937 views

Iets meer dan een jaar geleden schreef ik een blog over wat een poes en een kleed met marketing te maken hebben. Toen al was ik Instagram-fan en Facebook-moe en inmiddels nog veel meer. Een tijd lang verbeeldde ik me dat het aan mij lag, maar het is een feit: Facebook wordt steeds onpersoonlijker.

Vervelend voor Facebook en voor social media marketeers en adverteerders, want zo wordt het steeds lastiger om voor advertenties de juiste doelgroep te targetten. Door via ingewikkelde algoritmes te volgen wat mensen precies leuk vinden, kan Facebook advertenties zo gericht mogelijk aan de juiste personen tonen. Niet dat dit altijd goed gaat trouwens, wat soms best grappig kan zijn. Dit was precies waarom Facebook een aantrekkelijk (en relatief betaalbaar) platform was voor adverteerders. In een poging dit hierin weer sterker te worden, kwam Facebook onder andere met “Op deze dag” en voegden ze de “Reactions” toe aan de “Vind ik leuk” knop. Google maar eens op “facebook gets less personal”.

Facebook wordt steeds meer een nieuws-feed in plaats van een sociaal platform

Zoals steeds meer mensen gebruik ik Facebook eigenlijk alleen nog als een soort reader: een verzamelbak van artikelen van de vele pagina’s die ik volg. Van de 500+ vrienden die ik een paar maanden geleden nog had, verwijderde ik er onlangs meer dan 400. Alleen familie, goede vrienden en mensen waar ik close mee ben en waarmee ik echt contact heb, via Facebook of in het dagelijks leven, hield ik. De rest heb ik er, na een paar maanden te hebben getwijfeld of ik dit zou doen, of zelfs drastisch mijn hele account zou verwijderen, uiteindelijk zonder pardon vanaf gegooid. Tangram Studio heeft een Facebook pagina, maar ik doe daar niet zo veel mee als verstandig zou zijn. Ik moet mezelf er steeds aan herinneren om hier iets op te zetten. Je kunt nou eenmaal, tenzij je verder niets anders te doen hebt, niet alle dagen even actief zijn op alle social media platformen.

Instagram als organische marketing tool

Waar ik wel meer dan dagelijks te vinden ben is Instagram. Op dit visuele social media platform spelen voornamelijk foto’s de hoofdrol, soms afgewisseld met een quote. Het fijne van Instagram is, dat alles daar draait om mooie plaatjes. Je volledige feed blijft altijd zichtbaar en kan na verloop van tijd een mooi beeldverhaal gaan vormen. Voor merken is dit heel interessant! Want is het op Facebook zaak (om desnoods te betalen) om je posts direct getoond te krijgen omdat ze anders voor altijd in de vergetelheid verdwijnen, op Instagram blijven alle beelden die je ooit postte samen doorlopend een verhaal vertellen in je feed. De stijl, de sfeer en de onderwerpen van je foto’s kunnen veranderen, maar ook dit is deel van je verhaal. Als je jouw “tone of voice”, je visie en bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen in je foto’s terug laat komen, breng je je merk op een mooie manier in beeld.

Sommige Instagrammers zijn hier steengoed in en verheffen dit tot een kunst, bijvoorbeeld @beeldsteil doet dit fantastisch. Maar in principe kan iedereen een mooie herkenbare tijdlijn creëren. Het enige wat je nodig hebt zijn een smartphone, een paar fijne apps om beeld mee te bewerken en een idee van wat je wilt vertellen en uit wilt stralen. Binnenkort schrijf ik over hoe je een consistente, herkenbare tijdlijn krijgt, welke apps je hiervoor kunt gebruiken en hoe je je eigen stijl ontwikkelt.