Redactie en ontwerp Brand me!

Helmi nam contact met mij op om de redactie, het ontwerp en de opmaak van haar boek ‘Brand me!’ te verzorgen, het boek dat zij schreef voor haar coachingbedrijf. We spraken af en ontmoetten elkaar op een mooie zonnige dag in haar bedrijfsruimte in Rotterdam. De enorm goede klik die we hadden zorgde ervoor dat het project buitengewoon soepel verliep, en nog geen twee maanden later lag haar boek bij de drukker.

Ontwerp van het binnenwerk

 

Helmi’s prachtige huisstijl en promotiemiddelen, met cyaan (blauw) en magenta (roze) in de hoofdrol, vormden de basis van het ontwerp. Aan mij de taak om het ontwerp van het boek hier naadloos op aan te sluiten, en het tegelijkertijd onderscheidend te maken. Want hoewel een boek moet passen bij de rest van je marketing-uitingen, moet het er tegelijkertijd goed uit springen.

The Brand Me logo
blauw
magenta
zwart

De eerste voorstellen

 

Helmi had al een aantal voorbeelden verzameld van boeken die ze mooi (en niet mooi) vond. Dat vormde een goede basis, want zo had ik direct een goed beeld van haar smaak en wensen.

 

Het binnenwerk van ‘Brand me!’ zou in elk geval één steunkleur krijgen, en het mooie magenta van haar huisstijlkleuren was daar het meest geschikt voor. Toch maakte ik ook een variant met twee steunkleuren: magenta en cyaan. Dat sprak veel meer aan, en daarom besloten we om vanuit die versie verder te werken.

Brand me! binnenwerk schets 1
Brand me! binnenwerk schets 2
Brand me! binnenwerk schets 3
Brand me! binnenwerk schets 4
Brand me! binnenwerk schets 5
Brand me! binnenwerk schets 6

Het definitieve ontwerp van het binnenwerk

 

Nadat we de eerste voorstellen hadden besproken, werkte ik de definieve opmaak verder uit. Voorbeeldteksten kregen een eigen kader met icoontje, en ook aan een aantal andere onderdelen voegde ik icoontjes toe.

Ik maakte een aparte opmaak voor de interviewpagina’s en de pagina’s met opdrachten, en werkte die laatste verder uit tot aansprekende werkbladen. Die moesten uitnodigend zijn, omdat ze een essentiëel onderdeel van het boek zijn.

In een later stadium, toen het ontwerp van het omslag was afgerond, voegde ik de titelpagina toe: een vereenvoudigde versie van de voorkant van het boek. Met, zoals je misschien ziet als je even omlaag scrollt, ook de gekleurde lichtstralen uit een van de voorstellen voor de cover die het niet geworden zijn.

Brand me! binnenwerk 1
Brand me! binnenwerk 2
Brand me! binnenwerk 3
Brand me! binnenwerk 4
Brand me! binnenwerk 5
Brand me! binnenwerk 6
Brand me! binnenwerk 7
Brand me! binnenwerk 8
Brand me! binnenwerk 9

Ontwerp van de cover

 

Voor het omslag van ‘Brand me!’ had ik carte blanche, met in mijn achterhoofd de boeken die Helmi me tijdens ons gesprek had laten zien. De titel van het boek spreekt al enorm tot de verbeelding, en kreeg uiteraard een prominente plek.

The Brand Me logo
blauw
magenta
zwart

De eerste voorstellen

 

Helmi had aangegeven dat ze een voorkeur had voor boekomslagen waarin typografie een belangrijke rol speelt, en dat was dan ook het uitgangspunt voor het ontwerp. Daarnaast koos ik voor illustraties die aansluiten bij de icoontjes in het binnenwerk en die de lezer het gevoel geven in de spotlights te staan en een winnaar te zijn.

Want dat is het doel van het boek: jezelf positioneren met personal branding.

Brand me! cover schets 1
Brand me! cover schets 2
Brand me! cover schets 3
Brand me! cover schets 4

Uitwerking van de eerste voorstellen

 

Toen ik Helmi de eerste ontwerpvoorstellen van de cover mailde, was ze bezig met een cliënt, maar ze belde me direct op. Haar klant vond het leuk om mee te kijken, en allebei waren ze lovend over de ontwerpen.

Maar, in mijn enthousiasme had ik de verkeerde ondertitel gekozen… Dat was even schrikken, want het ontwerp was voor een groot deel op die ondertitel gebaseerd. Gelukkig bleek het geen probleem te zijn, want zodra ik de juiste ondertitel op zijn plek zette, bleek die heel goed te werken met de rode loper waar hij vlak boven kwam te staan.

Het was nu alleen nog kiezen tussen de versie met en die zonder lichtstralen. Het werd de eerste. Door te schuiven de indeling kon de titel van het boek iets omhoog en de ondertitel kreeg de handgeschreven letter uit de andere ontwerpvoorstellen.

Brand me! cover schets 5
Brand me! cover

Ontwerp van het volledige omslag

 

Na de laatste kleine aanpassingen was het ontwerp van de cover klaar, en kon ik de rest van het omslag maken. Precies aangepast aan de dikte van het boek.

De redactie van de flaptekst had ik tot dit moment bewaard, en ik herschreef Helmi’s opzet tot een wervende, activerende tekst. Want een boekomslag moet niet alleen mooi zijn, maar lezers in de eerste plaats overtuigen om je boek te lezen.

Ten slotte plaatste ik de barcode met het isbn, een stukje over de auteur en de auteursfoto. Met als finishing touch één van de schijnwerpers van de voorkant, die ik op de achterkant terug liet komen, met een lichtstraal die het belangrijkste deel van de tekst accentueert.

Brand me! omslag

Redactie

 

Lees via onderstaande link een stukje van het boek:

Brand me! inzien

Over het boek

‘Ze zien wel hoe goed ik ben…’ Met die instelling kom je er niet! Zonder een stevig personal brand en een onderscheidend, persoonlijk verhaal, ga je het tegenwoordig niet redden en gaan die promoties en leuke opdrachten aan jouw neus voorbij.

Of je nu in loondienst werkt of ondernemer bent, om op te vallen moet je werken aan je zichtbaarheid. Pak dus regie over je loopbaan en laat zien waar jij voor staat én gaat. Ga met jezelf aan de slag en ontwikkel een merk waarmee je jouw unieke persoonlijkheid en talenten in de etalage zet.

Omslag: paperback, 230 grams enkelzijdig gestreken sulfaatkarton, glans laminaat
Binnenwerk: houtvrij offset (hvo)
Formaat: 14,8 x 23 cm
Aantal pagina’s: 264

ISBN: 978-90-83165202

Helmi Geeve
Wat ’n fantastische samenwerking met Hanneke om het boek ‘Brand Me!’ af te maken en gepubliceerd te krijgen. Hanneke gaf advies, steunde, begeleidde de laatste stappen, corrigeerde de tekst nog een keer, zorgde voor een prachtige vormgeving en een ab fab omslag.

Vanaf het eerste moment van ontmoeting was er een goede klik en dat hielp mij enorm in het vertrouwen om het boek de markt op te brengen.

Dus als je een boek gaat schrijven, dan neem je Hanneke de Wit in de arm. Samen met haar gaat het lukken!

Helmi Geeve