Redactie en ontwerp Brand me!
eerste druk: juni 2021
ISBN 9789083165202
eerste druk: juni 2021
In Brand me! van Helmi Geeve lees je hoe je de regie pakt over je loopbaan door een stevig personal brand neer te zetten.
Helmi nam contact met mij op om de redactie, het ontwerp en de opmaak van haar eerste boek Brand me! te verzorgen, het boek dat zij schreef voor haar coachingbedrijf Rep en Roer.
Afwerking boek
Omslag:
paperback
230 grams enkelzijdig gestreken sulfaatkarton
glans laminaat
Binnenwerk:
houtvrij offset (hvo)
90 grams
Formaat:
14,8 x 23 cm
Aantal pagina’s:
264
Ontwerp van het binnenwerk
Helmi’s prachtige huisstijl en promotiemiddelen, met cyaan en magenta in de hoofdrol, vormden het startpunt van het ontwerp.
Aan mij de taak om het ontwerp van het boek hier naadloos op aan te sluiten, en het tegelijkertijd onderscheidend te maken.
Hoewel een boek moet passen bij de rest van je marketinguitingen, moet het er tegelijkertijd goed uit springen. Want wanneer je de cover van je boek op je website of social media plaatst, moet het werken als een banner. Niet blenden zodat het nauwelijks opvalt.
De eerste ontwerpvoorstellen van het binnenwerk
Helmi had al een aantal voorbeelden verzameld van boeken die ze mooi en niet mooi vond. Dat vormde een goede basis, want zo had ik direct een goed beeld van haar smaak en wensen.
Het binnenwerk van Brand me! zou in elk geval één steunkleur krijgen, en het mooie magenta van haar huisstijlkleuren was daar het meest geschikt voor.
De uitwerking van het ontwerp van het binnenwerk
Het magenta contrasteert mooi met het wit. En hoewel dat goed werkte, maakte ik ook een levendigere variant met twee steunkleuren: magenta en cyaan.
Dat sprak veel meer aan, en daarom besloten we om vanuit die versie verder te werken.
Het definitieve ontwerp van het binnenwerk
Nadat we alle voorstellen hadden besproken, werkte ik het definitieve ontwerp van de opmaak verder uit. Voorbeeldteksten kregen een eigen kader met icoontje, en ook aan een aantal andere onderdelen voegde ik icoontjes toe.
Ik maakte een aparte opmaak voor de interviewpagina’s en de pagina’s met opdrachten, en werkte die laatste verder uit tot aansprekende werkbladen. Die moesten uitnodigend zijn, omdat ze een essentiëel onderdeel van het boek zijn.
In een later stadium, toen het ontwerp van het omslag was afgerond, voegde ik de titelpagina toe: een vereenvoudigde versie van de voorkant van het boek.
De eerste ontwerpvoorstellen van de cover
Helmi had aangegeven dat ze een voorkeur had voor boekomslagen waarin typografie een belangrijke rol speelt, en dat was dan ook het uitgangspunt voor het ontwerp.
Daarnaast koos ik voor illustraties die aansluiten bij de icoontjes in het binnenwerk en die de lezer het gevoel geven in de spotlights te staan en een winnaar te zijn.
Want dat is het doel van het boek: jezelf positioneren met personal branding.
De uitwerking van het ontwerp van de cover
Toen ik Helmi de eerste ontwerpvoorstellen van de cover mailde, was ze bezig met een cliënt, maar ze belde me direct op. Haar klant vond het leuk om mee te kijken, en allebei waren ze lovend over de ontwerpen.
Maar, in mijn enthousiasme had ik de verkeerde ondertitel gekozen… Dat was even schrikken, want het ontwerp was voor een groot deel op die ondertitel gebaseerd. Gelukkig bleek het geen probleem te zijn, want zodra ik de juiste ondertitel op zijn plek zette, bleek die heel goed te werken met de rode loper waar hij vlak boven kwam te staan.
We moesten nu alleen nog kiezen tussen de versie met en die zonder lichtstralen. Het werd de eerste. Door te schuiven de indeling kon de titel van het boek iets omhoog en de ondertitel kreeg de handgeschreven letter uit de andere ontwerpvoorstellen.
Ontwerp van het volledige omslag
Na de laatste kleine aanpassingen was het ontwerp van de cover klaar, en kon ik de rest van het omslag maken. Precies aangepast aan de dikte van het boek.
Ten slotte plaatste ik de barcode met het isbn, een stukje over de auteur en de auteursfoto. Met als finishing touch één van de schijnwerpers van de voorkant, die ik op de achterkant terug liet komen, met een lichtstraal die het belangrijkste deel van de tekst accentueert.
De flaptekst
De redactie van de flaptekst had ik tot het moment van de definitieve opmaak bewaard. Ik herschreef Helmi’s opzet tot een wervende, activerende tekst. Want een boekomslag moet niet alleen mooi zijn, maar lezers in de eerste plaats overtuigen om je boek te lezen.
“‘Ze zien vanzelf wel hoe goed ik ben…’ Met die instelling kom je er niet! Zonder een stevig personal brand en een onderscheidend, persoonlijk verhaal, ga je het tegenwoordig niet redden en gaan die promoties en leuke opdrachten aan je neus voorbij.
Met dit boek op je bureau heb je jouw persoonlijke loopbaaninstrument vanaf nu altijd bij de hand. Brand Me! helpt je om inzichten te verwerven en jezelf een spiegel voor te houden. Durf naar jezelf te kijken en haal de beste versie van jezelf naar boven. Doe de oefeningen en laat je inspireren door de verhalen in dit boek. Neem een voorbeeld aan de boegbeelden die aan het woord komen en leer van hun doorzettingsvermogen, autonomie en geloof in zichzelf.
Je hebt het zelf in de hand. Dus waar wacht je nog op?
Zet jezelf in de spotlights!
Helmi Geeve is reputatie-expert, crisismanager en personal branding coach en hielp al meer dan 400 professionals bij het ontwikkelen van hun personal brand en hun verhaal.”
Vanaf het eerste moment van ontmoeting was er een goede klik en dat hielp mij enorm in het vertrouwen om het boek de markt op te brengen.
Dus als je een boek gaat schrijven, dan neem je Hanneke de Wit in de arm. Samen met haar gaat het lukken!”