Écht ondernemen
eerste druk: juli 2021 / tweede druk: november 2021
ISBN 9789082329667
eerste druk: juli 2021
tweede druk: november 2021
Écht ondernemen is het vijfde boek van Charlotte Meindersma. Ook voor dit boek mocht ik de redactie en het ontwerp doen, maar dit keer lieten we het ontwerp van alle voorgaande edities los. Met dit boek wilde Charlotte proberen hoog in de top 100 van Managementboek te komen om nog meer lezers te bereiken met haar belangrijkste aanbod, en dat lukte! In juli 2021 bereikte Écht ondernemen positie 2, en in december 2021 bestormde het opnieuw de Managementboek top 100.
De meeste auteurs die hoog in de top 100 van Managementboek komen, geven hun boek uit via de traditionele weg, via een uitgever. Dat maakte de uitdaging voor ons des te groter, want Charlotte geeft al haar boeken uit in eigen beheer.
Wil je met een zelf uitgegeven boek scoren in de Managementboek top-100, dan heb je een goede strategie nodig en een stevige basis. Charlotte heeft die basis. Ze is zeer actief op social media, heeft tienduizenden volgers, plaatst dagelijks berichten op LinkedIn en Instagram, en heeft een populair YouTube-kanaal waar ze elke week haar goedbeken video’s plaatst.
Voor Écht ondernemen koos ze dan ook een breed thema, dat zo veel mogelijk ondernemers aanspreekt. Het ontwerp van het boek lieten we daarbij aansluiten, en het resultaat heeft zich inmiddels bewezen.
Afwerking boek
Omslag:
paperback
silk mc, mat laminaat
Binnenwerk:
houtvrij offset (hvo)
90 grams
Formaat:
14,8 x 21 cm (A5)
Aantal pagina’s:
231
De eerste ontwerpvoorstellen van de cover
Tijdens de eerste ontwerpronde voor de cover maakte ik vier verschillende ontwerpen. Waarbij mijn voorkeur al direct uitging naar knallend geel, hoewel ik daarnaast ook een paar veiligere versies maakte, met de huisstijlkleuren van Charlotte’s law als basis.
Ondernemen is een breed thema, en de uitdaging was om een cover te ontwerpen die daarbij aansluit maar tegelijkertijd niet te cliché is. Dat het niet te veel lijkt op iets wat al bestaat, én past bij de eigenwijze stijl van Charlotte.
De uitwerking van het ontwerp van de cover
Charlotte vond het lastig om te kiezen tussen het eerste en het vierde voorstel. Zowel het geel als de vliegtuigjes sprak haar aan, dus maakte ik een combinatie van die twee. Ik werkte beide voorstellen verder uit, paste de typografie aan en schoof met de verschillende elementen die op het omslag moesten komen.
We waren allebei enthousiast over de papieren vliegtuigjes, maar tijdens het ontwerpproces kwamen we een paar andere boekcovers tegen met een vergelijkbare vloot vliegtuigjes. De keuze was dus duidelijk en we gingen voor de gele variant, met alleen het ene, eigenwijze vliegtuigje als illustratief element.
De verticale schaduwlijn die de titel doorkruist symboliseert de verschillende lagen van het ondernemen. Want er zijn vele manieren om te ondernemen, maar alleen als je je aan de regels houdt, stijg je tot ongekende hoogtes.
Ontwerp van het volledige omslag
Toen het ontwerp van de voorkant klaar was, kon ik de rest van het omslag ontwerpen, aangepast aan de dikte van het boek.
Op de rug plaatste ik de titel van het boek, de naam van Charlotte en haar logo, en op de achterzijde ruimde ik de meeste plaats in voor een sterke flaptekst en auteursomschrijving, met een auteursfoto die Charlotte op al haar social media kanalen gebruikt, zodat iedereen haar meteen herkent.
De flaptekst
Charlotte schreef een flaptekst, waarvan ik tijdens de redactie het intro herschreef om het nog meer bij het thema aan te laten sluiten. Het werd een parodie op de marketingteksten die Charlotte hekelt op social media en in dit boek.
“Leer hoe je niet in een paar weken tijd van duizend euro omzet naar een miljoen gaat, maar hoe je kunt ondernemen op je eigen voorwaarden. Claim je identiteit en werkgeluk voorgoed terug voor een investering van minder dan vier koppen koffie! Laat die kans dus niet aan je voorbijgaan, want we doen dit maar één keer. Beslis nu!
In Écht ondernemen vertelt Charlotte Meindersma in vijftien hoofdstukken en aan de hand van twaalf interviews hoe je eerlijk én succesvol kunt ondernemen, op jouw voorwaarden. In haar typerende, soms kritische stijl. Hou je van Charlotte, dat moet je dit boek hebben gelezen!
Charlotte Meindersma is meer dan tien jaar ondernemer en jurist. Ze is een disruptor en pionier in de juridische wereld, en helpt ondernemers met juridische oplossingen en praktisch advies om succesvol te ondernemen. Ze is trainer bij Frankwatching en verschijnt regelmatig in landelijke media, zoals NOS, NRC, de Volkskrant, deOndernemer.nl en RTL Nieuws.”
Ontwerp van het binnenwerk
We hadden afgesproken dat het binnenwerk zwart-wit zou worden, net als Charlottes vorige boek #contentrecht. Maar toen ik aan het ontwerp begon, besefte ik al snel dat de kleur geel van het omslag het ook fantastisch zou doen in het binnenwerk.
Omdat ik Charlotte al heel wat jaren ken, besloot ik dan ook om haar in eerste instantie alleen een voorstel te sturen in zwart met de steunkleur geel. Mocht ze dat echt niet willen, dan kon ik het geel in een paar klikken omzetten naar zwart of grijs, maar ze moest eerst zien hoe dit in geel zou werken.
Daarmee bracht ik Charlotte in een lastig parket, want een steunkleur maakt het drukwerk duurder, maar ook vele malen aansprekender dan alleen zwart-wit. Toen zij de eerste ontwerpen deelde op social media en haar volgers om hun mening vroeg, werd al snel duidelijk dat ze niet echt een keuze had, en besloten we om verder te gaan met het geel.
Dat leverde een kleurrijk boek op, met een zakelijk thema, maar met net zoveel pit als Charlottes verhaal en stijl. En dat spreekt aan, want Écht ondernemen stond binnen een paar weken op positie 2 van de Managementboek top-100. Een fantastische prestatie en dik verdiend!
Dus ook voor de boeken daarna schakelde ik Hanneke in. We hebben steeds minder communicatie nodig. Ik gooi een tekst over de schutting en vraag haar er wat moois van te maken en dan komt het altijd goed.
Nou ja, toegegeven, de laatste keer hadden we wel afgesproken dat het binnenwerk zwart-wit moest worden. Het zou tenslotte een ondernemersboek worden en geen prentenboek en kleur is duur! ‘Ik wil het je toch even laten zien.’ Stuurde ze een hoofdstuk op waarin ze een steunkleur had gebruikt. Ik wilde het heel erg graag niet mooi vinden. Want duur. Echt heel graag wilde ik dat. Maar ja, het was wel gaaf. Heel gaaf.
Hanneke denkt dus wel mee, maar zonder haar mening door te drukken. Dat is erg prettig. Daar wordt het namelijk alleen maar beter van. Daardoor kwamen er nu een paar extra quotes in het boek en kreeg de achterflap een hilarische inleiding die precies de sfeer van het boek weergeeft.
En nu staat Écht ondernemen gewoon op nummer 2 bij Managementboek en is het een boek geworden waarvan ik in korte tijd veel exemplaren verkocht. Daar heeft het werk van Hanneke veel aan bijgedragen.
Ik zou nog wel meer over Hanneke kunnen vertellen, maar we moeten even aan de slag met de herdruk. En dat moet wel voordat jij haar een opdracht geeft en ze opeens vol zit, snap je? Mooi.”