Ontwerp Van passie naar boek

Het ontwerp van Van passie naar boek was anders dan anders, omdat dit mijn eigen project was. In 2018 begon ik met bedenken en vervolgens schrijven van dit boek, en ongeveer anderhalf jaar later verscheen het, op 30 maart 2020. In Van passie naar boek komt alles samen wat ik de afgelopen jaren leerde in de praktijk.

Van passie naar boek is het vierde boek dat ik schreef en in eigen beheer heb uitgegeven, maar de vorige drie waren voor een heel andere doelgroep bedoeld (ouders van prematuur geboren baby’s) en gaf ik uit onder de vlag van Kleine Kanjers.

Dit boek ligt echter in het verlengde van het aanbod van Tangram Studio, en de onderwerpen die aan bod komen zijn precies de onderwerpen waar mijn klanten in de dagelijkse praktijk tegenaan lopen: schrijven, ontwerpen, drukken en (zelf) uitgeven van een boek.

Ontwerp van de cover

 

Omdat ik niet wilde dat dit een heel duur boek zou worden, maar wel voldoende aan de verkoop wilde overhouden, liet ik het omslag niet in full color drukken, maar in twee kleuren. Zwart, de huisstijlkleur van Tangram Studio, en een opvallende kleur blauw. Om het boek een wat luxere uitstraling te geven, koos ik ervoor om er wel een extra touch aan toe te voegen, door spot-UV op de letters op de voorkant aan te laten brengen.

Tangram Studio logo
Liefdesverklaring zwart
Van passie naar boek blauw
Liefdesverklaring lichtblauw

De eerste schetsen

 

Omdat dit mijn eigen boek is, had ik al meteen in mijn hoofd hoe ik wilde dat de cover eruit zou zien. Heel grafisch, met vette letters en een opvallende kleur.

Toch kon ik het niet laten om met het ontwerp een zijweggetje in te slaan. Een paar maanden geleden gaf ik een gratis e-book weg, een vereenvoudigde versie van wat later een deel van het eerste hoofdstuk van het boek zou worden. De voorkant van het e-book paste mooi bij mijn site, en ik wilde onderzoeken hoe die het als cover zou doen. Ook omdat mensen die het e-book al hadden, het boek dan snel zouden herkennen. Dat idee schoot ik echter al snel af, want het resultaat was niet grafisch, en zeker niet opvallend genoeg.

Omdat ik in het begin nog twijfelde of het niet sterker zou zijn om toch een extra kleur toe te voegen, probeerde ik nog uit of dat het ontwerp sterker zou maken door de balkjes onder de subtitel donkerblauw te maken. Dit voegde echter niet zodanig iets toe dat het de extra kosten voor het drukwerk, door het toevoegen van een derde kleur, waard was.

Van passie naar boek schets 1
Van passie naar boek schets 2
Van passie naar boek schets 3
Van passie naar boek schets 4

Uitwerking van de eerste schetsen

 

In de uitwerking bracht ik de verdeling van zwart en wit meer in balans door de titel voor de helft zwart en voor de helft wit te maken.

In eerste instantie werkte ik, naast de titel Van passie naar boek en subtitel Een stappenplan om je boek te schrijven en uit te geven, met een een tagline: ‘Voor ondernemers met lef’. Dat maakte de cover echter wel erg vol en druk. Bovendien bleek, toen ik twee versies van de cover op social media deelde, dat het verwarring gaf. De daadwerkelijke subtitel ‘Een stappenplan om je boek te schrijven en uit te geven’ vertelt precies waar het boek over gaat, en eigenlijk voegde het extra zinnetje niets toe.

Wat de doorslag gaf was dat ik ontdekte dat iemand anders dit zinnetje eerder al had gebruikt op haar boek. Reden te meer om het definitief te schrappen, en verder te gaan met alleen de titel en subtitel.

Van passie naar boek schets 5
Van passie naar boek schets 6

Ontwerp van het volledige omslag

 

Op de rug kwam de titel van het boek, mijn naam, en het beeldmerk van het logo van Tangram Studio. Op de achterkant kwam de flaptekst en de barcode met het isbn, en natuurlijk een stukje over de auteur, met auteursfoto, en het volledige logo van Tangram Studio. Alle tekst op de achterkant is wit, omdat de kans aanwezig was dat zwart niet voldoende zou contrasteren met de blauwe achtergrond, en de tekst daardoor slecht leesbaar zou zijn.

Van passie naar boek omslag

De plaatsing van de spot-UV

 

Op het omslag is spot-UV aangebracht over de tekst en de balkjes met de ondertitel. Omdat de elementen op de rug vrij klein zijn, durfde ik het niet aan om ook daar spot-UV aan te laten brengen. De kans zou te groot zijn geweest dat de lak dan gedeeltelijk naast de letters terecht zou komen in plaats van precies erop.

Van passie naar boek omslag spot-UV

Ontwerp van het binnenwerk

 

Van passie naar boek bestaat uit zestien hoofdstukken, verdeeld over vier delen: schrijven, ontwerpen, drukken en uitgeven. In de opmaak van de hoofdstuktitels komen de zwarte balkjes van het omslag terug.

Met name in de delen ontwerpen en drukken staan veel afbeeldingen, die de tekst verduidelijken. Hoewel het hele binnenwerk alleen in zwart is gedrukt, zijn er zes pagina’s in full color gedrukt. Dat was nodig, omdat de afbeeldingen op die pagina’s geen nut zouden hebben als ze niet in kleur waren geweest. Deze pagina’s vallen precies in één katern (de pagina’s die op één drukvel staan), zodat dit zo min mogelijk extra productiekosten gaf.

Ten slotte spelen de werkbladen en checklist’s een grote rol in het boek. Die zijn verspreid door het hele boek, en helpen de lezer om alles wat hij zojuist geleerd heeft in praktijk te brengen.

Van passie naar boek binnenwerk 1
Van passie naar boek binnenwerk 2
Van passie naar boek binnenwerk 3
Van passie naar boek binnenwerk 4
Van passie naar boek binnenwerk 5
Van passie naar boek binnenwerk 6

Opmaak van de ePub en Kindle

 

Tenslotte moest er nog een e-book van het boek komen. Dat werden twee versies, een ePub en een versie voor op de Kindle van Amazon. Zodat ook het e-book via alle online boekhandels beschikbaar kon worden gesteld.

Van passie naar boek ePub 1
Van passie naar boek ePub 2
Van passie naar boek Kindle 1
Van passie naar boek Kindle 2

Over het boek

Managementboeken zijn populairder dan ooit en steeds meer onder­nemers schrijven een boek voor hun bedrijf. Niet zo gek, want een boek is een prachtige marketingtool. Het verhoogt je expertstatus, en dwingt je bovendien om nog eens goed na te denken over je doelgroep en je positionering.

Hoewel het nog niet zo lang geleden slechts voor enkelingen was weggelegd om een professioneel boek uit te geven, is de boekenwereld inmiddels enorm ver­anderd. Dat is te danken aan de opkomst van digitaal drukwerk, wat het mogelijk maakt om boeken in een kleine oplage te laten maken, en natuurlijk ook aan het internet en social media, waarmee je eenvoudig zelf je boek kunt promoten.

Van passie naar boek, vol tips en tricks uit de praktijk, begeleidt je stap voor stap naar je eigen boek. Je leest:

  • hoe je de eerste hobbels overwint en begint met schrijven
  • hoe je het schrijfproces gestructureerd aanpakt
  • hoe je ervoor zorgt dat je boek er professioneel uitziet zodat het zichzelf verkoopt
  • hoe je je boek inzet als promotiemiddel voor je bedrijf
  • hoe je van je boek een bestseller maakt (en dat is misschien wel heel anders dan je verwacht!)

Zodat niets je nog tegenhoudt om eindelijk dat boek te schrijven en uit te geven voor je bedrijf!

Omslag: paperback, 250 grams enkelzijdig gestreken sulfaatkarton, mat laminaat en spot-UV
Binnenwerk: houtvrij offset (hvo)
Formaat: 14,8 x 22 cm
Aantal pagina’s: 304

Uitgever: Tangram Studio

ISBN paperback: 978-90-819955-8-0
ISBN ePub: 978-90-819955-5-9

Yvonne Mol

“‘Als schrijfcoach ben ik erg enthousiast over de schrijftips die Hanneke aanstipt. Hoewel het boek vooral gericht is op de technische kant, geeft ze precies die schrijftips die de kern van effectief schrijven raken.”

Yvonne Mol
Schrijver en schrijfcoach

Iris Rutte

“‘Ik ben nu op 1/3 van het boek en heb nu al zoveel geleerd!”

Iris Rutte
Psycholoog en coach voor ondernemers

Paulien Rijneveld

“Nu al verliefd op je boek! En heb het alleen nog maar globaal doorgebladerd. Hier ga ik een hoop uit leren, dat weet ik nu al!”

Paulien Rijneveld
Schrijver, schrijfcoach, redacteur