid. De auto’s staan echter door elkaar heen, zonder duidelijk verhaal. Moet dit een ongeluk voorstellen of zijn ze door het kinderhandje door elkaar gehusseld of zo laten vallen? Op de linkerfoto staan duidelijk winnaars en verliezers! Dit is dus een mooi plaatje bij dit verhaal, over hoe het toepassen van goede visual storytelling het verschil kan maken tussen winnen en verliezen. 😉

Ik ben heel benieuwd naar jouw voorbeelden. Heb je een verhaal en zoek je een goed beeld? Plaats gerust een reactie onder dit bericht, ik denk graag met je mee.

Meer lezen?

[mc4wp_form]

Meer over dit onderwerp

Je blog: basis van al je online marketingactiviteiten Dit artikel schreef ik oorspronkelijk als gastblog voor vakpracht.nl. Je hebt een website, een Facebook pagina en een Twitter account en op al deze plekken “doe je maar wat”. Je zet eens een paar mooie foto’s op Facebook, deelt een handige link op...
Hoe contentmarketing bezoekers naar je site trekt en van deze bezoekers klanten maakt Contentmarketing is het schrijven en delen van waardevolle, gratis informatie om potentiële klanten te veranderen in terugkerende klanten. Door informatie te delen die te maken heeft met wat je verkoopt, leren bezoekers je kennen en gaan je genoeg ve...
Tekenen met potlood en papier Tekenen met potlood en papier, dat doe ik eigenlijk nooit meer. Zo gewend ben ik eraan geraakt om op de pc te werken. We hebben meivakantie en genieten lekker even van een paar dagen rust en van elkaar. De kids houden net als ik vroeger erg van teken...

Pin It on Pinterest