Home » Projecten » Redactie en ontwerp Hack je tijd

Redactie en ontwerp Hack je tijd

© Marc Cornelius / ISBN 9789083317717
eerste druk: mei 2023
© Marc Cornelius
ISBN 9789083317717
eerste druk: mei 2023
“Een must-read voor elke ondernemer die productiever wil werken maar niet weet hoe.”

Marc is online marketeer en ondernemer en dacht, zoals veel ondernemers dat succesvol worden gelijk stond aan altijd aanstaan en nooit nee zeggen. Dit boek is het resultaat van zijn zoektocht naar de beste productiviteitshacks, waaraan hij begon toen hij bijna een burn-out kreeg.

Nadat Marc het schrijven had afgerond, waarbij hij was begeleid door een andere schrijfcoach, vroeg hij mij voor de redactie en het ontwerp van zijn boek. Bovendien mocht ik zijn boek daarna uitgeven.

Afwerking boek

Omslag:
paperback
silk mc, glans laminaat

Binnenwerk:
houtvrij offset (hvo)
1040 grams

Formaat:
13,8 x 21,2 cm

Aantal pagina’s:
288

Hack je tijd promotie

Kleurschema en typografie

Hack je tijd kleurschema en typografie

Ontwerp van het binnenwerk

Het binnenwerk wilden we in twee kleuren drukken en we kozen helder blauw als steunkleur. Door de speelse elementen is het boek levendig en fris, en het blauw vormt een wat zakelijke tegenhanger. De QR-codes die door het boek verspreid staan maken het geheel interactief.

Hack je tijd binnenwerk
Hack je tijd binnenwerk
Hack je tijd binnenwerk
Hack je tijd binnenwerk

Ontwerp van de cover

Marc wist nog niet precies wat hij wilde met de cover, maar dacht aan een klok vanwege de titel: Hack je tijd.

De eerste ontwerpvoorstellen van de cover

Hoewel ik verschillende opties maakte, bleek de klok toch niet goed te werken. We realiseerden ons dat alle ontwerpen met een klok de suggestie wekken dat het boek gaat over hoe je meer doet in minder tijd, hoe je meer tijd overhoudt, of hoe je zo veel mogelijk gedaan krijgt. Het tegendeel was echter het geval: het onderwerp van het boek is juist: niet gestresst worden door zo effectief mogelijk te werken in zo weinig mogelijk tijd, en hoe je voor jezelf zorgt in een wereld vol prikkels.

Hack je tijd cover 01
Hack je tijd cover 02
Hack je tijd cover 03
Hack je tijd cover 04

De uitwerking van het ontwerp van de cover

Een uitdaging, want hoe specifieker een onderwerp, hoe specifieker een ontwerp en hoe effectiever het communiceert. We gingen dus terug naar de tekentafel en ik gooide het over een heel andere boeg, op zoek naar de beste manier om al deze onderwerpen binnen één ontwerp te vangen.

Dat resulteerde in een nieuwe serie voorstellen, waarvan de laatste variant, met de snelheidsmeter Marc het meest aansprak.

Hack je tijd cover 05
Hack je tijd cover 06
Hack je tijd cover 07
Hack je tijd cover 08

Het definitieve ontwerp van de cover

Deze versie werkte ik verder uit, want we waren nog steeds niet uit over welke elementen er wel en niet in moesten. Het palmblad op de ene versie symboliseerde bijvoorbeeld vrijheid, maar maakte het ontwerp ook wel druk en te uitgebreid. Want als je te veel wil vertellen, maakt dat het ontwerp meestal niet beter. Dit was dan ook de laatste beslissing, en toen die eenmaal genomen was, kon ik aan de slag om het volledige omslag te ontwerpen.

Hack je tijd cover 09
Hack je tijd cover 10

Ontwerp van het volledige omslag

Toen het ontwerp van de voorkant klaar was, kon ik de rest van het omslag ontwerpen, aangepast aan de dikte van het boek.

Op de rug plaatste ik de titel van het boek, de naam van Marc en het beeldmerk van Tangram Studio, en op de achterzijde kwam een sterke flaptekst en auteursomschrijving, en een auteursfoto.

Hack je tijd omslag

De flaptekst

We leven in een wereld vol afleiding, en als ondernemer heb je daar dagelijks mee te maken. Telefoontjes die tussendoor komen, mailtjes die je even snel moet beantwoorden, kantoorgenoten die om de haverklap iets komen vragen en een planning waar je maar niet doorheen komt. Te veel opdrachten, te veel klanten en te veel afleiding. Dat heeft niet alleen invloed op je bedrijf, maar ook op je leven: veel stress, weinig slaap, ongezonde voeding, slecht humeur.

Marc ontkracht de mythe rondom meer en harder werken en vertelt hoe je meer gedaan krijgt zonder het proces te haten. Vanuit de wetenschap en vanuit zijn eigen obstakels en overwinningen. Hij laat zien hoe je een lifestyle ontwikkelt waarmee je meer gedaan krijgt én meer rust ervaart, en een bedrijf waarin de klant koning is, maar jij minister-president.

Hack je tijd en ontdek hoe je:

  • doelen stelt en behaalt
  • afrekent met afleiding
  • een haalbare planning maakt
  • in de creatieve zone komt
  • slapend productief wordt
  • meer geld verdient in minder tijd

Marc Cornelius is online marketeer en ondernemer. Zoals veel ondernemers dacht hij dat succesvol worden gelijk stond aan altijd aanstaan en nooit nee zeggen. Tot hij bijna een burn-out kreeg, en aan een zoektocht naar de beste productiviteitshacks begon. In dit boek vertelt hij hoe je jouw ideale business creëert, waarin je rust ervaart in plaats van stress.

Marc Cornelius
“Hanneke heeft de redactie, het ontwerp van het binnenwerk en de cover van mijn boek verzorgd, en heeft fantastisch werk afgeleverd. Haar kwaliteit is duidelijk zichtbaar in het eindresultaat. Ze denkt actief mee en was een grote hulp bij mijn boek ‘Hack Je Tijd’. Bedankt, Hanneke! Mede dankzij jou is mijn boek prachtig geworden.”

Marc Cornelius

Redactie

Klik hieronder om een stukje van Hack je tijd te lezen, of om het boek te bestellen.