#contentrecht
eerste druk: augustus 2019 / tweede druk: september 2021
ISBN 9789082329650
eerste druk: augustus 2019
tweede druk: september 2021
Charlotte Meindersma vroeg mij om de redactie en het ontwerp voor #contentrecht, haar vierde boek, te verzorgen. Omdat ik ook het ontwerp van haar vorige twee boeken, Wetboek voor bloggers en Wetboek voor webwinkels heb mogen doen, had ik de basis voor dit vierde boek al gelegd. Charlotte gaf echter aan dat dit boek los zou staan haar vorige boeken, en dus een eigen ontwerp moest krijgen.
Afwerking boek
Omslag:
paperback
silk mc, mat laminaat, met flappen
Binnenwerk:
houtvrij offset (hvo)
90 grams
Formaat:
14,8 x 21 cm (A5)
Aantal pagina’s:
280
De eerste ontwerpvoorstellen van de cover
Tijdens de eerste ontwerpronde maakte ik eerst twee verschillende voorstellen, die ik allebei uitwerkte tot twee varianten. Een opvallende groene, grafisch versie, en een met een foto als achtergrond, met verschillende voorwerpen die met content creëren, het onderwerp van het boek, te maken hebben.
Bij beide versies vormde het copyright-symbool de basis van het ontwerp, in een icoontje dat lijkt op dat van Instagram, om te verwijzen naar online content delen.
Het logo plaatste ik in eerste instantie, net als bij Charlotte’s eerste twee boeken, in een zeshoek die afliep aan de onderste rand van het boek.
Als knipoog, omdat Charlotte zo actief is op social media, beeldde ik haar naam als gebruikersnaam af.
De uitwerking van het ontwerp van de cover
Charlotte koos voor de versie met de foto, maar in beide foto’s zaten elementen die ze terug wilde laten komen. Daarom maakte ik in Photoshop een combinatie van de twee. Daarbij schoof ik net zo lang met het potlood en de camera totdat die precies in balans waren met de rest van de elementen op de pagina. De blauwige achtergrond maakt ik iets lichter en warmer van kleur.
De zeshoek onder het logo verviel en natuurlijk moest haar daadwerkelijke gebruikersnaam erop. Ik had een @ voor haar naam gezet en de spatie weggehaald, maar @charlottemeindersma, wat nu ontstaan was, gebruikt ze nergens op social media. Dat werd dus @charlotteslaw. Haar naam kwam onder het beeldmerk te staan, in plaats van het volledige logo, wat uiteindelijk verhuisde naar de rug van het boek.
Toen ik de eerste voorstellen maakte had Charlotte de ondertitel nog niet bedacht. In de tweede ontwerpronde was die inmiddels af, en die moest natuurlijk wel op het omslag komen. Daarom voegde ik onder het blok met de titel ten slotte een limekleurig blok toe.
Ontwerp van het volledige omslag
Toen het ontwerp van de voorkant klaar was, kon ik de rest van het omslag ontwerpen, aangepast aan de dikte van het boek.
Op de rug plaatste ik alleen de titel van het boek, zodat dat goed opvalt. Onderaan kwam natuurlijk wel het logo van Charlotte’s Law, en kwam het rode figuurtje met het copyrightsymbool terug. Dit maakt de rug speels en aansprekend.
Op de achterkant herhaalde ik het blok met de titel en de ondertitel. Daaronder kwam de flaptekst en de barcode met het isbn, en natuurlijk een stukje over de auteur. Daar kwam de foto bij te staan die Charlotte op al haar social media kanalen gebruikt, zodat iedereen haar meteen herkent.
Ontwerp van de flappen
Charlotte wilde dat het boek flappen kreeg, zodat het omslag extra stevig werd. Ze had, al voordat de opmaak klaar was, een heleboel korte recensies verzameld. De flappen boden ruimte om een aantal van de mooiste aanbevelingen extra uit te lichten.
Op de flap die aan de voorkant van het boek vastzit, plaatste ik een extra element. Een plantje dat wel op deoorspronkelijke foto stond, maar van de voorkant werd afgesneden. Ik zorgde ervoor dat het ontwerp van de flap mooi overging in dat van de voorkant van het boek, maar tegelijkertijd ook op zichzelf kon staan.
Op deze flap kregen de recensies van de meest prominente personen een plek, met onderaan nog eens het logo van Charlotte’s Law.
De flaptekst
Het internet bestaat niet zonder content. Bijna iedere dag publiceren, delen en gebruiken we teksten, foto’s en ander materiaal, van onszelf en van anderen. De grenzen van wat wel en niet mag zijn daarbij niet altijd even duidelijk. #contentrecht van Charlotte’s Law beschrijft in tien hoofdstukken hoe je veilig content kunt beschermen en gebruiken.
Charlotte Meindersma is social media jurist en helpt online ondernemers vlekkeloos te ondernemen door ze de grenzen van de wet te leren kennen en praktische en pragmatische oplossingen te bieden. Ze geeft hooggewaardeerde online cursussen voor Frankwatching en wordt regelmatig door landelijke media gevraagd voor interviews over contentrecht.
Ontwerp van het binnenwerk
#contentrecht bestaat uit tien hoofdstukken. In elk hoofdstuk wordt de tekst verduidelijkt aan de hand van voorbeelden, die terugkomen in grijze kaders. Ook bevat elk hoofdstuk stukjes met aanvullende informatie die extra geaccentueerd is doordat ze in aparte kaders staan, en eruitzien als grijze papiertjes met onderaan een scheurrandje (zie eerste afbeelding hieronder).
De kaders zorgen voor eenheid, en geven een extra laag aan de tekst. Daarnaast eindigt elk hoofdstuk met een uitgelicht stukje, tussen twee dikke zwarte lijnen (tweede afbeelding hieronder), met daarin een opsomming van de belangrijkste punten die in het hoofdstuk aan bod zijn gekomen.
Verspreid door het boek staan ten slotte nog stroomschema’s, die de tekst verduidelijken en inzichtelijker maken. Die maakte Charlotte zelf, en ik paste ze aan zodat ze precies bij de opmaak van het boek passen.