Mira kwam bij me voor schrijfcoaching en voor de redactie en het ontwerp voor haar boek, en is de eerste klant waarvoor ik het boek ook uitgeef.
Afwerking boek
Omslag:
hardcover
silk mc, mat laminaat
Binnenwerk:
houtvrij offset (hvo)
90 grams
Formaat:
14,8 x 21 cm (A5)
Aantal pagina’s:
168

De eerste ontwerpvoorstellen van de cover
Tijdens de eerste ontwerpronde voor de cover maakte ik een ontwerp met een vrouw die mediteert, met om haar heen losse elementen die refereren naar het runnen van een bedrijf. Ook de cirkels uit haar huisstijl kwamen erin terug, maar dan in een andere, strakkere vorm.
Mira’s reactie was heel duidelijk: ze wilde geen mediterende vrouw. Omdat het best lastig is om een beeld te bedenken dat te maken heeft met ontspannen ondernemen, zonder naar clichés te grijpen, onderzochten we eerst of de illustraties die Mira al had, en die binnen in het boek zouden komen, geschikt zouden zijn voor het omslag.
We besloten van niet, en de oplossing bleek vlak voor onze neus te liggen: de cirkel uit Mira’s huisstijl leent zich perfect voor een grafisch ontwerp, waarin de typografie bovendien een belangrijke rol speelt. We besloten dus verder te gaan met het ontwerp met alleen de cirkel en tekst.




De uitwerking van het ontwerp van de cover
Omdat we halverwege het ontwerptraject besloten dat ik Mira’s boek zou gaan uitgeven, moest ik het ontwerp nog iets verder uitwerken om het logo van Tangram Studio erop te krijgen, zonder grote ingrepen te doen. We vonden het belangrijk dat Mira’s naam goed zou opvallen, daarom kreeg die een prominente plek in een extra oranje cirkel. Het logo van Tangram Studio kwam onderaan, in een roze tint, zodat die wel zichtbaar is, maar niet de aandacht naar zich toe trekt.


Ontwerp van het volledige omslag
Toen het ontwerp van de voorkant klaar was, kon ik de rest van het omslag ontwerpen, aangepast aan de dikte van het boek.
Op de rug plaatste ik de titel van het boek, de naam van Mira en het beeldmerk van Tangram Studio, en op de achterzijde kwam een sterke flaptekst en auteursomschrijving, en een auteursfoto.

De flaptekst
De redactie van de flaptekst bewaarde ik tot het moment van de definitieve opmaak van het omslag. Ik herschreef Mira’s opzet tot een wervende, activerende tekst. Want een boekomslag moet niet alleen mooi zijn, maar lezers in de eerste plaats overtuigen om je boek te lezen.
“Komt er maar geen eind aan je actielijst? Ben je meer bezig met werken in je bedrijf in plaats van aan je bedrijf? Loopt je hoofd over en vind je de rust niet om al je ideeën uit te voeren?
Dat kan anders! In dit boek, vol crispy tips uit de praktijk, laat ik je zien hoe je ontspannen onderneemt. Je leest:
- Hoe je meer tijd en ruimte krijgt, zodat je je beste ideeën eindelijk kunt uitvoeren.
- Hoe je de juiste mensen vindt om je te ondersteunen, zodat jij je kan focussen op wat er echt toe doet.
- Hoe je aan marketing kan gaan doen die wél bij jou past.
En nog veel meer!
Mira Saia is ondernemerscoach en matcht ondernemers aan de juiste virtuele assistent en online busi-ness manager. Ze begon als een van de eerste virtuele assistenten in Nederland en groeide door tot online business manager. Met haar ondernemersfundament hielp ze al meer dan 200 ondernemers zoals jij om meer ontspannen te ondernemen.”
Ontwerp van het binnenwerk
Voor het binnenwerk kozen we ervoor om twee steunkleuren te gebruiken, roze en oranje, de kleuren van Mira’s huisstijl. Dat leverde een levendig, aansprekend geheel op.
Het boek bestaat uit vijf delen; de vijf pijlers van het ondernemersfundament, afgewisseld met klantverhalen, die een eigen opmaak kregen.





Destijds had ik nog het idee om zelf mijn boek uit te brengen, dat leek me appeltje eitje. Over Hanneke had ik geen twijfels, omdat ze nogal straight forward op mij overkwam tijdens ons eerste gesprek. En omdat ik al wat boeken van haar hand had gelezen.
Hanneke werd mijn stok achter de deur in de vorm van haar schrijfcoaching. Ik schreef telkens een heleboel en plande vooraf een coachgesprek met haar in. Zo wist ik zeker dat ik op tijd klaar zou zijn, want ik kom graag mijn afspraken na.
Telkens kreeg ik binnen een paar dagen het manuscript terug met nuttige verbeteringen, suggesties en soms keihard nodige aanpassingen. En ook tijdens de coachgesprekken werd de inhoud steeds beter. Toen het boek zover was dat het tijd werd voor de opmaak, kreeg ik voorbeelden voorgeschoteld. En kon ik eerlijk zeggen wat ik ervan vond.
Dat eerlijke was sowieso een heel fijn ding gedurende dit hele proces: Hanneke gaf haar ongezouten en opbouwende mening en daardoor voelde ik me ook vrij om mijn visie op bepaalde dingen te geven. Heerlijk als je het mij vraagt, want jezelf kunnen zijn terwijl je zoiets groots doet als een boek schrijven, is echt keibelangrijk!
Aan het eind van het hele maakproces bleek – lang verhaal kort – dat het uitgeven van mijn boek geen appeltje eitje was. En het gaf me ook totaal geen plezier om me daar mee bezig te houden. Hanneke kwam toen met het briljante voorstel om óók als mijn uitgever op te treden, dat was zo ontzettend fijn!
Als je ondernemer bent en je wilt je graag op het schrijven van je boek kunnen focussen, dan raad ik je aan met Hanneke te gaan samenwerken. Haar complete ontzorgpakket maakt dat jij doet waar jij goed in bent. Zij is goed in de rest. En dat is nogal wat: redactie, ontwerp, opmaak, uitgeven.
Ook omdat je maar met één mens hoeft te schakelen, zorgt dat voor rust in je hoofd en je bedrijf. Precies ook waar ik voor sta 😉