Bestel nu jouw exemplaar van Van passie naar boek!

Redactie met een focus op marketing

Proefredactie

Laat alvast een deel van je boek redigeren

Je hebt maanden aan je boek geschreven. Misschien heb je elke week trouw op een vaste dag zitten schrijven, stond je er een paar uur eerder voor op, of heb je alles aan de kant geschoven en een schrijfmarathon gehouden. Ging het moeizaam maar langzaam aan steeds beter, of heb je jezelf verrast en bleek je een ijzersterke discipline te hebben?

Een boek schrijven gaat niet vanzelf. Als je boek er dan eindelijk is, hoop je alleen maar op lovende reacties, want is er iets zo pijnlijk als kritiek op iets waar je zo hard aan hebt gewerkt en waar je je ziel en zaligheid in hebt gestopt? Misschien lig je er zelfs wel wakker van…

Zelfs beroepsschrijvers moeten hun teksten laten controleren. Dat is heel normaal, want zelf zie je fouten na een tijdje gewoon niet meer. Waarschijnlijk kan je de tekst van je boek zelfs bijna dromen. Het is logisch dat je dan foutjes over het hoofd ziet en niet meer precies weet of alles op een logische volgorde aan bod is gekomen en op de juiste plek staat.

Redactie met een focus op marketing

Wanneer ik de redactie doe voor je boek, kijk ik overal naar. Of zinnen grammaticaal correct zijn, maar ook naar de grote lijnen. Is je tekst logisch opgebouwd? Klopt alles wat je schrijft en zijn er nergens verdwaalde resten van verwijderde zinnen blijven staan? De kleine typfoutjes pak ik natuurlijk ook meteen mee, maar daarnaast doe ik nog meer.

Ik kijk ook vanuit een focus op marketing naar je verhaal. Ik overleg voor ik begin met jou wat de doelstellingen zijn van je boek en kijk vervolgens of je boek daar van a tot z aan voldoet, of dat er nog verbeteringen of aanvullingen mogelijk zijn. Ik denk mee over call to actions en over de flaptekst, maar buig me ook over je schrijfstijl.

Die moet passen bij de lezers die je voor ogen hebt, maar met zinsbouw kan je nog veel meer. Het bepaalt of iemand je boek überhaupt uit wil lezen, maar ook of nadat hij het gelezen heeft wel of niet in actie komt.

Vanuit een achtergrond in de marketing help ik je om van je boek een klantenmagneet te maken, zodat lezers je gaan benaderen als ze meer willen weten en je hulp inschakelen wanneer ze verder zijn in het proces. Met andere woorden, ik help je om van je lezers klanten te maken.

Want elke lezer die jou benadert, is een gouden kans. Die wil je niet laten liggen!

Redactie met een focus op marketing

Weten of je de juiste kant op gaat?

Kies voor proefredactie

Is de tekst van je boek klaar, of ben je lekker bezig maar wil je eerst weten of je op de goede weg bent voor je verder schrijft? Kies dan voor proefredactie. Voor een eenmalig, vast bedrag, besteed ik twee uur aan het redigeren van je tekst. Daarna mail ik je de geredigeerde tekst, voorzien van opmerkingen om je boek inhoudelijk nog sterker te maken.

 

Voor een vast bedrag van 150 euro (excl. 21% btw) krijg je:
  • Twee uur lang onverdeelde aandacht voor jouw boek en jouw doelstellingen.
  • De geredigeerde tekst binnen een week in je mailbox.
  • Concrete tips en aanwijzingen om je tekst nog sterker te maken.
  • Feedback zodat je precies weet wat jouw verbeterpunten zijn.
  • De mogelijkheid om te overleggen en je vragen te stellen via de mail.

Tijdens de proefredactie kijk ik naar typfoutjes en zinnen die niet soepel lopen, maar geef ik je ook suggesties om je tekst overtuigender te maken. Ik maak dus geen onderscheid tussen verschillende vormen van redactie, maar bekijk wat nodig is voor jouw tekst.

Je boek hoeft nog niet af te zijn, ik kan redigeren wat je op dit moment hebt. Zo krijg je alvast een beeld van wat ik verder nog voor je kan doen, maar proefredactie is ook heel nuttig als je zelf de laatste puntjes op de i wilt kunnen zetten en als je schrijft voor social media en je website.

Je krijgt inzicht in jouw verbeterpunten, en handvatten om sterke, effectieve teksten te schrijven, helemaal op jou afgestemd.

Hoe werkt het?

Proefredactie gaat via de mail. Nadat je op de knop hieronder hebt geklikt en hebt afgerekend, krijg je automatisch een mail met het verzoek om een tekstbestand te sturen met de tekst van je boek. Uiterlijk een week nadat ik je tekst heb ontvangen krijg je de geredigeerde tekst per mail terug, inclusief verbeterpunten en tips.

Proefredactie is vrijblijvend. Er zijn geen kleine lettertjes en je zit hierna nergens aan vast.

Laten we samen aan de slag gaan!

Antwoord op je vragen

Wat is redactie?

Tijdens de redactie haal ik alle foutjes uit de tekst en kijk ik of de zinnen soepel lopen. Ook kijk ik of je geen dingen dubbel vertelt, en of sommige onderdelen misschien beter op een andere plek passen.

Daarnaast kijk ik vanuit een focus op marketing hoe je je doelen nog beter kunt behalen. Soms door de toon van bepaalde zinnen aan te passen, soms door een iets andere indeling, en soms door bijvoorbeeld call to actions toe te voegen op strategische plekken.

Welke soorten redactie zijn er?
Er bestaan verschillende vormen van redactie. Inhoudelijke redactie, waarbij globaal wordt gekeken naar de opbouw en inhoud van je boek, stilistische redactie, waarbij gekeken wordt naar de schrijfstijl en de opbouw van zinnen, en eindredactie, waarbij de laatste puntjes op de i worden gezet.

Ik maak geen onderscheid tussen deze vormen. Bovendien werk ik veel breder dan de gemiddelde redacteur, want ik kijk ook of en hoe je boek marketingtechnisch gezien verbeterd kan worden.

Wat kost het redigeren van een boek?
De kosten van de redactie van je boek zijn inbegrepen bij de prijs voor het ontwerp en de opmaak.
Wat is proefredactie?
Tijdens de proefredactie ga ik aan de slag met de tekst van je boek. Het is dus volwaardige redactie, maar dan beperkt tot ongeveer twee uur. Meestal begin ik vooraan, maar als je dat wil kunnen we ook afspreken dat ik eerst een bepaald hoofdstuk redigeer.
Moet ik na de proefredactie de rest van mijn boek laten redigeren?

Ik raad je aan om je hele boek te redigeren, maar dat beslis je natuurlijk helemaal zelf. Na de proefredactie zit je nergens aan vast.

Welke delen van mijn boek worden geredigeerd?

Ik raad je aan om je hele boek te redigeren, maar als je wil kan ik extra aandacht besteden aan belangrijke onderdelen. Bijvoorbeeld de flaptekst die op de achterkant van je boek komt, en het begin (vaak het voorwoord of de inleiding) en het eind van je boek.

Dat zijn de plekken die essentieel zijn als je je lezers wil activeren met je boek. De flaptekst moet hem overtuigen om je boek te kopen, het begin van je boek moet hem overtuigen om te gaan lezen, en als hij het uit heeft wil je wellicht dat hij actie onderneemt en bijvoorbeeld contact met je opneemt of een bepaald product koopt.

Kan ik mijn manuscript ook laten beoordelen?
Losse manuscriptbeoordelingen bied ik niet aan, maar tijdens de proefredactie kijk ik wel of de opbouw van een boek kans van slagen heeft.

Ik geloof niet dat het zinvol is om van tevoren te beoordelen of een boek goed in de markt zal liggen. Want als jij een boek schrijft voor je bedrijf, dan heb je je eigen marktonderzoek al gedaan en weet je precies wie je potentiële klanten (en dus lezers) zijn en welk doel je hebt met je boek.

Jij kent jouw markt het best en jij kunt zelf dus het best beoordelen of jouw boek hier meerwaarde voor heeft.

Kan ik ook mijn roman laten redigeren?

Dat kan, maar Tangram Studio is gespecialiseerd in boeken die worden ingezet als marketingtool, meestal zakelijke boeken en/of managementboeken. Die hebben een bepaalde opbouw en structuur en een bepaalde schrijfstijl.

Een roman heeft een heel andere opbouw en daarom zijn andere dingen van belang dan bij een zakelijk boek.

Wil je meer weten, of heb je vragen die hier niet zijn beantwoord? Stuur me dan even een berichtje.