Ontwerp binnenwerk Creatief schrijven voor copywriters

Vorig jaar, op een van de heetste dagen van de zomer, plaatste Roy Ishak een oproep op LinkedIn omdat hij iemand zocht voor de opmaak van zijn boek ‘Creatief schrijven voor copywriters’. Terwijl ik aan het sjouwen was met vuilniszakken, en heen en weer reed naar de kringloop en de vuilstort (tsja, een mens wordt actief van dat mooie weer), ontplofte, zonder dat ik het in de gaten had, mijn LinkedIn-app.

Van alle kanten werd mijn naam genoemd, en niet alleen door klanten. Roy had dus weinig keus 😇 en samen gingen we aan de slag met zijn boek. 

Ontwerp van het binnenwerk

 

We wisten al snel dat het boek in full color gedrukt moest worden, want het staat vol mooie voorbeelden, waaronder heel veel plaatjes. Dat maakt het vrolijk en toegankelijk. Een boek van Roy heeft geen kunstgrepen nodig, want dat leest sowieso lekker weg, en het ontwerp van het binnenwerk sluit daar goed op aan.  

De eerste voorstellen

 

De basis van het ontwerp werd gevormd door het tekstbestand van Roy. Het boek staat vol stappenplannen, waarmee je zelf kunt leren toepassen wat je zojuist hebt gelezen. Die spelen dus een belangrijke rol.

Creatief schrijven voor copywriters binnenwerk schets 1
Creatief schrijven voor copywriters binnenwerk schets 2
Creatief schrijven voor copywriters binnenwerk schets 3

Uitwerking van de eerste voorstellen

 

We begonnen aan een zoektocht naar het ideale lettertype, en naar de beste manier om eenheid te creëren tussen alle verschillende tekstblokken en voorbeelden waar het boek rijk aan is. Dat laatste deden we met lijnen en kleurvlakken, die het onderscheid tussen de vele verschillende voorbeelden aangeven.

Creatief schrijven voor copywriters binnenwerk schets 4
Creatief schrijven voor copywriters binnenwerk schets 5
Creatief schrijven voor copywriters binnenwerk schets 6

Het definitieve ontwerp van het binnenwerk

 

De opmaak was zo goed als klaar toen we tóch nog even op zoek gingen naar een ander lettertype voor de koppen. Een font dat aansluit bij de schrijfstijl van Roy: to the point en soms net op (of een tikkeltje over) het randje. Dat mocht visueel ook zichtbaar worden in het boek en dat deden we door voor een letter in comic-stijl te kiezen, die alle creatieve ideeën in dit boek op een heldere, overzichtelijke manier in beeld brengt.

Creatief schrijven voor copywriters binnenwerk 1
Creatief schrijven voor copywriters binnenwerk 2
Creatief schrijven voor copywriters binnenwerk 3
Creatief schrijven voor copywriters binnenwerk 4
Creatief schrijven voor copywriters binnenwerk 5
Creatief schrijven voor copywriters binnenwerk 6

Over het boek

In dit boek onthult copywriter Roy Ishak hoe je een eigen, onderscheidende schrijfstijl ontwikkelt. Het boek staat vol voorbeelden uit de praktijk, met duidelijke stap-voor-stap uitleg. De inhoudsopgave suggereert een berg theorie, maar als je dat aan Roy overlaat ontstaat er een allesbehalve droog lesboek. Een aanrader, niet alleen voor copywriters (in spé) maar voor iedereen die schrijft voor zijn bedrijf!

Omslag: paperback, enkelzijdig gestreken sulfaatkarton, mat laminaat
Binnenwerk: houtvrij offset (hvo)
Formaat: 17 x 24 cm 
Aantal pagina’s: 208

ISBN: 978-9083149905

(aff)

Roy Ishak
Hanneke hielp me met de vormgeving van mijn paperback ‘Creatief schrijven’ en maakte me wegwijs in de wondere wereld van de boeken. En eerlijk is eerlijk: wat ben ik blij dat deze dame op mijn pad kwam! Ze is een geweldige grafisch vormgever, bruist van de creatieve ideeën, heeft engelengeduld en is bovenal gewoon een fijn persoon met gevoel voor humor. Ik begin direct aan m’n tweede boek, enkel en alleen zodat ik snel weer met haar kan samenwerken. 😉

Roy Ishak

ZORG ERVOOR DAT JOUW BOEK ER KOMT!

Maak een vliegende start met het eerste hoofdstuk van ‘Van passie naar boek’ en mijn tips en tricks in je mailbox.

Van passie naar boek

Verzonden. Check snel je mail!