Redactie en ontwerp Écht ondernemen

Écht ondernemen is het vijfde boek van Charlotte Meindersma, maar dit boek moest compleet anders worden dan de rest. Ook dit keer mocht ik de redactie en het ontwerp doen, maar nu lieten we alle voorgaande edities los en maakten we iets heel nieuws. Met als doel, proberen dit boek hoog in de top-100 van Managementboek te krijgen.

Een uitdaging, omdat de meeste auteurs die dat lukt hun boek uitgeven via een uitgever. Charlotte geeft al haar boeken uit in eigen beheer. Ze is zeer acief op social media, en heeft een heel eigen, opvallende stijl, die natuurlijk moest terugkomen in het boek. Tegelijkertijd moest de, soms best complexe informatie, goed leesbaar zijn. Het was dus belangrijk dat de opmaak, naast onderscheidend, ook prettig is om te lezen.

Ontwerp van de cover

 

Hoewel de kleuren en ontwerpen van de vorige boeken van Charlotte gebaseerd zijn op het logo, volgden we voor dit boek een hele nieuwe koers.

Charlotte’s Law logo
Charlotte’s Law donkergroen
Charlotte’s Law lichtgroen
Charlotte’s Law limegroen
zwart

De eerste voorstellen

 

De insteek was vanaf het begin om de top-100 van Managementboek te bestormen, dus ik begon met bestuderen van covers van boeken die daar op dat moment goed scoorden. Niet om ze na te maken, maar om een stijl te vinden die er tegelijkertijd bij aansloot, maar vooral ook uitsprong.

Tijdens de eerste ontwerpronde maakte ik vier verschillende ontwerpen. Waarbij mijn voorkeur al direct uitging naar knallend geel, hoewel ik daarnaast ook een paar veiligere versies maakte, met de huisstijlkleuren als basis.

Ondernemen is een breed thema, dus de uitdaging was om een ontwerp te maken dat daarbij aansluit maar tegelijkertijd niet te cliché is, niet te veel lijkt op iets wat al bestaat, én past bij de eigenwijze stijl van Charlotte.

Écht ondernemen proef 1a
Echt ondernemen proef 1b
Echt ondernemen proef 1c
Echt ondernemen proef 1d

Uitwerking van de eerste voorstellen

 

Charlotte vond het lastig kiezen tussen het eerste en het vierde voorstel. Zowel het geel als de vliegtuigjes sprak haar aan, dus maakte ik een combinatie van die twee. Ik werkte beide voorstellen verder uit, paste de typografie aan en schoof met de verschillende elementen die op het omslag moesten komen.

De vliegtuigjes moesten blijven, maar tijdens het ontwerpproces kwamen we een paar andere boekcovers tegen met een vergelijkbare vloot papieren vliegtuigjes. De keuze was dus duidelijk en we gingen voor de gele variant, met alleen het ene, eigenwijze vliegtuigje als illustratief element.

De verticale schaduwlijn die de titel doorkruist staat voor de verschillende lagen van het ondernemen. Want er zijn vele manieren om te ondernemen, maar alleen als je je aan de regels houdt, stijg je tot ongekende hoogtes.

Echt ondernemen proef 2a
Echt ondernemen proef 2b

Ontwerp van het volledige omslag

 

Toen het ontwerp van de voorkant klaar was, kon de rest van het omslag worden gemaakt, aangepast aan de dikte van het boek.

Op de rug plaatste ik de titel van het boek, de naam van Charlotte en haar logo, en op de achterzijde ruimde ik de meeste plaats in voor een sterke flaptekst en auteursomschrijving, met een auteursfoto die Charlotte op al haar social media kanalen gebruikt, zodat iedereen haar meteen herkent.

Charlotte schreef een flaptekst, waarvan ik het intro herschreef om het nog meer bij het thema aan te laten sluiten: een parodie op de marketingteksten die Charlotte hekelt op social media en in dit boek.

Écht ondernemen omslag

Ontwerp van het binnenwerk

 

We hadden afgesproken dat het binnenwerk zwart-wit zou worden, net als haar vorige boek #contentrecht. Maar toen ik aan het ontwerp begon, besefte ik al snel dat de kleur geel van het omslag het ook fantastisch zou doen in het binnenwerk.

Omdat ik Charlotte al heel wat jaren ken, besloot ik dan ook om haar alleen een voorstel te sturen in zwart met de steunkleur geel. Mocht ze dat echt niet willen, kon het geel in een paar klikken worden omgezet naar zwart of grijs, maar ze móest eerst zien hoe dit in geel zou werken.

Daarmee bracht ik Charlotte in een lastig parket, want een steunkleur maakt het drukwerk een stuk duurder, maar ook vele malen aansprekender dan alleen zwart-wit. Toen zij de eerste ontwerpen deelde op social media en haar volgers om hun mening vroeg, werd al snel duidelijk dat ze niet echt een keuze had, en we besloten verder te gaan met het geel.

Dat leverde een kleurrijk boek op, met een zakelijk thema, maar met net zoveel pit als Charlotte’s verhaal en stijl. En dat spreekt aan, want ‘Écht ondernemen’ stond 6 dagen op positie 2 van de Managementboek top-100. Een fantastische prestatie en dik verdiend!

Echt ondernemen binnenwerk 1
Echt ondernemen binnenwerk 2
Echt ondernemen binnenwerk 3
Echt ondernemen binnenwerk 4
Echt ondernemen binnenwerk 5
Echt ondernemen binnenwerk 6

Redactie

 

Lees via onderstaande link een stukje van het boek:

Écht ondernemen inzien

Over het boek

“Leer hoe je niet in een paar weken tijd van duizend euro omzet naar een miljoen gaat, maar hoe je kunt ondernemen op je eigen voorwaarden. Claim je identiteit en werkgeluk voorgoed terug voor een investering van minder dan vier koppen koffie! Laat die kans dus niet aan je voorbijgaan, want we doen dit maar één keer. Beslis nu!”

In Écht ondernemen (aff) vertelt Charlotte Meindersma in vijftien hoofdstukken en aan de hand van twaalf interviews hoe je eerlijk én succesvol kunt ondernemen, op jouw voorwaarden. In haar typerende, soms kritische stijl. Hou je van Charlotte, dat moet je dit boek hebben gelezen!

Charlotte Meindersma is meer dan tien jaar ondernemer en jurist. Ze is een disruptor en pionier in de juridische wereld, en helpt ondernemers met juridische oplossingen en praktisch advies om succesvol te ondernemen. Ze is trainer bij Frankwatching en verschijnt regelmatig in landelijke media, zoals NOS, NRC, de Volkskrant, deOndernemer.nl en RTL Nieuws.

Omslag: paperback, silk mc, mat laminaat
Binnenwerk: houtvrij offset (hvo)
Formaat: 14,8 x 21 cm (A5)
Aantal pagina’s: 231

Uitgever: Charlotte’s Law

ISBN: 978-90-82329-667

(aff)

Charlotte Meindersma

“Een aantal jaar geleden kwam ik bij Hanneke terecht met mijn eerste boek. Een andere ontwerper was eraan begonnen, maar had aangegeven het niet af te kunnen maken. En ik zat met een deadline, want ik had natuurlijk al vanalles gecommuniceerd over het boek! Hanneke was rustig, communiceerde prettig en heeft alles voor me opgelost binnen de deadline. Geen idee of zij er stress van heeft gehad, maar juist door hoe zij ermee omging, had ik weer alle rust. Het was een prettige samenwerking.

Dus ook voor de boeken daarna schakelde ik Hanneke in. We hebben steeds minder communicatie nodig. Ik gooi een tekst over de schutting en vraag haar er wat moois van te maken en dan komt het altijd goed.

Nou ja, toegegeven, de laatste keer hadden we wel afgesproken dat het binnenwerk zwart-wit moest worden. Het zou tenslotte een ondernemersboek worden en geen prentenboek en kleur is duur! ‘Ik wil het je toch even laten zien.’ Stuurde ze een hoofdstuk op waarin ze een steunkleur had gebruikt. Ik wilde het heel erg graag niet mooi vinden. Want duur. Echt heel graag wilde ik dat. Maar ja, het was wel gaaf. Heel gaaf.

Hanneke denkt dus wel mee, maar zonder haar mening door te drukken. Dat is erg prettig. Daar wordt het namelijk alleen maar beter van. Daardoor kwamen er nu een paar extra quotes in het boek en kreeg de achterflap een hilarische inleiding die precies de sfeer van het boek weergeeft.

En nu staat Écht ondernemen gewoon op nummer 2 bij Managementboek en is het een boek geworden waarvan ik in korte tijd veel exemplaren verkocht. Daar heeft het werk van Hanneke veel aan bijgedragen.

Ik zou nog wel meer over Hanneke kunnen vertellen, maar we moeten even aan de slag met de herdruk. En dat moet wel voordat jij haar een opdracht geeft en ze opeens vol zit, snap je? Mooi.”

Charlotte Meindersma