Het Bestsellerboek
© Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit/ ISBN 9789082329674
eerste druk: juli 2022
© Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit
ISBN 9789082329674
eerste druk: juli 2022
Samen met Charlotte Meindersma schreef ik Het Bestsellerboek. Hierin lees je hoe je eerlijk op 1 komt en een succes maakt van je businessboek.
Het Bestsellerboek is het zesde boek van Charlotte Meindersma, en mijn vijfde boek. We bundelden onze krachten en vertellen je precies hoe je een succes maakt van je boek, op een eerlijke manier.
Net als al onze vorige boeken geven we Het Bestsellerboek uit in eigen beheer. Om met een zelf uitgegeven boek te scoren in de Managementboek top 100, heb je een goede strategie nodig en een stevige basis.
Omdat we voor de eerste plek gaan, hebben we volop ingezet op social media, waar we samen meer dan tienduizend volgers hebben, plaatsen we dagelijks berichten op LinkedIn en Instagram, en plaatsen we video’s op het YouTube-kanaal van Charlotte.
Omdat Het Bestsellerboek een nicheboek is, de doelgroep is relatief klein, is het een behoorlijk grote uitdaging om inderdaad hoog te scoren. Maar het lukte: na een paar weken stonden we op 1 bij Managementboek!
Afwerking boek
Omslag:
paperback
silk mc, mat laminaat
Binnenwerk:
houtvrij offset (hvo)
90 grams
Formaat:
14,8 x 21 cm (A5)
Aantal pagina’s:
175
De eerste ontwerpvoorstellen van de cover
Tijdens de eerste ontwerpronde voor de cover maakte ik een paar verschillende ontwerpen, maar eigenlijk wisten we al meteen dat we voor de roze versie wilden gaan.
Dat was onze eerste versie, maar Charlotte wilde de covers toch graag op social media delen, want dat geeft altijd veel reacties dus ook zichtbaarheid. Daarom vroeg ze me om toch nog wat varianten te maken.
Het grappige was dat de voorkeuren breed uiteenliepen en dat vooral vrouwen aangaven dat de roze hun favoriet was. Prima natuurlijk, alleen is ons boek niet alleen voor vrouwen bedoeld, en zouden we daarmee onze doelgroep halveren.
Toen we een mailtje kregen van Monique Bransen van uitgeverij Haystack, dat zij liever geen roze covers meer kiezen omdat die stukken slechter verkopen, gaf dat voor ons de doorslag en kozen we definitief voor de groene cover met de circusstrepen.
De uitwerking van het ontwerp van de cover
Hoewel we onze keuze al hadden gemaakt, probeerde ik toch nog even een wat meer volwassen versie van de roze, en werkte ik de groene variant ook nog iets verder uit. Hard geel bleek beter te contrasteren dan het groengeel. Het praatwolkje kreeg op het laatst dus nog een iets andere kleur, en we bedachten de definitieve ondertitel.
Ontwerp van het volledige omslag
Toen het ontwerp van de voorkant klaar was, kon ik de rest van het omslag ontwerpen, aangepast aan de dikte van het boek.
Op de rug plaatste ik de titel van het boek en onze namen, en op de achterzijde ruimde ik de meeste plaats in voor een sterke flaptekst, een quote van Jos Burgers en onze auteursomschrijving, met auteursfoto’s die we ook op oze social media kanalen gebruiken, zodat iedereen ons meteen herkent.
De flaptekst
“Vraag jij je wel eens af hoe het kan dat sommige boeken boven in de bestsellerlijsten komen, en vervolgens binnen no time weer weggezakt zijn? Hoeveel boeken verkopen bestsellerauteurs nou echt? Betekent een tweede, vierde of tiende druk dat er duizenden of tienduizenden boeken verkocht zijn? Wat levert die nummer 1-plek nou eigenlijk op, en is dat de enige manier om een bestseller te scoren?
We interviewden Monique Bransen van uitgeverij Haystack, bestsellerauteurs Bart van den Belt, Elke Wiss, Robin Stevens, Cynthia Schultz, en de koning van de businessboeken, Jos Burgers, en vroegen hen het hemd van het lijf.
Neem een kijkje in de keuken, bij ons, bij onze klanten en bij andere auteurs en uitgevers. In dit boek laten we de eerlijke cijfers zien, delen we de tricks of the trade, ontkrachten we de mythes rondom de bestsellerlijsten en geven we je de gouden formule om van jouw boek een bestseller te maken!
“Op sommige onderwerpen wordt zo gretig gereageerd, dat je gewoon voelt dat er vraag naar is.”
– Jos Burgers
Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit hebben samen meer dan 25 jaar ervaring in het boekenvak. Ze gaven in totaal 9 boeken uit, waar meer dan 15.000 exemplaren van over de toonbank gingen.
Charlotte is jurist en marketeer. Vanuit haar bedrijf Charlotte’s Law & Fine Prints geeft ze juridisch advies en marketingadvies. Ze is een disruptor en pionier in de juridische wereld.
Hanneke is schrijfcoach, redacteur, ontwerper en marketeer. Vanuit haar bedrijf Tangram Studio heeft ze al vele ondernemers geholpen om hun boek succesvol uit te geven.”
Ontwerp van het binnenwerk
We wilden het binnenwerk van het boek luchtig en toegankelijk maken, zodat het uitnodigt om te lezen. Het moest daarom een zogenaamd ‘dun boekje’ worden, want lang niet iedereen houdt van dikke boeken. Ook de opmaak moest bijdragen aan het gevoel dat je dit boek in een paar uur uitleest.
De inhoudsopgave kwam daarom op één pagina en ik zorgde voor voldoende witruimte op de pagina’s. Het boek bevat vijf hoofdstukken en zes interviews en beide onderdelen kregen een eigen stijl zodat ze goed herkenbaar zijn.
Kaders en quotes geven het gevoel van een magazine en de megafoon en het praatwolkje van de cover komen binnenin het boek terug en geven de verschillende onderdelen van het boek aan.